Ponderea managerilor care se așteaptă la creșteri ale cifrelor de afaceri și a profitului în 2021 este mai mică față de cea de la începutul anului trecut, în schimb crește procentul celor care au în vedere reducerea numărului de salariați și scăderea salariilor. Managerii văd și oportunități pentru dezvoltare, dar așteaptă și ca statul să ia măsuri pentru îmbunătățilea mediului de afaceri din România.
După un an de plin de provocări pentru gestionarea efectelor pandemiei de COVID-19, managerii români văd în 2021 un an mai favorabil pentru derularea afacerilor, dar atitudinea lor este mai puțin optimistă, per ansamblu, față de cea pe care o exprimau la începutul anului 2020 și cu un an înainte, arată datele studiului „Evoluția afacerilor din România”, realizat de Valoria în parteneriat cu Doingbusiness.ro. Cercetarea are la bază răspunsurile executiilor de tot al companiilor importante din România, multinaționale și antreprenoriale, din majoritatea sectoarelor economice.
„Față de ediția de la începutul anului 2020, cercetarea din 2021 indică atitudinea rezervată a companiilor privind evoluția cifrei de afaceri, a profitului și investițiilor. Totuși managerii și directorii executivi se așteptă ca anul 2021 să fie mai favorabil pentru afaceri comparativ cu anul 2020. Chiar dacă vom vedea o revenire diferențiată a diferitelor sectoare de activitate, rămân foarte solicitate transportul, logistica, IT-ul, comunicațiile, deoarece s-a schimbat modul de consum și modul de viață”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.
Anul 2021 începe cu provocări, dar și oportunități pentru companii, și, pe lângă strategiile gândite, managerii așteaptă și o serie de măsuri pentru îmbunătățirea mediului de afaceri din România.
Conform datelor studiului, cele mai importante provocări pentru companii la începutul anului 2021 sunt dezvoltarea afacerii (71%), creșterea costurilor (67%), fluxul de numerar (58%), creșterea concurenței (46%) și schimbarea comportamentelor consumatorilor (43%).
La bilanțul anului trecut, managerii români spuneau că cele mai mari provocări ale anului 2020 au fost scăderea drastică a cererii/comenzilor (78%), restrângerea activității (75%), menținerea cash-flow-ului (68%), adaptarea companiei la noul context (58%) și colectarea facturilor (45%)
La capitolul oportunități ale anului 2021, managerii și directorii executivi menționează realizarea de noi produse/servicii și accentul pe inovare (56%), digitalizarea și automatizarea (43%), extinderea pe piața unică europeană (38%), măsurile guvernului de redresare economică (35%) și piața în creștere (27%).
Eficientizarea portofoliului de produse și/sau servicii și a canalelor de vânzare (67%), îmbunătățirea relațiilor și loializarea clienților (61%) și consolidarea situației financiare a companiei (55%) și principalele trei priorități strategice ale companiilor respondente la începutul anului 2021.
Principalele trei măsuri care ar conduce la îmbunătățirea mediului de afaceri din România sunt, din perspectiva directorilor executivi și managerilor companiilor respondente digitalizarea instituțiilor statului (78%), stabilitatea politică și fiscală (71%) și acordarea de facilități și grant-uri (63%).
„Comparativ cu rezultatele din 2020 ale cercetării Evoluția afacerilor din România, cele din 2021 relevă dublarea procentelor companiilor care se așteaptă la scăderi ale cifrei de afaceri, profitului și numărului de angajați și triplarea celor care prevăd scăderea investițiilor. Așadar, ce va crește cel mai puțin în 2021? Salariile și investițiile. Ce va scădea cel mai mult în 2021? Numărul angajaților și profitul”, spune Dumitru Ion, CEO Kompass Romania și Doingbusiness.ro, co-autor al studiului.
Potrivit studiului, dintre companiile respondente 22% în 2021, față de 11% în 2020, se așteaptă la cifre de afaceri mai mici, un procent de 7% estimând chiar o scădere mai mare de 30%. O pondere de 13% dintre respondenți în acest an, față de 4% anul trecut se așteaptă la stagnare. Per ansamblu, în 2021, 65% dintre respondenți se așteaptă la o creștere a cifrei de afaceri în 2021, față de 85%, în 2020.
Dintre cele care văd evoluții pozitive, 21% dintre companii prognozează ca cifra lor de afaceri să crească cu 5%-10%, urmate de 16% care au bugetat o creștere de 10%-20%. Pe de altă parte, procentul companiilor care se așteaptă la creșteri de peste 20% scade de la 18% în 2020 la 12% în 2021.
La nivel de industrii, cea mai mare pondere a companiilor care văd o creștere a cifrei de afaceri de 10%-20% este se regăsește în industria farmaceutică (49%), urmată de firmele din IT (39%), companiile de producție industrială (29%) și firmele de servicii profesionale (25%).
O creștere mai semnificativă, de 20-30%, este așteptată, conform studiului, doar de 28% dintre firmele din comerț retail și en gros.
Mai pesimiste față de acum un an sunt și previziunile privind evoluția profitului în 2021. Astfel, procentul companiilor care prevăd o scădere a profitului aproape se dublează, de la 10% în 2020 la 22% în 2021.
Mai mult, deși 26% dintre companii (față de 25% anterior) se așteaptă ca profitul lor să crească cu 1%-5% în acest an, autorii cercetării au observat o scădere semnificativă pe palierul 10%-20% de la 25% în 2020 la 15% în 2021.
De asemenea scade procentul companiilor care spun că profitul lor va crește cu peste 5%-10%, de la 26% în 2020 la 18% în 2020.
La nivel de industrii, o creștere a profitului de 10%-20% este prognozată de 55% de cele din industria farmaceutică și de sănătate, 38% dintre firmele de comerț și 34% dintre cele din agricultură și alimentație. Nicio industrie nu estimează o creștere de peste 20% a profitului în acest an.
În 2021 se așteaptă o scădere a investițiilor, față de estimările de anul trecut. Cercetarea arată că aproape se triplează procentul companiilor care spun că își vor reduce investițiile, de la 6% în 2020 la 17% în 2021. Mai mult, procentul firmelor care spun vor crește investițiile cu 10%-20% este acum de 10% comparativ cu 16% anul trecut, iar procentul celor care spun vor crește investițiile cu 5%-10% scade de la 24% în 2020 la 19% în acest an.
La nivel de industrii, companiile care spun că vor crește investițiile cu 10%-20% în 2021 sunt cele de servicii profesionale (42%), din industria farmaceutică (57%) și transporturi (33%).
Procentul companiilor care vor reduce din numărul de angajați crește de la 13% în 2020 la 28% în 2021, arată studiul Valoria.
O stagnare a numărului de angajați ste prognozată de 26% dintre companiile respondente, față de 25% în anul 2020 și 26% în 2019. La acest început de an 22% dintre companii, față de 23% în 2020 și 27% în 2019, spun că se așteaptă ca personalul lor să crească între 1%-5%, iar 6% dintre companii, față de 12% în 2020 și 10% în 2019, se așteaptă ca numărul lor de angajați să crească între 10% și 20%.
Creșteri ale numărului angajaților de 5%-10% este estimată de 23% dintre firmele de construcții și imobiliare, 34% din tehnologia informației, 32% din agricultură și alimentație, 29% din telecomunicații și 37% dintre companiile din industria farmaceutică și sănătate. Creșteri de personal mai consistente, de 10-20% sunt estimate de 27% dintre firmele din producția industrială și și 26% dintre cele de utilități și energie. Cele mai semnificative măriri de efective, de 20-3% sunt estimate de firrmele din media și publicitate. De remarcat este și faptul că firmele din turism, în procent de 56%, prognozează o creștere de 1-5% a numărului de salariați.
În ceea ce privește nivelul salariilor estimat la începutul anului 2021, o pondere de 36% dintre companiile respondente nu previzionează creșteri salariale, ceea ce reprezintă maximul ultimilor 5 ani, potrivit autorilor studiului.
Mai mult, procentul companiilor care spun că vor reduce salariile în următoarele 12 luni crește de la 2% în 2020 la 11% în 2021. În plus, scade de la 82% la 53% procentul companiilor care spun că vor face creșteri salariale în 2021.
Dintre industriile care prevăd creșterea salariilor, cu 1-5%, se numără 52% dintre firmele din producție industrială, 49% din comerț, 39% din telecomunicații. Creșteri mai semnificative, de 10-20% sunt estimate de 36% dintre firmele din IT și 31% dintre cele din gricultură și alimentație.