Prima pagină » Economic » Bogdan Chirițoiu: MEGA Image ar putea să fie nevoită să vândă aproximativ 100 magazine pentru a primi avizul Consiliului Concurenței să cumpere Profi

Bogdan Chirițoiu: MEGA Image ar putea să fie nevoită să vândă aproximativ 100 magazine pentru a primi avizul Consiliului Concurenței să cumpere Profi

Bogdan Chirițoiu: MEGA Image ar putea să fie nevoită să vândă aproximativ 100 magazine pentru a primi avizul Consiliului Concurenței să cumpere Profi

Consiliul Concurenței ar putea să condiționeze acordarea avizului pentru finalizarea tranzacției prin care Mega Image vrea să preia rețeaua Profi de vânzarea unor magazine, în zone în care suprapunerea lor ar duce la afectarea dreptului de alegere al consumatorilor, potrivit declarațiilor președintelui instituției, Bogdan Chirițoiu, de sâmbătă, din cadrul unui eveniment de presă.

Autoritatea de reglementare în domeniul concurenței – care analizează în această perioadă impactul pe care l-ar putea avea pe piață, atât asupra consumatorilor, cât și a furnizorilor – ar putea decide ca noul proprietar să vândă între 80 și 100 de magazine în zone în care cele două lanțuri se suprapun, pe o rază de 15 minute de mers, fapt care ar limita diversitatea opțiunilor de cumpărare a persoanelor care locuiesc sau lucrează în aceste zone.

Cele două reţele, Profi cu Mega Image, au împreună circa 2.600 de magazine în toată ţara, dar se suprapun doar în București și câteva mari orașe, unde retailerul francez are o concentrare mai mare.

„Propunerea pe care ne-a făcut-o Mega Image este de a vinde o parte magazinele pe care le va achiziționa. Deci acolo unde avem suprapuneri între Profi și Mega Image, deci ar fi în zone unde ar fi prea multe magazine ca urmare a acestei tranzacții, a acestei uniri dintre cele două companii, în acele zone le vom cere să vândă unele din magazine la care vor fi preluate de alte rețele de magazine, care se pot dezvolta în felul ăsta, ca să rămână suficientă diversitate”, a declarat, sâmbătă, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

„Nu vom interveni în zonele unde există numai rețeaua Profi sau numai Mega Image, ci în acele zone unde avem și Mega Image, și Profi și, prin cumulare, am fi ajuns la o situație cu prea multe magazine”, a precizat șeful autorității de reglementare.

O perioadă de protecție pentru furnizori

În plus, Consiliul Concurenței discută cu cei doi operatori economici un plan menit să nu lase descoperiți furnizorii în urma acestei tranzacții.

„Ceea ce vrem este ca furnizorii care depind în mare măsură de Mega Image și de Profi, deci care au vânzări importante, din punctul de vedere al furnizorului, în rețeaua Mega sau rețeaua Profi, să fie undeva protejați. Deci pot fi situații în care spunem, în care, să spunem, ești furnizor în Profi, vine Mega Image, poate Mega Image vrea să facă schimbări, și atunci tu ai lucrat ani de zile bine cu Profi și dintr-o dată te trezești că o mare parte din marfa ta nu mai are desfacere. Pentru genul ăsta de situații am agreat cu Mega Image să existe o perioadă de protecție de până la doi ani în care aceste companii, acești furnizori, să aibă un acces garantat în Mega lărgit, să spunem, acest Mega care rezultă de pe urma fuziuni, să nu fie delistați. În acești doi ani ei se hotărăsc dacă se extind în alte rețele ca să nu fie atât de dependenți de Mega sau au o rețație atât de bună cu Mega, au încredere în Mega și doresc să lucreze numai cu Mega, dar e o perioadă în poate săăși ajusteze activitatea furnizorul”, a precizat Bogdan Chirițoiu.

Toate aceste aspecte sunt puse în dezbatere publică de Consiliul Concurenței, care așteaptă propuneri și sugestii până pe 4 noiembrie.

„Noi așteptăm comentarii, e o zonă nouă, e prima dată când venim cu genul acesta măsuri, n-avem experiență și de asta e important ca furnizorii, producătorii locali de alimente să analizeze regulile astea propuse de Mega să vadă dacă într-adevăr ele își ating obiectivul. Și apoi noi cam într-o săptămână, două, după aceea vrem să adoptăm decizia”, a precizat președintele Consiliului Concurenței.

În același context, Bogdan Chirițoiu a confirmat, la întrebarea presei, că a deschis o investigație la Profi la sesizarea unui furnizor local.

„În baza legii noi privind practice neloiale în comerțul alimentar, am avut discuții cu un producător producător local care consideră că n-a fost atat corect de către de pe Profi și am deschis am deschis o investigație. În momentul de față însă au intrat în procedură de mediere. Deci încearcă printr-un mediator Profi și compania D Art, încearcă să găsească o soluție agreabilă pentru ambele părți. Dacă reușești medierea, atunci noi vom opri investigația. Dacă nu reușești remediere, atunci ne vom relua investigația și vom decide ce măsuri luăm și dacă aplicăm sancțiuni”, a detaliat șeful Consiliului Concurenței.

Consiliul Concurenței a supus dezbaterii publice angajamente propuse de Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) pentru a înlătura îngrijorările concurențiale identificate pe piața achizițiilor de produse de la furnizori, în contextul preluării Profi Rom Food S.R.L.. pe 10 octombrie.

„În urma analizei efectuate de autoritatea de concurență, au rezultat unele îngrijorări referitoare la efectele pe care această operațiune le-ar putea avea asupra concurenței pe piața locală a comerțului cu amănuntul de produse de consum curent preponderent alimentare și pe piața achizițiilor de la furnizori, ale acelorași produse, la nivel național”, a anunțat atunci Consiliul Concurenței.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și