Uniunea Europeană observă doar progrese slabe în negocierile cu Administrația Chinei pentru găsirea unei alternative la taxele vamale impuse mașinilor electrice chineze, afirmă surse citate de grupul media Bloomberg.
Bruxellesul și Beijingul vor continua discuțiile tehnice în următoarele zile. Negocierile anterioare, desfășurate la Beijing, au permis obținerea anumitor progrese. Cu toate acestea, șansele unui acord în scurt timp rămân slabe, au declarat funcționari diplomatici, sub protecția anonimatului.
Cele două părți explorează posibilitatea unui acord asupra fixării valorii bunurilor, un mecanism complex pentru a controla prețurile și volumul exporturilor. Deocamdată, discuțiile s-au axat pe crearea unor canale de comunicare între Bruxelles și Beijing și pe evitarea riscurilor compensațiilor cumulative. Rămân disensiuni asupra posibilității unor acorduri cu producători auto specifici. Uniunea Europeană insistă că astfel de acorduri ar trebui să respecte normele Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), în timp ce Beijingul vrea un acord compatibil cu principiile Oficiului comercial chinez.
China a amenințat că va reacționa prin propriile taxe la tarifele vamale europene, contestate de Beijing la Organizația Mondială a Comerțului.
Comisia Europeană a stabilit intrarea în vigoare a taxelor vamale la importurile de mașini electrice chineze începând din 31 octombrie 2024. Taxele vamale au fost aprobate la 1 octombrie de Consiliul Uniunii Europene prin majoritate calificată.
Tarifele vamale sunt necesare pentru garantarea funcționării pe termen lung a industriei auto europene, a argumentat Comisia Europeană, acuzând companiile chineze că profită de subvenții acordate incorect. Pentru compania BYD, taxele vamale sunt de 17,0%, pentru Geely, de 19,3%, pentru SAIC, de 36,3%. Pentru alte companii care au cooperat în investigație, taxele vor fi de 21,3%, iar pentru cele care nu au cooperat, 36,3%, a anunțat Comisia Europeană în august.
Administrația de la Beijing a contestat vehement decizia Comisiei Europene de impunere a taxelor la importurile de vehicule electrice chineze, avertizând că vor exista efecte negative pe plan mondial.
”Decizia Comisiei Europene încalcă principiile obiectivității, echității, non-discriminării și transparenței. Restricțiile sunt incompatibile cu reglementările Organizației Mondiale a Comerțului. Este vorba de o concurență neloială practicată în numele concurenței loiale. Restricțiile impuse de UE vor afecta stabilitatea rețelelor automobilistice globale, fiind nocive inclusiv pentru interesele UE și ale consumatorilor europeni, cu riscul de a compromite transformarea ecologică europeană”, a transmis în august Ministerul chinez al Comerțului.
Foto: Profimedia
Citește și:
Excedentul comercial al Chinei este pe cale să atingă 1.000 DE MILIARDE de dolari în 2024