AUTOSTRADA FANTOMĂ. România își ia adio de la alți 60 de kilometri de autostradă, deși a plătit și bani în avans
La 13 ani de la semnarea contractului între CNADNR și gigantul american Bechtel (decembrie 2003) pe autostrada Transilvania, care trebuia inaugurată în decembrie 2012 pe întreaga lungime de 415 km, se circulă pe doar 52 km, între Câmpia Turzii și Gilău. Restul rămân parte a unei autostrăzi fantomă.
În martie 2013, când contractul cu americanii era reziliat, tronsonul Suplacu de Barcău – Borș, aflat la 50% stadiu de exeÂcuție, intra în conservare. Timp de trei ani și jumătate nimic nu s-a mai întâmplat, în ciuda faptului că, în primăvara lui 2015, asocierea de firme Corsan Corviam Construccion – Consinit – Road Consulting și Design Solution, Via Design a câștigat licitația pentru continuarea lucrărilor, pentru 701 mil. lei (157 mil. euro), bani proveniți în întregime din bugetul de stat.
După 13 ani de la începerea lucrărilor pe tronsonul Suplacu de Barcău – Borș și contractul cu ultimul constructor e pe cale de reziliere.
„De la emiterea Ordinului de Începere (luna iunie 2015) pentru execuția lucrărilor aferente autostrăzii Suplacu de Barcău – Borș, CNAIR a solicitat antreprenorului să-și îndeplinească obligațiile contractuale, urmărind în paralel activitatea desfășurată pe șantier. În toată această perioadă, antreprenorul și-a demonstrat incapacitatea îndeplinirii obligațiilor contractuale prin lipsa de mobilizare în vederea finalizării lucrărilor la acest obiectiv”, se arată în comunicatul CNAIR.
Având în vedere întârzierile înregistrate la lucrările de execuție pentru autostrada Suplacu de Barcău – Borș, CNAIR a emis penalități în valoare de 75 milioane lei. De asemenea, în același context, „compania și-a arătat intenția de a rezilia contractul, luând în calcul și relicitarea proiectului, astfel încât acest obiectiv să poată fi finalizat”. În consecință, „firma constructoare, demonstrând că este în incapacitate financiară și organizatorică, a transmis o notificare prin care solicită rezilierea contractului”, menționează CNAIR.
Având în vedere situația existentă, pentru ca acest proiect să poată fi finalizat, „singura opțiune pe care o poate lua compania este aceea de a rezilia actualul contract și de a relicita proiectul”, arată administratorul infrastructurii rutiere.
La construcția Suplacu de Barcău-Borș a fost selectat, în luna mai 2015, consorțiul compus din Corsan-Corviam Construccion SA, Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL și Via Design SRL. Prețul contractului a fost stabilit la 701 milioane de lei fără TVA. Contractul a fost semnat în mai 2015.
Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a vizitat acest șantier în septembrie 2016 și a constatat întârzieri, dar a precizat că nu există impedimente pentru reluarea lucrărilor. „Constructorul nu are niciun impediment pentru efectuarea lucrărilor. Mai mult decât atât, CNADNR a acordat avansul aferent acestui proiect, iar antreprenorul a promis mobilizarea, lucru care nu s-a întâmplat. Stadiul de execuție pe acest contract este în continuare 0%”, a spus ministrul.