EXCLUSIV. Tănase Stamule, decan FABIZ: Dialogăm permanent cu mediul de afaceri pentru a adapta programa universitară la cerințele pieței. Senatul universitar a aprobat recent 18 discipline noi
România ar putea inversa fenomenul de „migrație universitară” și de exod al inteligenței o dată cu internaționalizarea universităților și abordarea pragmatică a programei, în parteneriat cu mediul de afaceri, spune într-un interviu acordat GÂNDUL FINANCIAR Tănase Stamule, decanul Facultății de Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine (FABIZ) din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE). Există o preocupare în creștere în acest sens în mediul universitar, adaugă el, iar la nivelul FABIZ se „pilotează” acum un program de master care aduce o experiență unică de învățare. În România, cel puțin. O experiență 3D am putea spune, care oferă practic studenților „all skills”.
Astfel, studenții care participă la Masterul de Antreprenoriat și Gestionarea Afacerilor (Master d’Entrepreneuriat et Gestion des Affairs –MEGA) în limba franceză beneficiază de o triplă experiență de învățare, și anume de la un cadru didactic din cadrul ASE, de la un cadru didactic de la o școală din Top 10 al învățământului universitar din Franța și de la un manager de top de la o companie franceză în România.
Patronajul comunității economice franco-române (CCIFER) conferă acestui program de master unicitate la nivel național, conceptul fiind în curs de implementare și în alte centre universitare din țară.
„Aproape tot boardul de la CCIFER predă la facultatea noastră, sunt cadre asociate, și pot spune că feedback-ul de la studenți este foarte bun. Desigur, este primul an – suntem încă în etapa de pilotare a programului de master – și sperăm ca din toamnă, o dată cu revenirea fizică în clase, să continuăm și în această formulă. Eu sunt convins că masterul va deveni unul dintre cele mai competitive programe din regiune. Pentru că o structură de predare la acest nivel nu mai există – iar această triplă experiență este unică pe piața învățământului superior din România.” – Tănase Stamule, decanul Facultății de Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine (FABIZ)
În România sunt prezente tote companiile franceze din Top 40
Tănase Stamule a explicat, pentru GÂNDUL FINANCIAR, că în România sunt înregistrate aproximativ 3.800 de companii cu capital majoritar francez, dintre care 550 sunt membre ale CCIFER, creând peste 125.000 de locuri de muncă directe.
„În România sunt prezente toate companiile franceze din Top 40, cu investiții strategice de la retail la industria auto, produse software – vorbim, practic, despre toate sectoarele importante din business. Pentru aceste companii este important ca sectorul de educație universitară și postuniversitară să pregătească economiști vorbitori de limba franceză, și mai ales de franceză de afaceri” – Tănase Stamule, decan FABIZ
Facultatea este pe locul trei în ASE ca cifră de școlarizare, după facultățile de Cibernetică și Management, a explicat decanul FABIZ.
Parteneriat cu Camera de Comerț și industrie franco-română (CCIFER), IESEG School of Management și Ecole de Management din Strasbourg
GÂNDUL: Cum ați identificat oportunitatea lansării acestui master de antreprenoriat și gestionarea afacerilor în limba franceză?
Trebuie să menționez că secția noastră de franceză a fost fondată în 1991, deci avem deja 30 de ani de experiență în predarea integrala a administrării afacerilor în limba franceză. Anul trecut am reorganizat programul de master în antreprenoriat și gestiunea afacerilor împreună cu Camera de Comerț și industrie franco-română (CCIFER), IESEG School of Management și Ecole de Management din Strasbourg.
Studenții care participă la acest master beneficiază de o triplă experiență de învățare, și anume de la un cadru didactic din cadrul ASE, din facultatea noastă, de la un cadru didactic de la o școală de top din Franța, și ambele școli cu care colaborăm sunt din Top 10 și de la un manager de top de la o companie franceză în România. Aproape tot boardul de la CCIFER predă la facultatea noastră, sunt cadre asociate, și pot spune că feedback-ul de la studenți este foarte bun. Desigur, este primul an – suntem în că în etapa de pilotare a programului de master – și sperăm ca din toamnă, o dată cu revenirea fizică în clase, să continuăm și în această formulă.
Eu sunt convins că masterul va deveni unul dintre cele mai competitive programe din regiune. Pentru că o structură de predare la acest nivel nu mai există – iar această triplă experiență este unică pe piața învățământului superior din România.
GÂNDUL: Câți studenți sunt în momentul de față înscriși la acest master și la ce cifre de școlarizare intenționați să ajungeți în viitor?
Avem, anual, în jur de 40 – 50 de studenți la acest master și țin să precizez că avem experiențe pozitive cu alte programe de master pe care le-am transformat în acest fel, și vedem că după 3-4 ani avem concurență de 3, 4 chiar 5 pe loc la unele programe pentru că s-a auzit în piață că sunt programe serioase, dar mai ales că există această experiență triplă de învățare, respectiv profesori de la universități din străinătate, manageri de top și profesori din ASE, și atunci studenții devin foarte interesați. Este o „publicitate” pe care o fac studenții în networkul universtitar și eu sunt convins că, în câțiva ani, programul va deveni și mai competitiv și din ce în ce mai căutat pe piața din România.
Tănase Stamule, decanFABIZ: Avem două proiecte majore în cadrul facultății care sunt corelate 100% cu mediul privat
GÂNDUL: Cum comunicați cu mediul privat în alcătuirea programelor de master, pentru a stabili cererea de specialiști din partea comunității de business?
În acest moment avem două proiecte în cadrul facultății care sunt corelate 100% cu mediul privat. Primul este legat de schimbarea planurilor de învățământ. Mai precis, am schimbat deja 18 discipline, chiar acum o lună și, recent, propunerea s-a votat în Senatul ASE. La recomandarea mediului privat am introdus Design Thinking, sisteme RPA (n.r. Robotic Process Automation) cu UIPath, Digital Business Transformation, Leadership and people skills, în total 18 discipline noi pe care le-am introdus la cerera mediului privat, în programele noastre de licență și master. De asemenea, vom dezvolta 9 cursuri postuniversitare de scurtă durată (2 luni), tot la cererea mediului de afaceri, între care Design Thinking, Critical Thinking, Business Analytics, RPA, antreprenoriat, leadership. Aceasta în urma discuțiilor cu mai mulți manageri de HR de la companiile partenere a reieșit o listă de nevoi ale mediului privat, iar noi acum suntem în proces de elaborare și acreditare a cursurilor postuniversitare tocmai ca să ieșim pe piața din România cu o ofertă complexă și conform nevoilor din piață.
Tănase Stamule: Studenții sunt din ce în ce mai mulțumiți că reușesc să interacționeze cu manageri de top din companiile pe care le vizează
GÂNDUL. Care este feedback-ul din partea studenților? Sunt entuziasmați cu privire la aceste noi oportunități de învățare?
La început a fost o ușoară reticență, tocmai pentru că pentru a le oferi această triplă experiență a trebuit să schimbăm structura de organizare a masterelor, în sensul că acum acestea sunt modulare. Sunt două săptămâni de curs, urmate de un examen, după care urmăltorul curs și așa mai departe. Acest lucru intensifică mult ritmul de lucru, iar studenților le-a fost greu să se obișnuiască, pentru că nu au fost obișnuiți cu acest stil la licență. Dar ulterior, văzând calitatea cursurilor, formularele de feedback s-au îmbunătățit simțitor. Studenții au înțeles utilitatea organizării în acest fel a masterului și, desigur, a modularizării acestuia. Altfel este foarte complicat să aduci un lector din străinătate care să predea patru- șase luni. Sau un manager de top. Este mai utilă în acest context predarea intensivă de tip modul.
Studenții sunt din ce în ce mai mulțumiți că reușesc să interacționeze cu manageri de top din companiile pe care le vizează, dar și cu profesori universitari de la cele mai renumite catedre de profil din Franța.
FABIZ atrage din ce în ce mai mulți studenți din spațiul european, inclusiv din țări cu tradiție solidă universitară cum ar fi Franța și Germania
GÂNDUL. Vin și studenți de la alte facultăți, spre exemplu de la cele cu profil tehnic, care sunt interesați să continue experiența universitară cu studii de managementul afacerilor?
Cu siguranță. Avem studenți și de la alte facultăți din ASE, dar și de la universități cu profil tehnic, cum este, de pildă, Politehnica. Dar și studenți din străinătate. Și din afara spațiului european dar, în ultima vreme, din ce în ce mai mulți din spațiul european.
Au apărut, în ultimii ani, studenți din Franța, dar și din Germania. Printre motivațiile lor este și faptul că își doresc o altă experiență culturală, o altă experiență de învățare. Este un trend care se intensifică – avem deja 3 sau 4 studenți din spațiul european anual care sunt, la rândul lor, foarte mulțumiți și transmit acest lucru mai departe, în cercul lor din țara natală. – Tănase Stamule, decan FABIZ.
Tănase Stamule: Putem spune că suntem într-o etapă în care am putea inversa fenomenul de „migrație universitară”.
Astfel că Bucureștiul devine ceva mai mult decât o destinație de turism cultural, începe să devină chiar o destinație a „turismului” universitar. Cu cât facultățile devin mai internaționalizate și mai aplicate spre partea pragmatică, o dată cu parteneriatul cu mediul de afaceri, acest tip de marketing „din vorbă în vorbă” este implicit, iar în cercurile digitale ale studenților se duce vorba. Putem spune că suntem într-o etapă în care am putea inversa fenomenul de „migrație universitară”.
În acest context, și nu trebuie să ne ferim să o spunem, putem aduce aminte ca universitățile sunt principalul promotor al migrării economice și că, în măsura în care reușim să atragem cât mai mulți studenți în țară, putem reduce sau chiar inversa acest fenomen. – Tănase Stamule, decan FABIZ.
Eu am studiat în străinătate, iar mulți dintre colegii mei au rămas și s-au angajat în afara țării. Știm că avem un deficit major de forță de muncă calificată în București, iar una dintre soluții, sau o componentă importantă a unui mix de soluții, este dezvoltarea unor programe de învățământ universitar competitive și atractive pentru studenți. Inclusiv pentru cei din afara țării. Și este posibil ca până la o jumătate dintre acești studenți să rămână să lucreze în București, pentru că există oferte bune din partea ecosistemului de business.
Reprezentanții companiilor din IT vor să își pregătească specialiștii în management de afaceri
GÂNDUL: Vorbind despre deficitul de specialiști semnalat de mediul de afaceri. Care sunt domeniile în care se resimte cel mai acut această problemă?
Vă pot da un exemplu. de pildă, în urma discuțiilor cu reprezentanții companiilor din IT, a rezultat că în rândul specialiștilor din acest sector există un deficit de competențe de management. Și atunci am dezvoltat un program de studii dedicat specializării în management a experților din IT: Master în Digital Business and Innovation și deja, înainte de admitere, acum avem o cerere de 24 de studenți care s-au interesat de acest program.
Astfel, am identificat o nevoie pe piață, o nevoie de creștere a competențelor în management pentru sectorul IT și imediat am venit cu un produs adaptat acestei cerințe. Pentru anul viitor avem în plat să dezvoltăm un program de master dedicat tinerilor care vor să-și dezvolte competențele în antreprenoriat. Avem un International Master in Business Administration care este pentru tinerii care doresc cariere în multinaționale și care, la fel, a atras 150 de candidați pe 40 de locuri. Așadar, din nou, un program de master foarte cerut. – Tănese Stamule, decan FABIZ
Universitățile, interesate să ofere programe din ce în ce mai nișate pentru a acoperi nevoile foarte complexe ale pieței
Pot spunem că ne înscriem într-o tendință a universităților de a oferi programe din ce în ce mai nișate, tocmai pentru a acoperi nevoile foaret complexe ale pieței. Și, probabil, pe viitor vom dezvolta noi programe care vor fi adaptate la nevoile în continuă transformare ale industriei. Pentru că altfel universitățile ar rămâne rupte de dinamica din piață. Noi avem un consiliu consultativ în care sunt mai mulți directori dee HR și directori generali ai unor mari companiilor cu care colaborăm tocmai pentru a lua constant pulsul mediului de afaceri. Și desigur pentru a ne adapta curriculla la ceea ce se întâmplă în ecosistemul de business.