Prima pagină » Black Friday » Black Friday și sărbătorile au adus pe creștere piața bunurilor de folosință îndelungată în 2012. Piața din România a ajuns la 1,4 miliarde de euro

Black Friday și sărbătorile au adus pe creștere piața bunurilor de folosință îndelungată în 2012. Piața din România a ajuns la 1,4 miliarde de euro

Black Friday și sărbătorile au adus pe creștere piața bunurilor de folosință îndelungată în 2012. Piața din România a ajuns la 1,4 miliarde de euro
Piața bunurilor de folosință îndelungată din România a urcat anul trecut cu 2% comparativ cu 2011, la 1,4 miliarde euro, pe fondul creșterii de 10% înregistrate în ultimul trimestru, când au avut loc campaniile Black Friday și cele de Crăciun, potrivit unui studiu realizat de GfK.

Piața bunurilor de folosință îndelungată din România a urcat anul trecut cu 2% comparativ cu 2011, la 1,4 miliarde euro, pe fondul creșterii de 10% înregistrate în ultimul trimestru, când au avut loc campaniile Black Friday și cele de Crăciun, potrivit unui studiu realizat de GfK.

Vânzările din perioada octombrie-decembrie 2012 au însumat 503 milioane euro.

„Vânzările din trimestrul patru au fost foarte bune. Toate sectoarele monitorizate au avut evoluții pozitive comparativ cu trimestrul patru din 2011. Totuși, la nivelul întregului an rezultatele au fost mixte printre piețele monitorizate de TEMAX® România. Performanțe pozitive s-au remarcat în cazul sectoarele foto, telecom, IT și electronice, în timp ce electrocasnicele mici și cele mari au avut de suferit și s-au situat sub anul trecut”, se arată într-un comunicat al GfK.

Sectorul foto este cel care a performat cel mai bine în anul 2012, cu o creștere de aproximativ 11% față de anul anterior, piața atingând o valoare de 49 milioane euro.

Piața camerelor foto digitale este și una dintre piețele cu cea mai mare pondere a campaniilor promoționale. Aceste campanii au marcat sezonalitatea pieței, aducând valoare extra pe piață în trimestrul al doilea și al patrulea, arată GfK.

Vânzările din ultimul trimestru al anului trecut au fost cu 25% mai mari decât cele de anul trecut, însumând 16 milioane de euro. Aproape 7 milioane de euro din acestă valoare vine de la segmentul de D-SLR.

Și piața de telefoane mobile și smartphone-uri a urcat cu 2% anul trecut, la 75 milioane de euro, în ultimul trimestru creșterea fiind de 23,7%.

„Chiar dacă telefoanele mobile încă domină piața în termeni de volum, acestea pierd teren de la lună la lună. Segmentul aducător de valoare este cel al smartphone-urilor, asigurând succesul pieței de telecom cu o prezență în toate clasele de preț importante și un portofoliu larg de dispozitive”, relevă GfK. Anul 2012 a înregistrat un plus de 9% comparativ cu anul anterior.

În ultimele trei luni ale anului 2012, piața de IT a înregistrat o creștere de 11% comparativ cu trimestrul patru din 2011, ajungând la o valoare de 150 milioane de euro. Potrivit studiului, rezultatele campaniilor Black Friday le-au depășit pe cele ale tradiționalului sezon de Crăciun. Promoțiile cu cel mai mare impact au fost cele pentru tablete, urmate de cele pentru periferice (mauși, tastaturi și camere web) și computere portabile. Pe întreg anul, avansul s-a situat la 4%.

Segmentul electronicelor a încheiat anul trecut cu 5% creștere, la 296 milioane de euro, numai în trimestrul patru având vânzări de 116 milioane euro.

„Această creștere a fost generată de evoluțiile pozitive ale vânzărilor cu televizoare cu ecran plat, în timp ce restul produselor electronice au înregistrat rate de creștere negative. Cererea pentru televizoare cu ecran plat a fost în decembrie 2012 similară cu cea din decembrie 2011. Luna noiembrie 2012 a fost cea care, prin campaniile de tip Black Friday, a adus valoare extra”, reiese din raportul GfK.

Vânzările de electrocasnice mici au fost anul trecut de 106 milioane de euro, cu evoluții pozitive pe majoritatea categoriilor. Scăderi au fost raportate la friteuze, storcătoare de fructe și legume și mașini de făcut pâine.

Ultimul trimestru din 2012 a adus o revenire pe segmentul electrocasnicelor mari, care a înregistrat pentru prima dată în acest an o creștere a vânzărilor, 1,6% peste trimestrul patru din 2011. Totuși, performanța anuală este cu aproape 6% sub cea înregistrată anul trecut, valoarea situându-se la 310 milioane de euro.

Piața de imprimante și multifuncționale continuă să fie stabilă și în ultimul trimestru a lui 2012, ajungând la valoarea de 10 milioane de euro și o stagnare de 0,2% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Pentru întregul an s-a înregistrat o ușoară scădere, de aproape 1%, față de 2011.

GfK Temax este un indice utilizat de GfK pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată.

Citește și