Milioane de electronice, electrocasnice, smartphone-uri, gadget-uri, cosmetice, articole pentru casă, băuturi, dar și oferte turistice și combustibili pot fi cumpărate pe 12 noiembrie, de Black Friday, de la retaileri. 90% dintre români au auzit de Black Friday, iar cei care vor să cumpere intenționează să aloce, în medie, peste 2.200 de lei, potrivit unui studiu recent.
De regulă, toate magazinele au reducerile de Black Friday odată cu eMAG, cel mai mare retailer online din România, dar sunt unele magazine care au dat deja startul promoțiilor.
Potrivit companiei, românii așteaptă Black Friday pentru a găsi produsele de care au nevoie. În topul categoriilor de interes se regăsesc electrocasnicele mici, cu o creștere față de anul trecut, dar și televizoare, haine, telefoane mobile și electrocasnice mari, potrivit unui studiu realizat în luna octombrie de firma de cercetare de piață Kantar România.
Persoanele care vor să profite de reducerile din perioada Black Friday, dar să se asigure că nu sunt păcălite, trebuie să urmeze mai mulți pași înainte de a băga în coșul de cumpărături produsele cu prețuri mici:
Unele lanțurile de magazine oferă transport gratuit pentru toate comenzile, în toată țara, în perioada Black Friday. De asemena, clienții pot alege să comande online un produs și să îl ridice în cel mai apropiat magazin al acelui comerciant.
Comerciantul trebuie să trimită produsele în termen de cel mult 30 de zile de la data la care clientul a trimis comanda sau în termenul care a fost anunțat la momentul achiziției. În cazul in care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, clientul poate cere banii înapoi în termen de 7 zile.
Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care se poate renunța la acesta, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, clientul trebuie să plătească returul.
Comerciantul este obligat să-i ramburseze clientului prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului) în termen de maxim 14 zile de la momentul la care produsul a fost returnat.
Dacă produsul ajunge la client deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea. Clientul poate cere un nou produs sau poate renunța la achiziție.
Florin Filote, vicepreședintele eMAG, a explicat, într-un interviu pentru Gândul, care sunt beneficiile cumpărăturilor online cu ocazia evenimentului anual Black Friday, pentru care pregătirile au început încă de anul trecut, dar și despre evoluția estimată a vânzărilor de la această ediție.
Care sunt recomandările pentru un client responsabil de Black Friday?
Recomandările sunt destul de simple. Mai întâi, știm clar că ar trebui să cumpere din online, pentru că în online totul este transparent. Ar trebui să își salveze produsele dorite la „favorite”, să își descarce aplicația și să aibă un card salvat pentru a ușura procesul de cumpărare, pentru a fi mai rapid.
Și, de ce nu, să își facă și să încerce abonamentul Genius, pentru cei care nu l-au încercat deja, unde vor beneficia de transport gratuit pentru produsele Genius și vor primi și o notificare în aplicație la startul evenimentului.
Să utilizeze cu încredere și soluțiile de plată în rate pe care noi le avem, până la 40 de rate fără dobândă și, mai mult decât atât, pentru cardul nostru co-brand eMAG-Raiffeisen Bank, vor primi un bonus de 200 de lei.
Sunt mulți care spun că de Black Friday de fapt, nu există nicio reducere, că se majorează prețurile, iar cu reducerile aplicate se ajunge la aceeși sumă. Ce le spuneți acestor critici?
Să vă spun cum se văd de la noi lucrurile: considerăm că e-commerce e un mod de a face cumpărăturile total transparent.
Clientul poate alege din foarte multe oferte, pe care le poate compara, poate avea acces extrem de ușor și facil la istoricul de preț al produsului și poate ști cât a costat produsul favorit. Știe cât costă acum, poate calcula cât face economie și, nu în ultimul rând, primește și informația când ajunge produsul la el.
Noi organizăm de 11 ani Black Friday într-o singură zi, și asta eset cea mai importantă zi de cumpărături din tot anul pentru noi. De asta ne pregătim cu un an înainte pentru evenimentul acesta. Am investit în depozite, servere, dar ce e important este că alături de noi, în pregătirile acestea de un an de zile, sunt și furnizorii și sellerii din Marketplace, cei peste 26.000 de selleri. La fel cum este important pentru noi, și pentru ei este important evenimentul, și atunci eforturile de reduceri sunt cele reale, este singura modalitate prin care, pentru o singură zi, putem să garantăm clienților că pot avea produsele dorite la un preț corect.
Veți reuși să respectați termenul maxim de livrare a comenzilor, de două săptămâni, dacă numărul comenzilor va fi ridicat?
Bineînțeles, anul acesta vom finaliza livrările până în 26 noiembrie, la fel cum am făcut-o și în ultimii ani. Pentru noi, este al unsprezecelea eveniment. Lăsând la o parte importanța lui, deja pentru eMAG evenimentul a intrat într-un rimt de „business as usual”.
Perioada pandemică pe care o traversăm, în fine, care a debutat anul trecut, ne-a supus la un stres test și practic am exersat aproape în fiecare lună exercițiul pe care îl facem de fiecare dată de Black Friday, când trebuie să livrăm volume mari de marfă la termenele pe care le-am promis și nu au fost niciun fel de probleme.
Și anul aceste vom finaliza toate livrările până în 26 noiembrie. În plus, ce e important aici de punctat – și cred că e important și pentru flexibilitatea pe care o dăm cumpărătorilor -, faptul că, față de anul trecut, când erau 1.000 de easybox-uri în toată țara, acum sunt 2.000 – pentru produsele eligibile pentru easybox-uri. Și, mai mult, sunt și showroom-uri în plus, sunt 21 de unde clienții își pot ridica singuri produsele.
Au continuat să crească vânzările online în România în 2021, față de anul trecut?
Pentru 2020, sectorul a înregistrat un avans, de doi, trei ani, influențat pozitiv și de perioadele de pandemie, de „work from home”, de „school from home”. Asta a adus un număr foarte mare de oameni care a comandat pentru prima dată în online.
Dacă anul trecut, în 2020, față de 2019, avansul de doi, trei ani a dus la o creștere undeva la 30%, până la o valoare de cam 5,6 miliarde de euro a întregului sector, în 2021, așteptăm să continue această evoluție favorabilă și probabil valoarea generată în acest sector va depăși 6,5 miliarde de euro.
Ați anunțat o estimare a vânzărilor de aproximativ 615 milioane de lei în acest an, cu doar 5% mai mult față de anul trecut, când acestea crescuseră cu 17% comparativ cu 2019. Care este explicația, sunteți precauți?
Nu e neapărat vorba de o precauție, dar evaluăm foarte mult interesul clienților în ceea ce privește evenimentul, el este în continuare ridicat. Un studiu pe care l-am efectuat cu colegii de la Kantar România a arătat că 90% dintre clienții români au auzit de Black Friday.
Cei care intenționează că cumpere vor să aloce cam 2.200 de lei și evaluarea noastră față de anul trecut ține cont și de faptul că, pe tot parcursul anului, cumpărăturile au fost la un nivel ridicat.
Luați în calcul și o eventuală teamă a românilor de cheltuieli în perspectiva facturilor mărite la energie în acest sezon? Preferă ei să facă economii pentru facturile la căldură și să amâne pentru anul viitor cumpărăturile mai mari?
Pentru îngrijorarea asta am venit cu varianta de cumpărare în rate, până la 40 de rate fără dobândă, asta pe de o parte.
Pe de altă parte, știm că oamenii își evaluează cu atenție bugetul și, în același timp însă, ne uităm la faptul că, ținând cont și de presiunile pe pe piețele internaționale, criza chip-urilor, criza în zona containerelor care vin dinspre Asia spre Europa, noi ne-am făcut stocuri din timp, depozitele noastre, care au ajuns la 250.000 mp, au marfă suficientă și, cumva, noi credem, în același timp, că este și cel mai bun moment în care cineva și-ar putea cumpăra produsul de care are nevoie sau un produs pe care și-l dorește, la un preț foarte bun.