„Bună ziua. Vreau să fiu stewardesă, ce trebuie să fac?” Maria ar putea câștiga până la 4.500 de euro/lună, dar are o MICĂ PROBLEMĂ
Maria abia a absolvit liceul, știe limba engleză la nivel avansat, știe să înoate și are o stare de sănătate impecabilă. Practic, are toate atributele necesare pentru a se angaja ca stewardesă. Își dorește să obțină un astfel de job pentru că a auzit că salariile sunt mari și pentru că job-ul îi oferă posibilitatea de a călători în colțuri ale lumii în care altfel nu ar ajunge niciodată.
Toate aceste caracteristici nu îi sunt însă suficiente pentru a deveni însoțitoare de bord.
MICA PROBLEMĂ a Mariei: iată ce a descalificat-o la preselecția pentru un job de stewardesă
În cazul multor companii străine, care oferă și cele mai bune salarii, aplicația Mariei nici nu ar fi luată în considerare având în vedere că ea are doar 18 ani, nu 21 așa cum cer unii angajatori.
Atitudinea pozitivă și aspectul fizic plăcut nu sunt nici ele de ajuns dacă vrei să te transformi în candidatul perfect vânat de companiile aeriene. Cunoștințele teoretice și practice în domeniu sunt, la rândul lor, extrem de importante.
VÂRSTĂ
Vârsta minimă la care te poți angaja ca stewardesă este de 18 -21 de ani, în funcție de companie. În România, persoanele care vor să se angajeze la Tarom își pot începe cariera de la 18 ani. În cazul Blue Air, însoțitoarele de zbor trebuie să aibă cel puțin 21 de ani.
Vârsta maximă de angajare ca stewardesă este, în general, de circa 40 de ani.
ÎNĂLȚIME
Limita minimă a înălțimii pe care trebuie să o aibă însoțitorii de bord este, în general, de 1,58 metri. Aceasta variază însă de la o companie la alta.
– Wizz Air: 1,65 metri
– Lufthansa: 1,58 – 1,75 metri
– Swiss: 1,58 metri
– Qatar Airways: 2,12 metri stând pe vârfuri cu mâna ridicată
– KLM: cel mult 1,85 metri (fără tocuri)
– British Airways: 1,58 – 1,85 metri
– Etihad Airways: 2,1 metri stând pe vârfuri cu mâna ridicată (fără tocuri)
DIOPTRII
O persoană care vrea să devină însoțitor de bord, dar are probleme cu vedere, trebuie să se încadreze în intervalul +/-4 – +/-5 dioptrii, dacă vrea să fie recrutată. Altfel, pică automat examenul medical.
PERSONALITATE
– atitudine pozitivă, empatică
– abilitatea de a te adapta ușor la oameni și lucruri noi
– spontaneitate
– abilități excelente de comunicare
– capacitate de muncă sub presiune
– capacitate de lucru în echipă
ATRIBUTE FIZICE
Angajatorii, fie ei din România sau din străinătate, cer ca viitorii angajați să aibă o condiție fizică excelentă.
– stare de sănătate impecabilă
– abilitatea de a înota
CUNOȘTINȚE TEORETICE
Cunoașterea limbii engleze este o cerință comună la angajarea în companiile aeriene, fie ele din țară sau din străinătate.
– candidații trebuie să știe să vorbească fluent și să scrie corect în limba engleză.
– unele companii din străinătate cer ca limba engleză să nu fie vorbită cu accent
cunoașterea altor limbi străine, fie și la nivel mediu, reprezintă întotdeauna un plus în fața angajatorului
Orice persoană care vrea să devină stewardesă trebuie să dețină cel puțin o diplomă de absolvire a examenului de bacalaureat
Pregătirea teoretică în domeniul aviației este și ea importantă. Aceasta este obținută prin participarea la cursuri speciale unde înveți noțiuni de legislație, proceduri care trebuie respectate în situații normale și în situații de urgență, limba engleză, dar și geografie, meteorologie și noțiuni de transport aerian, de medicină și de securitate aeronautică.
ALTE CERINȚE
Există companii care le cer viitorilor angajați experiență în relațiile cu consumatorii, cunoștințe de vânzări sau chiar deținerea unui carnet de conducere clasa III.
INTERZIS
– tatuaje vizibile atunci când îmbraci uniforma sau expuse în timpul orelor de lucru
– piercing-uri (în cazul unor companii, exemplu: Wizz Air), în afară de cele care nu se află la vedere
Bărbații au și ei șanse să devină însoțitori de bord și chiar pot face față mai bine cerințelor acestui post, cu un program aglomerat și curse lungi, potrivit specialiștilor în domeniu. Unele companii cer ca bărbații care vor să obțină un astfel de post să aibă stagiul militar terminat.