Majorarea costurilor transporturilor maritime și creșterea prețului petrolului, în contextul bombardamentelor efectuate de SUA și de Marea Britanie în Yemen ca ripostă la atacurile militanților huthi în Marea Roșie, generează preocupări privind intensificarea presiunilor inflaționiste în întreaga lume, comentează grupul media Bloomberg.
”În primele zile din 2024, care ar fi trebuit să fie anul dispariției inflației, producătorii și rețelele de supermarketuri se confruntă din nou cu întârzieri și cu tarife mai mari, în contextul în care atacurile constante ale militanților huthi în Marea Roșie au perturbat o rută esențială de navigație prin Canalul Suez. În ultimele patru săptămâni, costurile transporturilor de mărfuri din Asia spre Europa aproape că s-au dublat”, constată editorialistul Enda Curran, într-un articol publicat de grupul media Bloomberg sub titlul ”Inflația globală era pe punctul de stabilizare. Acum, atacurile din Marea Roșie generează temeri că se va relansa”.
Temerile privind izbucnirea unui conflict mai extins pe plan regional au generat majorarea prețului la petrol vineri, imediat după riposta Statelor Unite și Marii Britanii la atacurile comise de militanții huthi. Indicele mondial Brent a crescut cu 4,3%, iar barilul petrolului a depășit scurt timp prețul de 80 de dolari.
În ultimul an, inflația a scăzut, în contextul reducerii prețurilor la energie și al depășirii blocajelor din rețelele internaționale de aprovizionare, care fuseseră cauzate de pandemie. Însă noua criză din Marea Roșie inversează ambele forțe care facilitau scăderea și stabilizarea inflației.
”Trăim într-o lume fragilă în materie de aprovizionare, iar acum primim acest șoc suplimentar”, afirmă Mohamed El-Erian, decanul unui colegiu al Universității Cambridge.
Traficul pe Canalul Panama, din America Centrală, este restricționat din cauza secetei și, chiar dacă perturbarea transporturilor maritime nu atinge anvergura din pandemie, blocarea a două rute principale generează avertismente din partea industriei de profil că rețelele de aprovizionare continuă să fie foarte vulnerabile.
”Actuala situație ne reamintește că rețelele de aprovizionare continuă să fie foarte fragile. Impactul inflaționist se observă în întreaga industrie”, afirmă Stephen Lamar, președintele Asociației americane a Magazinelor de Haine și Încălțăminte.
”Amploarea totală a inflației, care se va resimți în principal în Europa și în Statele Unite, se va observa în timp. Chiar și după atacurile aeriene efectuate de SUA și Marea Britanie, este improbabilă extinderea conflictului în întregul Orient Mijlociu, ceea ce va limita daunele economice”, notează Ziad Daoud, analist la divizia Economică a grupului media Bloomberg.
Scăderea comerțului maritim și surplusul capacităților de transport arată că efectele asupra prețurilor nu vor fi similare cu cele din timpul crizei pandemiei. Însă anumite companii au început să acționeze pentru atenuarea efectelor. Grupul Volvo Car AB va suspenda producția la o uzină din Belgia, din cauza lipsei pieselor, iar compania Tesla întrerupe activitățile la fabrica din Berlin în perioada 29 ianuarie-11 februarie.
Analiștii diviziei comerciale a grupului Allianz estimează că, în contextul dublării costurilor transportului maritim, inflația va avea o evoluție de 0,7% în Europa și în Statele Unite, iar în restul lumii, de 0,5%.
Foto: Profimedia
Citește și: