Sistemul bancar ar trebui să reclădească în primul rând relația de încredere dintre clienți și bănci în ceea ce privește creditarea, încredere care a fost erodată sever în cei patru ani de criză, a declarat joi directorul general adjunct al BRD-Groupe Societe Generale, Petre Bunescu, potrivit Mediafax.
„În materie de creditare cred că ar trebui să reclădim încrederea. Din nefericire, criza aceasta de patru ani de zile a erodat sever capitalul de încredere între bănci și clienții lor. (…) Constatarea amară pe care o fac este că, din păcate, băncile au fost prezentate deseori ca inamicii publici, cei care nu vor decât să păcălească clienți, să se îmbogățească și vă imaginați că o asemenea ofesivă asupra capitalului de încredere reciprocă între clienți și bănci face aproape cu mare dificultate reluarea realmente a relațiilor de creditare”, a afirmat Bunescu la o conferință pe tema administrării riscului organizată la BNR.
El s-a declarat convins că nimeni nu și-a imaginat în septembrie-octombrie 2008 că această criză va dura în România mai bine de patru ani, și că va afecta foarte mult performanța creditării în sistemul bancar. Bunescu a reamintit că anul trecut ponderea creditelor neperformante a depășit 18% în sistemul bancar.
„Din 100% portofoliu de credite să ai, ca o medie, cam 18% credite care nu mai produc nimic, la care nu se mai încasează aproape nimic, cum să asiguri primenirea creditării? Pentru că noi, băncile, suntem intermediari, atragem resurse de pe piață și le dăm în creditare. Dacă o bună parte din resursele avansate în creditare nu se mai întorc, deci 18% nu mai ai acel serviciu al datoriei, vă puteți lesne imagina că motoarele astea de creditare se frânează”,a spus directorul BRD.
Bunescu a menționat că aceste costuri se regăsesc în bilanțul băncilor, amintind recordul negativ al situației financiare din sistemul bancar de anul trecut, cu peste două miliarde lei pierderi, după standardele internaționale de raportare financiară., „deci după toate regulile comparabile cu alte țări”.
El a recunoscut că la creditele pentru populație băncile au avut în perioada de expansiune economică excesele, nepriceperea și entuziasmul lor, însă spune că în general problema creditelor neperformante la retail banking este în bună măsură soluționată prin provizionare sau scoatere din bilanț.
„Problema care apare în continuare și apasă foarte greu asupra gesiunii creditelor și a riscurilor aferente rămâne creditarea acordată companiilor. Nu mă refer la marile companii. Aceastea, din fericire, au traversat ceva mai bine perioada de criză, (…) însă IMM-urile au fost cel mai sever lovite. Segmentul acesta înregistrează la nivelul sistemului bancar cele mai multe credite neperformante”, a mai spus oficialul BRD.
Raluca Ghinea, [email protected]