Ministerul Apărării Naționale – 18.164,9 milioane lei (majorare cu 11,3% față de 2017). S-a asigurat alocarea a 2% din PIB pentru acest minister, asigurându-se astfel respectarea angajamentului asumat de România în relația cu NATO.
Ca ordonator principal, MApN va mai putea atrage sume suplimentare („credite de angajament”) la acest buget, în valoare totală de până la 22,5 miliarde de lei.
Pentru Forțele Terestre, MApN are un buget principal de 5,7 miliarde de lei, la care poate adăuga credite de angajament de 6,1 miliarde de lei.
Pentru Forțele Aeriene, MApN are un buget principal de 4,2 miliarde de lei, la care poate adăuga credite de angajament de 4,3 miliarde de lei.
Pentru Forțele Navale, MApN are un buget principal de 0,7 miliarde de lei (697 de milioane de lei), la care poate adăuga credite de angajament de 3,6 miliarde de lei.
Pentru sprijinul logistic, MApN are un buget principal de 792,8 milioane de lei de lei, la care poate adăuga credite de angajament de 884,5 milioane de lei.
Potrivit proiectului de buget MApN pe 2018, proiectele de investiții esențiale destinate să asigure interesele de securitate ale statului român, stabilite prin Hotărârea CSAT nr. 174 din 24 noiembrie 2016 referitoare la măsurile de eficientizare a înzestrării Armatei României și creșterea implicării industriei naționale de apărare în realizarea înzestrării, aflate în derulare sau în curs de inițiere sunt:
1. Transportor blindat pentru trupe 8×8 (TBT 8X8) și 4×4 (TBT 4X4);
2. Autoturisme de teren blindate și neblindate de tip ușor – 4×4 (ATBNTU 4X4);
3. Sisteme C4I cu capabilități de integrare ISTAR;
4. Avion multirol pentru Forțele Aeriene;
5. Vânător de mine;
6. Sisteme de rachete sol-aer cu bătaie mare – HSAM;
7. Corvetă multifuncțională;
8. Elicoptere.
De asemenea, în conformitate cu legislația națională privind achizițiile publice în domeniile apărării și securității, pentru următoarele opt programe de investiții, a căror valoare estimată depășește 100 de milioane de euro, MApN a solicitat și a obținut aprobarea prealabilă a Parlamentului pentru inițierea procedurii de atribuire:
1. Transportor blindat pentru trupe 8×8 și 4×4;
2. Sistem de rachete sol-aer cu bătaie mare (HSAM);
3. Modernizare mașină de luptă MLI 84M;
4. Sistem Lansator Multiplu de Rachete cu bătaie mare (MLRS);
5. Corvetă multifuncțională;
6. Sistem integrat de arme SHORAD-VSHORAD (Etapa I – componenta SHORAD);
7. Sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă (SIML);
8. Sisteme C4I cu capabilități de integrare ISTAR.
„La acestea se adaugă programele aprobate de CSAT prin Planul de înzestrare al Armatei Romaniei (PIAR) și care au inițierea prevăzută în perioadă 2018-2020″, se mai arată în proiectul bugetului MApN.
Pentru Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene – 6.208,6 milioane lei credite bugetare (majorare cu 30,6% față de anul 2017) și 38.343,0 milioane lei credite de angajament;
La Ministerul Transporturilorbugetul este de 9.132,8 milioane lei credite bugetare (majorare cu 0,9% față de anul 2017) și 30.911,5 milioane lei credite de angajament. MT va mai putea atrage sume suplimentare („credite de angajament”) la acest buget, în valoare totală de până la 30,9 miliarde de lei.
Pentru programul de autostrăzi și variante ocolitoare în regim de autostradă, MT are un buget principal de 1,7 miliarde de lei (cu 300 de milioane de lei mai mult decât în 2017), la care poate adăuga credite de angajament de 15,6 miliarde de lei.
Pentru investițiile în sectorul feroviar, MT are doar bugetul de bază de 3,4 miliarde de lei, în condițiile în care pe 2017 nu au fost alocate fonduri bugetare la acest capitol. Nu sunt prevăzute credite de angajament pentru investițiile în sectorul feroviar.
Pentru investițiile la Metroul bucureștean, MT are un buget principal de 1,1 miliarde de lei (cu 150 de milioane de lei mai păuțin decât în 2017), la care poate adăuga credite de angajament de 5,2 miliarde de lei.
Ministerul Educației Naționale – 8.354,4 milioane lei (majorare cu 19,7% față de anul 2017). Ca ordonator principal, MEN va mai putea atrage sume suplimentare („credite de angajament”) la acest buget, în valoare totală de până la 8,3 miliarde de lei.
Sursele de finanțare și ponderea fiecărei surse în totalul finanțării sunt structurate astfel: bugetul de stat 70,75%, fondurile externe nerambursabile 0,14% și veniturile proprii 29,11%.
Potrivit proiectului, principalele ținte strategice ale MEN, în perspectiva 2020-2021, sunt următoarele:
– procentul celor care părăsesc timpuriu școala să fie sub 11,3%;
– cel puțin 26,7% din persoanele cu vârste cuprinse între 30 și 34 de ani să aibă finalizate studiile terțiare;
– cel puțin 10% din persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani să participe la învățarea pe tot parcursul vieții.
Principalele programe finanțate din bugetul de stat prin intermediul MEN și sumele alocate acestora sunt următoarele:
– „Acordarea de rechizite scolare” – 15 milioane de lei
– „Educația universitară și postuniversitară în România” – 4,1 miliarde de lei
– „Bani de liceu” – 50,5 milioane de lei
– „Acordarea de ajutor financiar în vederea stimulării acordării de calculatoare” – 12,3 milioane de lei.
În ceea ce privește Ministerul Sănătății, acesta beneficiază de8.762,2 milioane lei (majorare cu 4,6% față de anul 2017).Pentru Casa Națională de Asigurări de Sănătate s-a alocat suma de 33.769,0 milioane lei, cu 4,530,0 milioane lei mai mult față de anul 2017 – (majorare de 15,5%);
Ministerul Culturii și Identității Naționale – 1.117,4 milioane lei (majorare cu 50,4%). În bugetul acestui minister s-au alocat 150 milioane lei pentru finanțarea manifestărilor, acțiunilor și proiectelor prilejuite de aniversarea Centenarului României (1918-2018) și a Primului Război Mondial, se arată în documentul Ministerului de Finanțe.
La Ministerul Muncii și Justiției Socialebugetul este de 31.693,0 milioane lei (scădere cu 13,2% față de anul 2017). Această scădere provine din diminuarea transferurilor de la bugetul de stat, pentru echilibrarea bugetului asigurărilor sociale de stat, de la 13.599,1 milioane lei în anul 2017, la 7.408,8 milioane lei în anul 2018, arată Finanțele.
Ministerul Muncii va mai putea atrage sume suplimentare („credite de angajament”) la acest buget, în valoare totală de până la 31,74 miliarde de lei.
Potrivit proiectului, prioritățile strategice vizate de politica în domeniul muncii și justiției sociale sunt:
– creșterea ratei de ocupare a persoanelor în vârstă de 20-64 de ani, pe o piață a muncii inclusivă, care să susțină creșterea unei economii competitive și care să ducă la reducerea sărăciei în muncă și a ocupării informale;
– diminuarea și prevenirea șomajului în rândul tinerilor NEETs în vederea ocupării;
– creșterea ocupării persoanelor înregistrate la ANOFM și prevenirea șomajului;
– facilitarea tranziției de la sistemul de educație la piața muncii;
– îmbunătățirea nivelului de competențe al persoanelor înregistrate la ANOFM prin programe de formare profesională;
– stimularea angajatorilor în vederea ocupării locurilor de muncă vacante.
Ministerul Muncii și Justiției Sociale are rolul de beneficiar de proiecte cu finanțare externă nerambursabilă, cu precădere în regim necompetitiv, în cadrul Programului Operațional Capital Uman (POCU) 2014-2020, precum și în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă (POCA) 2014-2020.
De asemenea, Ministerul Muncii și Justiției Sociale și instituțiile aflate în subordine/coordonare trebuie să asigure suportul tehnic pentru funcționarea sistemelor informatice cu grad de acoperire națională și grad de risc ridicat prin:
– achiziționare de softuri
– licențe office, licențe antivirus, extinderea licențelor antivirus, licențe sisteme de operare și virtualizare, licențe baze de date, licențe servere de aplicație și portal utilizatori
– înlocuirea echipamentelor de tip stații de lucru PC care și-au depăsit durată normală de funcționare
– echipamente de tip server pentru rularea aplicațiilor, bazelor de date și a celorlalte componente ale sistemului
– surse de alimentare, echipamente de stocare, echipamente de securitate
– servicii de instalare și configurare
– servicii dezvoltare și implementare software REGES-ONLINE
– servicii migrare date din sistemul existent în sistemul REGES-ONLINE
– servicii de instruire a utilizatorilor.
Ministerul Afacerilor Externe – 944,1 milioane lei credite bugetare (majorare cu 21,9% fata de 2017) și 1.033,1 milioane lei credite de angajament. În bugetul Ministerului Afacerilor Externe s-au alocat credite de angajament pentru încheierea de contracte pentru pregătirea exercitării de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene în anul 2019, în sumă totală de 194,9 milioane lei.
Pentru Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale s-a făcut o majorare a bugetului de 23,6%, ajungându-se la suma de23.522,1 milioane lei. Ca ordonator principal, MADR va mai putea atrage sume suplimentare („credite de angajament”) la acest buget, în valoare totală de până la 27,59 miliarde de lei.
Sursele de finanțare și ponderea fiecărei surse în totalul finanțării sunt structurate astfel: bugetul de stat 99,692%, fondurile externe nerambursabile 0,3% și venituri proprii 0,003%.
MADR are calitatea de Autoritate de Management pentru Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), rol exercitat prin intermediul Direcției Generale de Dezvoltare Rurală – Autoritatea de Management pentru PNDR din structura ministerului.
Ministerul Afacerilor Interneare și el o creștere de 20,7%, fiindu-i alocat un buget de 15.311,9 milioane de lei.
O ușoară scădere a bugetului se înregistrează laMinisterul Justiției, care are o anvelopă bugetară de 3.750,6 milioane de lei, în vreme deMinisterul Publicprimește o sumă de 1.234,7 milioane de lei, în creștere cu 0,23%.
Pentru Ministerul Tineretului și Sportuluibugetul este de 517,3 milioane lei, majorare de 15,3%, iar pentruMinisterul Mediului– un buget de444,9 milioane lei, în scădere cu 5,4%.
La Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale a fost alocat un buget de 291,8 milioane de lei, din care 170 milioane lei pentru majorarea capitalului social la Companiei Naționale „Poșta Română” – S.A.
În ceea ce privește Ministerul Economiei, acesta beneficiază de o anvelopă bugetară de 355,9 milioane de lei, din care 53 milioane lei pentru capitalul social al operatorilor economici din industria națională de apărare aflați sub autoritatea acestuia. Per total, bugetul a fost majorat cu 104,9%.
Ministerul Finanțelor Publiceva uza în 2018 de4.569,4 milioane lei, sumă cu 25,5% mai mare decât până acum. În privințaMinisterului Finanțelor – Acțiuni Generale, se remarcă o majorare cu 1,2%, ajungându-se astfel la suma de21.595,6 milioane lei.
LaMinisterul Energieireducerea bugetară este considerabilă, respectiv 36%, beneficiind conform proiectului de buget pe 2018 de583,3 milioane lei. Ca ordonator principal, Ministerul Energiei va mai putea atrage sume suplimentare („credite de angajament”) la acest buget, în valoare totală de până la 583,3 milioane de lei.
Sursele de finanțare și ponderea fiecărei surse în totalul finanțării Ministerului Energiei sunt structurate astfel: bugetul de stat 68% și veniturile proprii 32%.
Pentru asigurarea suportului tehnic național în energetica nucleară, alocarea bugetară de bază este de 56,4 milioane de lei, la care se vor mai putea adăuga credite de angajament de până la 56,4 milioane de lei.
Potrivit proiectului, obiectivele de investiții prevăzute pentru perioada 2018-2021, conform Legii nr. 255/2010 privind expropierea pentru cauza de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul coridorului de expropiere al obiectivelor de investiții sunt:
– Deschiderea și punerea în exploatare a Carierei Roșia de Jiu la o capacitate de 8 milioane de tone/an lignit
– Lucrări pentru punerea în func&iune a capacită&ii finale de produc&ie de 8,5 milioane de tone lignit/an, cariera Jilț Sud, județul Gorj.
Secretariatul General al Guvernuluiprimește pentru 20181.336,3 milioane lei, majorarea fiind de 24,8%.
Și laMinisterul Turismuluibugetul a fost majorat, cu 39,8% mai exact, ajungând pentru anul viitor la 63,4 milioane de lei. LaMinisterul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriata fost operată, de asemenea, o majorare similară – 32,4% -, suma finală pentru 2018 fiind de1.237,1 milioane lei.
PentruCercetare și Inovare bugetul va fi de1.652,7 milioane lei, ajungându-se la această sumă după o majorare de 13,6%.Ministerul Apelor și Pădurilorprimește, de asemenea, mai mulți bani, cu 26,8%, beneficiind de 438,9 milioane de lei.
Tot o majorare avem și în cazulMinisterului Consultării Publice și Dialogului Social, de 16,8%, suma totală fiind de 8,9 milioane de lei.Ministerul Pentru Românii de Pretutindeniprimește în noul proiect de buget o creștere cu aproape jumătate a bugetului, mai exact 25,4 milioane de lei. În ceea ce priveșteMinisterul Pentru Relația cu Parlamentul, avem o scădere de 0,7%, bugetul total fiind de 7,3 milioane de lei.
Per ansamblu, 23 de ministere vor primi bani în plus în 2018, în timp ce la alte cinci fondurile vor scădea, se arată în sinteza proiectului de buget.