Listele vor fi redactate de către compartimentele de verificare fiscală a persoanelor fizice din cadrul administrațiilor județene, au declarat agenției Mediafax surse oficiale.
„În intervalul 1 iulie-30 septembrie, vor fi elaborate eșantioanele care vor intra în programul de îmbunătățire a conformării fiscale a persoanelor fizice cu averi/venituri mari. Compartimentele de verificări fiscale din cele 40 de județe vor trebui să formeze eșantioane de câte 50 de persoane fizice, urmând ca, de la 1 octombrie, să demareze verificările pe baza informațiilor deținute sau obținute de Fisc cu privire la averile deținute și cuantumul impozitelor plătite”, au arătat sursele.
Acțiunea care va începe în luna iulie nu va viza și municipiul București, pentru care au fost deja inițiate anterior astfel de verificări, ci reprezintă o extindere la nivel teritorial a controlului.
Practic, această extindere a controlului este inițiată după finalizarea verificărilor efectuate de Direcția de Verificări Fiscale de la centru, pe un prim eșantion de 30 de persoane, selectat dintr-un grup lărgit de 300 de contribuabili‎ persoane fizice care au intrat în Programul de îmbunătățire a conformării fiscale.
Potrivit surselor citate, în urma acestor verificări, Fiscul a identificat, într-o primă fază, 10 persoane din cele 30 care nu și-au îndeplinit obligațiile și care vor fi supuse investigațiilor suplimentare.
„Acum pe baza rezultatelor obținute la centru și a consolidării procedurilor de verificare, conducerea Fiscului a decis extinderea programului la nivelul întregii țări”, au explicat sursele.
În ultima scrisoare de intenție convenită cu Fondul Monetar Internațional, prezentată în primăvară de MEDIAFAX, Guvernul a inclus un paragraf în care afirmă că este hotărât să accelereze „progresele înregistrate în cadrul inițiativei noastre privind Persoanele Fizice cu Averi Mari”, arătând că Direcția de Verificări Fiscale (DVF) va continua etapa inițială a primei aplicări a tehnicilor de control bazate pe metodele indirecte.
„DVF va demara etapa a doua prin inițierea verificărilor persoanelor fizice, conform grupelor inițial stabilite pe baza cerințelor privind veniturile a căror sursă nu este cunoscută, desemnate în Codul Fiscal, în termen de 60 zile de la stabilirea acestora. Vom continua să îmbunătățim tehnicile noastre de control prin utilizarea metodelor indirecte de demonstrare a veniturilor, prin extinderea definiției veniturilor a căror sursă nu se cunoaște și prin clarificarea caracterului impozabil al plăților de dividende, care sunt în prezent frecvent mascate ca rambursări neimpozabile de împrumuturi acordate companiilor”, se arată în document.
Normele în domeniu stabilesc că Fiscul va verifica, într-o primă etapă, persoanele cu venituri mari fără să le notifice, selecția urmând să fie efectuată de pe o listă a persoanelor care depășesc „riscul minim” acceptat de administrația fiscală.
Acțiunile de control sunt inițiate în baza deciziei din decembrie 2010 a Guvernului, conform căreia persoanele fizice ale căror venituri reale depășesc cu cel puțin 50.000 lei sumele declarate vor plăti un impozit de 16% aplicat la diferența dintre cele două valori.
La momentul deciziei Guvernului de verificare a marilor averi, președintele din acea perioadă al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Sorin Blejnar, declara că acțiunile de control vor fi declanșate pentru 200-300 de persoane, în principal patroni foarte bogați care în ultimii ani au omis deliberat să înregistreze veniturile pe firmă, sustrăgându-se de la plata impozitelor.
Pentru stabilirea bazei impozabile, organele fiscale folosesc metode indirecte, respectiv cea a sursei și cheltuirii fondului, a fluxurilor de trezorerie și a patrimoniului.
Metoda sursei și cheltuirii fondului constă în compararea cheltuielilor efectuate de o persoană fizică cu veniturile declarate în perioada verificată și se bazează pe principiul că orice cheltuială în exces față de valoarea declarată a veniturilor reprezintă venit impozabil nedeclarat.
Metoda fluxurilor de trezorerie constă în analiza intrărilor și ieșirilor de sume în conturile bancare, precum și a intrărilor și ieșirilor de sume în numerar, pentru a stabili mișcările de disponibilități bănești și asocierea acestor mișcări cu sursele de venit și utilizarea acestora.
Metoda patrimoniului permite stabilirea bazei impozabile ajustate pentru o persoană fizică verificată, analizând creșterea, respectiv descreșterea patrimoniului net al acesteia.