Combaterea spălării de bani și a finanțării acțiunilor teroriste sunt printre motivele invocate în crearea noului registru central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare. Acesta va fi operațional cu o săptămână mai târziu decât era prevăzut inițial, după ce Agenția Națională de Administare Fiscală (ANAF) a decis joi introducerea lui din 11 ianuarie.
„La solicitarea mediului de afaceri, Agenția Națională de Administare Fiscală a amânat operaționalizarea Registrului central electronic pentru conturi bancare și conturi de plăți identificate prin IBAN prevăzută inițial în data de 4 ianuarie 2021, pentru data de 11 ianuarie 2021”, se arată într-un comunicat de presă transmis de ANAF.
Operaționalizarea Registrului central electronic pentru conturi bancare și conturi de plăți identificate prin IBAN se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2020.
În termen de 10 zile de la operaționalizarea Registrului, autoritățile raportoare au obligația de a transmite organului fiscal central toate informațiile privitoare la persoanele fizice, juridice sau alte entități fără personalitate juridică care au deschis conturi între data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență până la data raportării.
Informațiile bancare transmise ANAF
Conform legii, instituțiile de credit, instituțiile de plată și instituțiile emitente de monedă electronică sunt obligate să comunice organului fiscal central, zilnic, mai multe informații.
Este vorba de lista titularilor persoane fizice, juridice sau altor entități fără personalitate juridică ce deschid ori închid conturi bancare sau de plăți, persoanelor care dețin dreptul de semnătură pentru conturile deschise la acestea, persoanelor care pretind că acționează în numele clientului, beneficiarilor reali ai titularilor de cont sau cu numerele unice de identificare atribuite fiecărei persoane/entități, după caz, precum și cu informațiile privind numărul IBAN și data deschiderii și închiderii pentru fiecare cont în parte.
Este vizată și lista persoanelor care au închiriat casete de valori/ siguranță, însoțite de datele de identificare sau de numerele unice de identificare atribuite fiecărei persoane/ entități, după caz, împreună cu datele referitoare la încetarea contractelor de închiriere.
Spălarea de bani și finanțarea terorismului, vizate de registru
Autoritățile și instituțiile acreditate au acces la informațiile din registru pentru îndeplinirea obligațiilor în domeniul combaterii spălării banilor sau al finanțării terorismului. Conform legii, informațiile din registru sunt direct accesibile, fără întârziere și fără a fi filtrate Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor.
Informațiile prevăzute din registru sunt păstrate pentru o perioadă de zece ani de la încetarea relației de afaceri dintre entități și clienți.