„Autostrada CARNIVORELOR” sau cum râșii de la Transporturi o țin pe Madonna departe de Valea Prahovei
CNADNR a lansat în sistemul de licitații publice o cerere de ofertă pentru a găsi o firmă care să reactualizeze acordul de mediu pentru autostrada Comarnic-Brașov și să elaboreze un „raport pentru carnivorele mari”. Termenul pentru pregătirea acestor documente necesare înainte de începerea lucrărilor la autostrada Comarnic-Brașov este de 12 luni de la data intrării în vigoare a contractului, potrivit caietului de sarcini elaborat de CNADNR.
Astfel că lucrările la Comarnic-Brașov ar putea demara abia în vara anului 2015, iar termenul de finalizare, anunțat pentru 2017, nu ar mai putea fi respectat.
„Modificările legislative apărute ca urmare a transpunerii legislației UE în legislația națională conduc la necesitatea revizuirii Acordului de Mediu cu realizarea unui studiu de evaluare a impactului asupra mediului și impactului social astfel încât acesta să îndeplinească politica socială și de mediu și cerințele de performanță ale instituțiilor financiare”, se arată în caietul de sarcini pentru reviziurea acordului de mediu pentru Comarnic-Brașov.
Directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, a declarat în luna mai că semnarea contractului pentru Comarnic-Brașov va avea loc „cu siguranță” în luna iunie, după ce termenul a fost amânat din aprilie.
Ministrul Transporturilor Dan Șova a declarat săptămâna trecută, întrebat când va fi semnat contractul pentru autostrada către munte că „speră” ca semnarea să aibă loc în luna iunie. „Așa dorim. Sper să se întâmple luna aceasta”, a spus atunci Șova, răspunzând la întrebarea despre semnarea contractului cu Vinci-Strabag-Aktor.
Boagiu: Un nou tertip
Fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, crede că acesta este doar un „nou tertip” al autorităților care nu ar dori să recunoască faptul că nu au finanțare pentru Comarnic-Brașov.
„Un nou tertip! Ponta anunță că nu are aviz de mediu ca să nu recunoască faptul că nu are finanțare întrucât Comisia Europeană i-a transmis clar că nu poate da garanții întrucât depășește deficitul asumat atât prin acordul cu FMI cât și prin Pactul Fiscal european!”, a postat pe Facebook Anca Boagiu.
Gândul a scris că raportul de țară realizat de FMI pentru România relevă că autostrada Comarnic-Brașov nu are deocamdată finanțarea garantată și că posibilul sprijin financiar din partea BEI și BERD pentru construcția autostrăzii ar putea fi nesigur dacă selecția câștigătorului concesiunii nu se face cu respectarea prevederilor și practicilor europene.
Refacerea raportului privind impactul asupra mediului și raportul pentru carnivorele mari costă 568.863,36 lei
Valoarea estimată a contractului denumit „Servicii privind revizuirea Acordului de Mediu emis de ANPM cu nr. 01/20.03.2007, pentru modificari ale proiectului „Autostrada Bucuresti-Brasov, tronsonul Comarnic – Brasov” – refacerea raportului privind impactul asupra mediului, realizarea studiului de evaluare adecvat, elaborarea unui raport pentru carnivorele mari” este de 568,863.36 lei. Sursa de finanțare este bugetul de stat.
Sursa de finanțare a serviciilor care fac obiectul caietului de sarcini este bugetul statului.
În caietul de sarcini mai apar și date despre autostrada Comarnic- Brașov. Astfel, se specifică faptul că sursa de finanțare pentru construirea tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov este privată (concesiune) și că de la bugetul de stat va fi asigurată finanțarea pentru achiziționarea imobilelor afectate de amplasament și servicii de consultanță pentru activități care cad în sarcina CNADNR.
Emanoil Savin, primarul din Bușteni: „Cred că va trebui să merg în America să o văd pe Madonna”
Emanoil Savin, primarul din Bușteni, spune că este supărat pe autorități că nu și-au ținut promisiunea de a începe lucrările la autostrada Comarnic-Brașov la jumătatea lunii iunie.
Savin declara pentru gândul, la începutul anului, că după ce vor fi gata lucrările la Comarnic-Brașov – termen estimat, la acea vreme, pentru anul 2017 – o va aduce la Comarnic pe celebra Madonna în concert pentru a sărbatori.
„M-am cam supărat pe ei. Am înțeles că nu ar fi bani. S-au bazat pe nu știu ce încasări. Au spus că încep pe 15 iunie, a trecut 15 iunie și nu au început. Ultima dată am auzit că nu știu ce bancă nemțeacă ar fi blocat finanțarea pentru proiect”, spune Savin.
„Cred că va trebui să merg în America să o văd pe Madonna, nu cred că mai am șanse să o văd aici. Găsisem și sponsori pentru a o aduce aici”, spune Emanoil Savin.
Primarul din Comarnic, Dorin Botoacă: I-am întrebat pe cei de la Vinci, Aktor și Strabag când încep lucrările. Au răspuns: „Ne dorim să începem”
Nici Dorin Botoacă, primarul din Comarnic, nu își ascunde nemulțumirea față de întârzierea începerii lucrărilor la autostrada Comarnic-Brașov. El spune că prețul pe metrul pătrat de teren stabilit de Guvern pentru exproprieri este de șase ori mai mic decât prețul acordat la construcția autostrăzii București-Ploiești.
„I-am întrebat pe cei de la Vinci, Aktor și Strabag, atunci când au venit la noi la primărie, însoțiți de reprezentanți ai CNADNR, când anume vor începe lucrările, iar ei au răspuns „Dorim să începem”, fără alte precizări”, a relatat pentru gândul primarul din Comarnic, Dorin Botoacă.
„Am văzut și eu hotărârea de Guvern. În condițiile în care pentru construcția autostrăzii București- Ploiești s-au dat, în medie, pentru exproprieri, 30 de euro pe metrul pătrat, oamenii din Comarnic vor primi în medie 3-5 euro pe metrul pătrat. Iau în calcul (o contestație în instanță n.n.), dar nu știu cât va dura un asemenea proces… „, a spus Botoacă.
Deși câștigătorul licitației, asocierea Vinci-Strabag-Aktor, a fost anunțat în decembrie anul trecut, nici până la această dată contractul pentru Comarnic-Brașov nu a fost semnat.
În primele zile din ianuarie 2014 premierul Victor Ponta îi transmitea ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructură, de la acea dată, Dan Șova, că, în aprilie, trebuie „să se urce pe excavator sau pe buldozer, pe ce-o fi” pentru a începe lucrările la autostrada Comarnic-Brașov.
Ulterior, Victor Ponta și ministrul Dan Șova s-au întâlnit, la jumătatea lunii ianuarie, la Palatul Victoria, cu reprezentanții Asocierii Vinci – Strabag – Aktor, care a câștigat licitația pentru construcția tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov, prilej cu care cele două părți au semnat un Memorandum de înțelegere.
Statul a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Brașov, ultima tentativă având loc în 2009, când câștigătorul licitației, asocierea Vinci – Aktor, a renunțat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunțat că a anulat contractul de construcție pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situație care a făcut imposibilă asigurarea finanțării.
Pe unde va trece Comarnic-Brașov. Autostrada va avea 19 viaducte și poduri, 5 pasaje peste autostradă și aproximativ 20 de km de tuneluri
În caietul de sarcini este descris și traseul autostrăzii Comarnic-Brașov, care face parte din autostrada București-Brașov.
Autostrada București-Brașov se desfășoară pe teritoriile județelor Ilfov, Prahova și Brașov. Proiectul are ca scop construirea tronsonului de autostradă București-Brașov. Traseul autostrăzii începe din strada Petricani (km 0), traversează pepiniera de pe partea dreaptă a străzii Petricani și balta Pipera după care se înscrie pe malul acesteia până la cafea ferată București-Constanța pe care o traversează cu un pasaj denivelat. Urmează traversarea în zona km 7, printr-un pasaj superior a centurii rutiere și de cale ferată a municipiului București, după care traseul se îndreaptă spre nord, ocolind municipiul Ploiești pe la sud. În zona km 60+450 autostrada intersectează drumul național DN1 în localitatea Bărcănești, fiind construit un pasaj hobanat peste DN1.
Traseul autostrăzii ocolește municipiul Ploiești pe la vest și apoi se desfășoară paralel cu calea ferată București-Brașov până aproape de Câmpina.
Tronsonul Comarnic-Brașov va avea o lungime de 53,215 km de autostradă propriu-zisă și aproximativ 7 km de drumuri de legătură (tot in regim de autostradă) spre localitățile pe lângă care trece, respectiv Sinaia, Bușteni, Predeal și Râșnov.
„Lungimea totală a lucrărilor de artă este de circa 5,16 km și cuprinde un număr de 39 de structuri (19 viaducte/poduri ale autostrăzii, 5 pasaje peste autostradă, 15 pasaje inferioare) și aproximativ 20 de km de tuneluri, câte 9,77 km de tunel pe fiecare sens, astfel: 2,9 km la Sinaia, 3,11 km la Bușteni și 3,7 km la Predeal. Tronsonul Comarnic-Brașov va începe de la intersecția dintre DN1 și DJ 101 R (podul dinspre Breaza) și se va termina la Cristian, asigurând legătura atât spre Ghimbav, cât și spre DN 73, în apropierea centurii Brașovului”, se arată în caietul de sarcini pentru realizarea impactului de mediu.
„Pentru a realiza o legătură bună spre Brașov s-a propus racordarea autostrăzii la rețeaua de drumuri existentă prin: o bretea de legătură – drum nou care ocolește localitatea Cristian și intersectează DN 738 (Cristian-Codlea) și DN 73 (Pitești-Brașov) și reabilitarea DN 738 de la intersecția bretelei cu acesta până la intersecția cu DN1 în localitatea Ghimbav”, se arată în caietul de sarcini.
Autostrada va avea două benzi de circulație pe sens, separate printr-o bandă mediană și câte o bandă de oprire urgentă la marginile platformei.