Autoturismele „verzi” au ajuns la o cotă de piață de 12% în România. Care au fost cele mai căutate modele
Înmatricularile de autoturisme au fost în creștere cu 4,3% în primele nouă luni din 202, față de perioada similară din 2020, iarsegmentul de autoturisme „electrificate”, după un avans considerabil, a ajuns să dețină cotă de piață de 12%, arată analiza publicată joi de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), pe baza datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor (DRPCIV).
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a obervat, pentri primele 9 luni ale anului 2021, o evoluție mixtă a înmatricularilor de autovehicule, majoritatea lunilor fiind în creștere semnificativă față de 2020, dar prin raportare la o bază foarte mică in 2020, pe perioada stării de urgență.
Top 10 mărci
Luna septembrie 2021 vine cu o scădere de 13,6% față de luna similară a anului 2020, iar categoria cea mai amplă, a autoturismelor (aprox 82%) a avut în semprembrie o scădere de 18,1%, repectiv un volum de 8.827 unități.
„Cu toate acestea, și datorită scăderilor din primele două luni ale acestui an, pe ansamblul primelor 9 luni din 2021, se înregistrează totuși o creștere generală de 4,3% comparativ cu perioada similară a anului anterior”, arată analiza APIA.
Potrivit sursei citate, în piața națională, TOP 10 pe mărci, la autoturisme + autovehicule comerciale, după 9 luni din 2021, este condus de către Dacia (26.457 unități), Ford (8.549 unități), Volkswagen (7.158 unități), Toyota (7.092 unități), Renault (6.938 unități), Hyundai (6.513 unități), Skoda (6.489 unități), Mercedes Benz (5.468 unități), Suzuki (3.759 unități) și Peugeot (2.906 unități).
Cotă de piață dublă pentru „electrificate”
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, după 9 luni din 2021, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o creștere de 0.6pp față de perioada similară din 2020, ajungând, astfel, la o pondere de 67,2%, iar autoturismele cu motoare diesel au înregistrat o scădere de 6.2pp față de primele 9 luni din 2020, deținând o cotă de 20,8% din total.
Pe de altă parte, potrivit APIA, au fost creșteri semnificative la autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), care ajung să dețină, după primele 9 luni din 2021, o cotă de piață de 12%, care este de 1,8 ori mai mare decât cea pe care o aveau în perioada similară a anului trecut (6,4%).
„Ca și în anul 2020, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme, cele „verzi” au performat, în anul 2021, achizițiile din aceasta categorie aproape s-au dublat (+93,6%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creșterea importanta a autoturismelor plug-in hybrid (+233,7%)”, au arătat reprezentanții APIA.
În ceea ce privește segmentarea pe clasea autoturismelor, evoluția e mistă după primele 9 luni ale anului curent: Clasa A (+24,4%), Clasa B (+3,2%), Clasa C (-12,7%), Clasa D (-3,4%), Clasa E (+13,1%), Clasa F (+158,7%), SUV (+19,1%), MPV (+9,8%) si Clasa Sport (-7,1%). În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 43,7%, în creștere cu 5,4pp față de 2020, urmat de Clasa C cu o cotă de 28,1%, în scădere cu 5,5pp și Clasa B cu o cotă de 20,8% în scădere cu 0,2pp față de aceeași perioadă a anului trecut, indică analiza citată.
Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), după 9 luni din 2021, acestea dețin o cotă de piață de 22,2% și un volum total de 19.352 unități, în creștere cu 14,5% față de perioada similară din 2020.
În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în primele 9 luni din 2021 au fost realizate de către persoanele juridice, care acoperă 55.0% din totalul achizițiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 45.0%.
APIA a analizat și situația inmatriculărilor de autovehiculele comerciale ușoare (minibuse si pick-up), și la această categorie înregistregistrându-se, după 9 luni din 2021, o creștere, chiar importantă, de 22,5%, care consemnează o evoluție mult mai bună decât cea a autoturismelor (+4,3%). În acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară din 2020.