Codul Fiscal a suferit câteva sute de modificări, cele mai multe vizând armonizarea legislației cu jurisprudența europeană sau eliminarea unor reguli considerate greoaie de mediul de afaceri.
S-a avut în vedere și suplimentarea unor beneficii pentru angajați sau alinierea cadrului fiscal la principii moderne care sprijină investițiile. Au rămas, surprinzător, pe dinafară unele facilități, cum ar fi eliminarea plafonului la sponsorizări, utile pentru a sprijini lupta împotriva Covid 19. Până una-lata, președintele Iohannis a promulgat legea în actuala formă.
Ajustarea și recuperarea TVA
În noul Cod Fiscal sunt modificate prevederile legislative naționale privind ajustarea bazei de impozitare a TVA, în vederea alinierii cu principiile fundamentale ale Directivei de TVA și jurisprudența europeană recentă.
Potrivit cadrului juridic și fiscal curent, ajustarea bazei de impozitare în cazul creanțelor neîncasate de la debitori persoane fizice nu este posibilă. Astfel, modificarea prevede că în cazul în care contravaloarea totală sau parțială a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu a fost încasată de la beneficiarii persoane fizice în termen de 12 luni de la termenul de plată stabilit de părți, ori în lipsa acestuia, de la data emiterii facturii, baza impozabilă de TVA poate fi ajustată.
Ajustarea este permisă doar dacă s-au luat măsuri comerciale pentru recuperarea creanțelor de până la 1.000 lei, inclusiv, respectiv că au fost întreprinse proceduri judiciare pentru recuperarea creanțelor mai mari de 1.000 lei. Prin urmare, companiile de telecom, utilități etc au posibilitatea să recupereze TVA pe care au plătit-o bugetului de stat aferentă acestor facturi neîncasate.
Persoanele neînregistrate în scopuri de TVA în România pot desemna un reprezentant fiscal autorizat care sa îndeplinească obligațiile din perspectiva TVA. Conceptul de reprezentant fiscal autorizat există de mai mulți ani în state membre.
Beneficii neimpozabile pentru angajații în regim de telemuncă
Sunt exceptate de la calculul impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale sumele acordate angajaților pentru cheltuielile cu utilitățile (electricitate, încălzire, apă și abonamentul de date) și achiziția mobilierului și echipamente de birou, în limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din lună în care angajatul desfășoară activitate în regim de telemuncă, precum și acoperirea de către angajatori a costurilor cu testarea epidemiologică și/sau vaccinarea angajaților pentru a împiedica răspândirea bolilor care pun în pericol sănătatea angajaților și cea publică.
Suspendarea inspecției fiscale
Inspecția fiscală se suspendă până la finalizarea procedurilor penale derulate în legătură cu tranzacțiile controlate. Astfel, nu vor mai fi emise decizii de impunere și, prin urmare, contribuabilii nu vor rămâne ca în prezent cu sumele plătite o perioadă lungă de timp.
Modificarea se impune ca urmare a faptului că CEDO a criticat România pentru că, prin procedurile în vigoare, a permis ca referitor la același contribuabil și pentru aceeași situație de fapt să se declanșeze două proceduri: o procedură administrativă și o procedură penală.
„Adoptarea acestor modificări reprezintă un prim pas pentru îmbunătățirea legislației fiscale și este de așteptat ca anul viitor să fie reluate discuțiile privind politicile fiscale, odată cu încheierea alegerilor și numirea unui nou guvern”, au explicat pentru cursdeguvernare.ro specialiștii firmei de consultanță Price Waterhouse Coopers.
În total, schimbările aduse Codului Fiscal acoperă 88 de pagini și se referă la 219 articole. Pe lângă modificările enumerate mai sus au mai fost vizate reguli generale aplicabile persoanelor juridice cu sediul în România, înfiinţate potrivit legislaţiei europene, și persoanelor juridice străine rezidente în România potrivit locului conducerii efective; reguli de aplicare a sistemului de consolidare fiscală și constituire a grupului fiscal; intrarea sau ieșirea unui membru din grupul fiscal; reguli privind calcularea rezultatului fiscal consolidat; reguli privind regimul pierderilor fiscale ori declararea şi plata impozitului pe profit, depunerea declaraţiei anuale de impozit pe profit.