Cea mai mare provocare în pandemie pentru Noriel, retailerul care operează una dintre cele mai importante rețele de magazine de jocuri și jucării din România (83 de unități), a fost să mute business-ul din offline în online. S-a dovedit însă, o carte câștigătoare, până la urmă, fiind înregistrată o creștere de peste 100% pe zona online, potrivit datelor companiei pe 2020.
Dublarea vânzărilor online a fost peste media de 30% la nivelul întregii piețe, iar creșterea a fost mai ales pe seama unor vânzări mai mari pe segmentul jocurilor și al consumabilelor pentru bebeluși, tendințe definitorii pentru a înțelege modul cum au trecut românii peste un an dificil.
În 2020, Noriel a decis să amâne deschiderea de noi magazine, pe fondul contextului dificil de piață. A fost inaugurat, însă, un supermarket online, iar acum, clienții își aleg singuri produsele pe care le ridică din magazine, afirmă oficialii Noriel.
„Pandemia ne-a prins pregătiți, pentru că aveam o infrastructură scalabilă, aveam stocuri suficiente și procese logistice scalabile și parteneriate cu firme de curierat care s-au descurcat extrem de bine să realizeze livrările” a declarat Cristina Popa, Board Member & E-commerce Director Noriel, în cadrul unui webinar e-commerce organizat de Postis, primul start-up LogTech din România.
Pandemia a accelerat planurile de business ale Noriel și, în general, proiectele majore au fost puse în practică, unul dintre acestea fiind implementarea platformei Postis, pentru optimizarea proceselor de livrare. Deschiderile de magazine au fost, însă, amânate.
Tot anul trecut, Noriel a lansat un supermarket online, a dezvoltat categoria de cărți și a introdus una cu tematică sportivă, dar și o componentă de travel, cu produse conexe universului copiilor.
Revin tendințele din 2019
Anul 2021 a început relativ bine pentru companie, pe online creșterile se păstrează destul de mari, însă offline-ul încă suferă. Dacă anul trecut s-a remarcat o creștere a vânzărilor de jocuri și a consumabilelor pentru bebeluși, anul acesta, cererea cosumatorilor pare să fi revenit la tendințele de dinainte de pandemie.
„În prezent, se observă o îmbinare frumoasă între offline și online. Începe să crească partea de click & collect – clienții își aleg produsele online și le ridică din magazine. Dacă înainte de pandemie ponderea online era destul de mică, acum am ajuns la două cifre. Traficul pe mobil a fost peste 80% anul trecut și s-a menținut la cote ridicate. În ceea ce privește categoriile de produse, în 2020 am observat o creștere a vânzărilor de jocuri și a consumabilelor pentru bebeluși (pamperși, biberoane, lapte praf etc.). Anul acesta, ne-am întors la aceleași tendințe din 2019 și nu mai vedem aceleași accelerări ale acestor categorii”, mai spune Cristina Popa.
Investițiile Noriel în perioada următoare sunt direcționate către implementarea unei soluții CRM (Customer Relationship Management) și către diversificarea metodelor de livrare care să-i asigure companiei o scădere a ratei de retur.
Interes mare pentru digitalizare
În 2020, Noriel a implementat platforma Postis pentru optimizarea proceselor de livrare. Iar ca el au făcut și alți jucători din piață, în contextul dificil determinat de pandemia de COVID-19. Pe bună dreptate, putem spune că pandemia a accelerat proiectele avute în plan în cazul start-up-ului LogTech Postis. În 2020 și 2021, Postis a încheiat mai multe parteneriate cu platforme de e-commerce, portofoliul extinzându-se, pe lângă companii mari, și cu clienți mai mici, antreprenoriali, care au fost ajutați să-și înceapă activitatea de vânzare în online.
„Nevoia de trecere rapidă în online și de diferențiere a deschis apetitul pentru digitalizare și optimizare. Au venit către noi companii care doreau să-și creeze o amprentă în e-commerce – cum ar fi zona pharma, brico, fresh food sau zona de coșuri cadou – dar și antreprenori care aveau nevoie de know-how pentru a se conecta și a-și lansa business-ul. Au conștientizat necesitatea digitalizării, și-au dat seama că trebuie să se diferențieze în piață și au găsit acest lucru la Postis”, a declarat Valerica Motoc, Business & Sales Development Postis.
Anul trecut, compania a dezvoltat un Widget, un instrument online pe care îl pune la dispoziția magazinelor online cu care lucrează, prin care acestea își pot diversifica metodele de livrare pe care le oferă clienților.
„Am observat la începutul acestui an o nevoie a clienților de a diversifica metodele de livrare, atât în ceea ce privește partenerii de livrare (curieri, transportatori etc.), cât și ca metode de livrare alternative – pick-up point, livrări express sau programate, lockere. Peste 80% dintre companiile cu care lucrăm iau în calcul extinderea metodelor de livrare pentru clienții lor. Cea mai mare pondere pentru astfel de soluții de livrare apare în randul segmentelor fresh food, coșuri cadou, cărți, bijuterii cosmetice”, a adaugat Valerica Motoc.
Planurile Postis pentru acest an includ extinderea în afara țării și dezvoltarea continuă a platformei pentru a deveni un one-stop-shop din perspectiva livrărilor pentru retaileri, potrivit oficialilor companiei.