Băncile, cazinourile, avocații și agenții imobiliari vor „da cu subsemnatul” la ANAF în fiecare zi. Ce anunț a făcut Guvernul
Obligația comunicării zilnice a acestor informații a fost introdusă de Guvern, prin proiectul noului Cod de Procedură Fiscală, aprobat în ședința de miercuri.
Astfel, conform documentului consultat de MEDIAFAX, instituțiile de credit vor fi obligate să comunice zilnic organului fiscal central lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entități fără personalitate juridică care deschid ori închid conturi, cu datele de identificare ale persoanelor care dețin dreptul de semnătură pentru conturile deschise la acestea, lista persoanelor care închiriază casete de valori, precum și operațiunile în lei sau în valută a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 5.000 euro, indiferent dacă tranzacția este efectuată prin una sau mai multe operațiuni ce par a avea o legătură între ele.
Prin „operațiuni ce par a avea o legătură între ele” se va înțelege operațiunile aferente unei singure tranzacții decurgând dintr-un singur contract sau înțelegere de orice natură între aceleași părți, a căror valoare este fragmentată în tranșe mai mici de 5.000 euro ori echivalentul în lei, atunci când acestea sunt efectuate în cursul aceleiași zile bancare.
De asemenea, băncile vor fi obligate să anunțe zilnic Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și despre transferurile externe în și din conturi pentru sume a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 5.000 euro.
Va fi menținută obligația băncilor ca, la solicitarea ANAF, să comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitării, toate rulajele și/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum și informațiile și documentele privind operațiunile derulate prin respectivele conturi, cu beneficiarii reali ai operațiunilor bancare.
„Organul fiscal central, la cererea justificată a organului fiscal local sau a altei autorități publice centrale și locale, transmite informațiile primite referitoare la conturile bancare, în scopul îndeplinirii de către aceste autorități a atribuțiilor prevăzute de lege. Solicitarea și transmiterea de informații se face prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziție de către Agenția Națională de Administrare Fiscală. Pe bază de protocol, încheiat între organul fiscal central și organul fiscal local sau altă autoritate publică, se poate asigura accesul direct în baza de date a organului fiscal central”, este stabilit în document.
În prezent, informații privind lista persoanelor fizice și firmelor care deschid ori închid conturi sunt comunicate doar cu o frecvență bilunară, iar lista persoanelor care închiriază casete de valori este transmisă numai la cerere, în timp ce date privind operațiunile derulate prin conturile bancare sunt transmise de către bănci numai la Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, instituție care nu le poate furniza organelor fiscale, întrucât acest lucru nu este permis de legislație.
Proiectul aprobat de Guvern mai stabilește însă că entitățile prevăzute la articolul 10 lit. b) – k) din Legea 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor și cele care realizează transferuri electronice de numerar sunt obligate la rândul lor să transmită organului fiscal central, zilnic, operațiunile în lei sau în valută despre care au luat cunoștință cu ocazia desfășurării activității, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 5.000 euro, indiferent dacă tranzacția este realizată prin una sau mai multe operațiuni ce par a avea o legătură între ele.
Entitățile la care se face referire sunt institutiile financiare și sucursalele din România ale instituțiilor financiare străine, administratorii de fonduri de pensii private, în nume propriu și pentru fondurile de pensii private pe care le administrează, agenții de marketing autorizați/avizați în sistemul pensiilor private, cazinourile, auditorii, persoanele fizice și juridice care acordă consultanță fiscală sau contabilă, notarii publici, avocații și alte persoane care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistență în întocmirea sau perfectarea de operațiuni pentru clienții lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acțiuni sau părți sociale ori elemente ale fondului de comerț, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clienților, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcționarii sau administrării unei societăți comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societăților comerciale, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfășurarea altor activități fiduciare, precum și în cazul în care își reprezintă clienții în orice operațiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile.
Din aceeași categorie cărora li se va aplica obligația de informare zilnică a ANAF fac parte și furnizorii de servicii pentru societățile comerciale și alte entități sau construcții juridice, persoanele cu atribuții în procesul de privatizare, agenții imobiliari, asociațiile și fundațiile, alte persoane fizice sau juridice care comericalizeaza bunuri și/sau servicii, numai în măsură în care acestea au la bază operațiuni cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limita minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacă tranzacția este executată printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni ce par a avea legătură între ele.
Conținutul informațiilor, standardul de transmitere, tipurile de informații în legătură cu operațiunile și soldurile aferente conturilor bancare, precum și procedura de transmitere a informațiilor vor fi aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Guvernul susține că măsura prezintă avantajul constituirii, la nivelul ANAF, a unei baze de date care să fie valorificată atât în scopul identificării evaziunii fiscale (venituri nedeclarate), cât și în scopul eficientizării activității de executare silită (prin poprire).
„Prelucrarea informațiilor este necesară și proporțională în scopul de a permite ANAF să identifice în mod corect și fără echivoc contribuabilii vizați, să își administreze și să asigure punerea în aplicare a legislației fiscale, să evalueze probabilitatea comiterii de evaziuni fiscale și să evite investigații suplimentare inutile. Totodată, băncile ar trebui să își îndeplinească obligațiile de informare față de fiecare persoană care face obiectul raportării prin utilizarea modalităților de comunicare, inclusiv în ceea ce privește frecvența, prevăzute în procedurile lor interne. De precizat că băncile și ANAF, în calitatea lor de operatori de date, urmează să păstreze informațiile prelucrate în conformitate cu prezenta lege pentru o perioadă care nu depășește perioada necesară pentru atingerea obiectivelor acesteia. Astfel, durata maximă de păstrare este limitată la termenenul de prescripție prevăzut de legislația fiscală”, arată Guvernul în document.
Executivul asigură că ANAF este autorizat ca operator de date cu caracter personal, sens în care informațiile deținute și care privesc persoanele fizice sau firmele sunt protejate, asigurându-se respectarea dispozițiilor legale cu privirea la viața privată.