Peste 60% dintre companiile chestionate în cadrul barometrului estimează că vor atinge cifra de afaceri pe care au avut-o în 2019 abia în anul 2022. Revenirea economică în România, după pandemia de COVID-19, va fi una asimetrică, cu sectoare care vor înregistra o creștere susținută și altele care vor continua să se confrunte cu dificultăți semnificative, arată Barometrul Moneycorp 2020.
Capacitatea țărilor de a depăși criza în 2021 va fi determinată de eficiența programelor de susținere a economiilor, în care autoritățile vor juca un rol important, arată Barometrul MoneyCorp 2020. Potrivit experților Moneycorp, pentru România perspectivele sunt în general pozitive, mai ales în contextul în care țara noastră urmează să beneficieze de un pachet fără precedent de finanțare, din partea UE, de peste 80 miliarde euro.
Astfel, 63% dintre cele peste 1000 de companii chestionate se așteaptă ca revenirea economică să urmeze tiparul literei ,,K’’, 15% estimează o evoluție sub forma literei ,,U’’ sau ,,W’’ și numai 7% mizează pe o ascensiune rapidă, sub forma literei ,,V’’.
,,Percepția mediului de afaceri arată în general un optimism moderat privind evoluția economică din 2021. Revenirea va fi asimetrică”, a explicat Cosmin Bucur, Managing Director Moneycorp.
Pe lista sectoarelor care vor înregistra un avans semnificativ se află, în principal, cele care au performat și în condițiile lockdown-ului generat de pandemie, de la comerțul online la serviciile de curierat, construcții, bricolaj și electro-retail. „Alături de acestea, ne așteptăm să vedem și segmentul horeca, odată cu progresul campaniei de vaccinare și ridicarea restricțiilor sanitare existente”, adaugă Cosmin Bucur.
Cele trei elemente care vor influența revenirea sectoarelor de evenimente și turism
Evoluția comenzilor, accesul la finanțare și capacitatea de gestionare a a blocajului financiar sunt cele trei elemente care vor influența timpul și ritmul de recuperare a businessurilor din sectorul industrial, agricol, grav afectat de secetă în 2020, evenimente, turismul și transporturile.
Potrivit rezultatelor barometrului, în condițiile optimismului moderat privind perspectivele economiei, cele mai multe companii (61%), se așteaptă ca abia în 2022 să atingă nivelul cifrei de afaceri din 2019. 15% estimează că vor recupera în 2021 cifra de afaceri din 2020, în timp ce 23% estimează că afacerile, în 2021, vor urma un trend stabil, nefiind influențați de efectele pandemiei. Cele din urmă sunt în general companii care au avut de câștigat de pe urma pandemiei.
Întrebate când anticipează că se va finaliza campania națională de vaccinare a 70% din populația Romaniei, 57% din companii au indicat trimestrul III 2021, iar 34% din companii au indicat trimestrul IV al anului viitor.
După un prim trimestru cu o reziliență surprinzătoare, de +0.3% față de trimestrul IV 2019, a urmat scăderea abruptă de 12.3% din trimestrul II față de trimestrul I, iar în trimestrul II s-a inregistrat o revenire de +5.6% față de trimestrul anterior.
”Acest trend urmează să fie confirmat și de datele din trimestrul patru”, este de părere Claudiu Ghebaru, Senior Corporate Dealer in cadrul companiei. Economia românească a trecut prin această criză ceva mai bine decât alte țări, adaugă acesta. Astfel se explică și faptul că, întrebați cum le-au fost influențate afacerile in perioada de pandemie, 41% dintre companii au indicat o scădere a cifrei de afaceri cu 10-25%. Numai 16% au indicat o scădere mai mare de acest procent și puțin peste 20% au indicat o creștere a businessului cu până în 25%.
Potrivit rezultatelor barometrului, 53 % dintre firmele chestionate au declarat că aveau o strategie de gestionare a evenimentelor externe (economice, sanitare etc.)
Pandemia a afectat, în primul rând, vânzările firmelor din România, situație menționată de 64% dintre cei intervievați, potrivit cercetării. Creșterea costurilor cu aprovionarea și logistica (48%), creșterea duratei medii de încasare a facturilor (43%), problemele de eficiență operațională – munca de acasă, modul de interacțiune cu clienții- (37%), managementul resurselor umane (pierdere de resurse umane, dificultăți în atragerea de personal) – 33% și întreruperea totală a activității din cauza stării de urgență/lockdown (31%) s-au aflat printre principalele consecințe ale coronacrizei economice.
Întrebați care au fost soluțiile adoptate pentru a gestiona efectele economice generate de pandemie, toate companiile au menționat o serie de măsuri luate simultan, cele mai importante fiind reducerea investițiilor ( 63%), iar 50% au mizat pe reducerea costurilor operaționale fixe (chirii, leasing-uri, etc.).
Pe lista măsurilor luate s-au mai aflat optimizarea costurilor de schimb valutar și plăți internaționale (58%), externalizarea serviciilor non-esențiale (41%), reducerea salariilor pentru o perioadă de timp determinată (21%), șomajul tehnic (19%) și reducerea numărului de angajați, în linie cu scăderea activității (13%).
Potrivit autorilor Barometrului, interesant este și faptul că numai 17% dintre firmele intrevievate au apelat la ajutorul financiar al statului, iar în ceea ce privește impactul programelor de relansare, doar 5% le-au considerat ca având impact semnificativ în dinamica business-ului.
Peste două treimi dintre antreprenorii participanți la studiul Moneycorp (61%), întrebați fiind la ce nivel vor bugeta cifra de afaceri a companiei în 2021 față de anul în curs, au afirmat că vor menține cifra prognozată înainte de criză, 19% estimează o creștere a cifrei de afaceri de 25%, în timp ce 18% se așteaptă la un avans de până la 10 procente.
Anul 2021 va fi un an în care programele de relansare economică vor avea o importanță cu adevărat strategică, fapt menționat de peste 60% dintre companiile chestionate. Accesul la fondurile europene, granturile pentru capitalul de lucru și investiții, măsurile de ordin fiscal se află în prim-plan. ”Într-o economie slab capitalizată cum este cea românească, cu peste 90% dintre firme activând în sectorul IMM, asigurarea unor astfel de programe va fi extrem de importantă pentru revenirea economică’’, a adăugat Cosmin Bucur, Managing Director al Moneycorp România.
Barometrul Moneycorp a fost realizat cu sprijinul firmei de consultanță Frames în perioada 1-8 decembrie, pe un grup de peste 1000 de companii din domenii diverse, precum IT&C, Asigurări, Echipamente Industriale, FMGC sau Turism, parteneri și colaboratori ai Moneycorp România. Profilul respondenților a fost reprezentat de middle și top management, cu studii superioare, 63% bărbați și 37% femei, cu vârsta medie de 41 de ani.
Prezentă din 2016 în România, Moneycorp este cea mai mare instituție de plăți din Europa. Compania a câștigat, anul trecut, premiul Best Money Service Provider în cadrul ceremoniei anuale World Banking Awards din Londra.