Marea problemă a autostrăzii Comarnic-Brașov o constituie lipsa finanțării, de găsirea căreia este responsabil concesionarul, adică asocierea Vinci-Strabag-Aktor. Actualul ministru, Ioan Rus, speră ca CNADNR să o rezolve în această toamnă, neexcluzând varianta reluării licitației. „Ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi”, a comentat Rus.
Din 2004 încoace, Vinci, care face parte și acum din consorțiul câștigător, a mai fost implicată de două ori în tentativele de construcție a autostrăzii Comarnic-Brașov, ambele eșuând, nereușind să asigure finanțarea.
O firmă de apartament va realiza revizuirea acordului de mediu pentru Comarnic-Brașov
În luna iunie anul acesta, CNADNR descoperea că pentru autostrada Comarnic-Brașov este necesar un nou aviz de mediu, din cauza modificărilor de traseu decise în cadrul procedurii de dialog competitiv. Imediat, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, a reacționat, fiind de părere că acesta nu este decât un tertip al autorităților, care nu ar dori să recunoasă faptul că proiectul nu are finanțare.
Astfel că CNADNR a lansat, la începutul lunii iunie, o cerere de ofertă pentru Servicii privind revizuirea Acordului de Mediu emis de ANPM cu nr 01/20.03.2007 pentru modificări ale proiectului „ Autostrada București-Brașov, tronsonul Comarnic-Brașov” – refacerea raportului privind impactul asupra mediului, realizarea studiului de evaluare adecvat, elaborarea unui raport pentru carnivorele mari. Termenul de finalizare a documentelor este de 12 luni.
Criteriul de atribuire a fost prețul cel mai scăzut. Compania de autostrăzi a primit o singură ofertă, care a fost declarată câștigătoare. Valoarea estimată totală a contractului a fost de 568.863,36 lei, însă în final firma aleasă a încheiat contractul cu CNADNR pentru suma de 388.788,9 lei, adică 88.360 euro, fără TVA.
Câștigătorul procedurii de atribuire a fost un sereleu, EPC Consultanța de Mediu, având sediul social într-un apartament din București. În portofoliul firmei apar studii de impact asupra mediului realizate pentru mai multe instituții de stat – primăria Rm Vâlcea, primăria Călimănești, Compania Națională de Lignit Oltenia, Institutul de Studii și Proiectări Căi Ferate.
Firma EPC Consultanță Mediu a raportat în 2013 un profit net de 358.839 lei, cu un număr mediu de 22 de angajați, iar la tipul de activitate apare ” alte activități profesionale, științifice și tehnice „, potrivit Ministerului Finanțelor.
În 2012, firma a avut un profit de 419.890 lei, cu 16 angajați, în 2011 firma a avut 12 angajați și un profit net de 232.312 lei. În 2010 firma avea 11 salariați și un profit de 269.859 lei.
Acordul de mediu, prelungit de ANPM la câteva zile după ce CNADNR a lansat cererea de ofertă pentru revizuirea lui
Gândul a descoperit însă că în luna iunie, la câteva zile după ce CNADNR a transmis cererea de ofertă pentru Servicii privind revizuirea acordului de mediu pentru tronsonul Comarnic-Brașov, Autoritatea Națională de Protecția Mediului (ANPM) a actualizat acordul de mediu, căruia i-a adăugat o anexă semnată de președintele ANPM Zoltan Levente Nagy.
Care sunt modificările din traseul Comarnic-Brașov. Ce a negociat Vinci-Strabag-Aktor cu CNADNR
În anexa din la acordul de mediu sunt incluse și modificările aduse la traseul autostrăzii Comarnic-Brașov.
Iată câteva dintre modificările incluse în anexă:
– Construirea unui sens giratoriu și a unei curbe cu lungimea de 250 metri care constituie un drum de legătură între DN1 și autostrada București-Brașov în zona Comarnic Sud, la km 111+875 al autostrăzii.
– Construirea unui viaduct cu lungimea de 400 de metri – parte a unui drum de legătură cu lungimea de 570 de metri, între DN1 și autostrada București-Brașov în zona Comarnic Nord, la km 115+300 al autostrăzii
– Lărgirea platformei autostrăzii de la 23,5 metri la 26 de metri în secțiunea km 111+875 – km 115-300
– Reducerea lungimii podului peste râul Prahova, situat între km 112+410 – km 113+910, de la 1.500 metri la 780 metri situat la km 112+700.
– Construirea unui pod peste râul Prahova la km 113+700 care va avea lungimea de 180 metri
– Demolarea podului rutier existent de la km 113+760
– Realizarea unei traversări pietonale situată între km 113+600 și km 113+950
– Realizarea unui pasaj inferior și al unei pasarele pietonale pentru a asigura accesul locuitorilor de o parte și de alta a autostrăzii și a râului Prahova în zona km 114+350
– Construirea unui pod peste râul Prahova la km 114+550 și renunțarea la podețul prevăzut în studiul de fezabilitate la km 114+150
– Amenajarea râului Prahova
– Mărirea înălțimii împrejmuirii din sârmă pentru protecția faunei la 1,80 metri față de 1,40 metri în această secțiune
– Realizarea pe partea stângă a autostrăzii a unui drum care asigură legătura între cele două poduri existente la km 112+850 și km 113+760 și accesul la proprietățile din zonă.
„Aceste modificări se vor desfășura pe teritoriul administrativ al județului Prahova, secțiunea Comarnic-Sud-Comarnic Nord (km 111+875 – km 115+300) parte a sectorului Comarnic-Predeal al autostrăzii București-Brașov.Pe unde va trece Comarnic-Brașov. Autostrada va avea 19 viaducte și poduri, 5 pasaje peste autostradă și aproximativ 20 de km de tuneluri”, se arată în anexa la acordul de mediu din 2007 pentru autostrada Comarnic-Brașov. Până la publicarea articolului CNADNR nu a răspuns la solicitarea gândul de ce a mai fost necesară atribuirea unui contract de 88.000 de euro pentru rezivuirea acordului de mediu după ce ANPM a prelungit valabilitatea acestui acord printr-o anexă.
Pe de altă parte, în caietul de sarcini pentru contractul de servicii de revizuire a acordului de mediu este descris și traseul autostrăzii Comarnic-Brașov, care face parte din autostrada București-Brașov.
Autostrada București-Brașov se desfășoară pe teritoriile județelor Ilfov, Prahova și Brașov. Proiectul are ca scop construirea tronsonului de autostradă București-Brașov. Traseul autostrăzii începe din strada Petricani (km 0), traversează pepiniera de pe partea dreaptă a străzii Petricani și balta Pipera după care se înscrie pe malul acesteia până la cafea ferată București-Constanța pe care o traversează cu un pasaj denivelat. Urmează traversarea în zona km 7, printr-un pasaj superior a centurii rutiere și de cale ferată a municipiului București, după care traseul se îndreaptă spre nord, ocolind municipiul Ploiești pe la sud. În zona km 60+450autostrada intersectează drumul național DN1 în localitatea Bărcănești, fiind construit un pasaj hobanat peste DN1.
Traseul autostrăzii ocolește municipiul Ploiești pe la vest și apoi se desfășoară paralel cu calea ferată București-Brașov până aproape de Câmpina. Tronsonul Comarnic-Brașov va avea o lungime de 53,215 km de autostradă propriu-zisă și aproximativ 7 km de drumuri de legătură (tot in regim de autostradă) spre localitățile pe lângă care trece, respectiv Sinaia, Bușteni, Predeal și Râșnov.
„Lungimea totală a lucrărilor de artă este de circa 5,16 km și cuprinde un număr de 39 de structuri (19 viaducte/poduri ale autostrăzii, 5 pasaje peste autostradă, 15 pasaje inferioare) și aproximativ 20 de km de tuneluri, câte 9,77 km de tunel pe fiecare sens, astfel: 2,9 km la Sinaia, 3,11 km la Bușteni și 3,7 km la Predeal. Tronsonul Comarnic-Brașov va începe de la intersecția dintre DN1 și DJ 101 R (podul dinspre Breaza) și se va termina la Cristian, asigurând legătura atât spre Ghimbav, cât și spre DN 73, în apropierea centurii Brașovului”, se arată în caietul de sarcini pentru realizarea impactului de mediu.
„Pentru a realiza o legătură bună spre Brașov s-a propus racordarea autostrăzii la rețeaua de drumuri existentă prin: o bretea de legătură – drum nou care ocolește localitatea Cristian și intersectează DN 738 (Cristian-Codlea) și DN 73 (Pitești-Brașov) și reabilitarea DN 738 de la intersecția bretelei cu acesta până la intersecția cu DN1 în localitatea Ghimbav”, se arată în caietul de sarcini.
Autostrada va avea două benzi de circulație pe sens, separate printr-o bandă mediană și câte o bandă de oprire urgentă la marginile platformei.