Pași spre digitalizarea ANAF. Președintele Mirela Călugăreanu anunță consultări cu toți actorii implicați pentru implementarea sistemului informatic SAF-T
Mirela Călugăreanu, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a anunțat că în luna februarie sunt programate consultări cu toți actorii implicați în implementarea sistemului informatic SAF-T, respectic fișierul standard de audit, care ar urma să fie finalizat în luna iulie.
Dezvoltarea sistemului informatic SAF-T, prin care companiile ar urma să raporteze un fișier standard de internațional de audit fiscal, va intra în etapa consultărilor în luna februarie, a anunțat, miercuri, Mirela Călugăreanu, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), în cadrul conferinței anuale de fiscalitate organizată de EY România.
Sistemul informativ SAF-t este mult așteptat, atât de mediul de afaceri, dar și de administrația fiscală din România, a afirmat președintele ANAF. „Implementarea verificării documentare și a SAF-TVor avea din punctul nostru de vedere un efect extrem de important, anume migrarea acțiunilor de control de la sediul contribuabililor la sediul organului fiscal”, a spus Mirela Călugăreanu.
Care ar putea fi primii operatori care implementează sistemul
„Până la sfârșitul lunii februarie ne-am propus să finalizăm etapa de analiză și design a sistemului informatic. Luna februarie va fi una destul de plină pentru că ne-am propus să organizăm consultări cu toți actorii implicați”, a spus Mirela Călugăreanu. Termenul oficial anunțat pentru finalizare este luna iulie.
Potrivit președintelui ANAF, primul termen de raportare a fișierului SAF-T de către companii va fi reglementat luând în considerare consultările cu reprezentanții mediului de afaceri și având în vedere posibilitățile reale de ajustare a sistemelor informatice ale companiilor.
„Eu cred că în prima etapă vom lua în considerare implementarea SAF-T pentru marii contribuabili și apoi extinderea utilizării acestui instrument de către toți contribuabilii din România”, a declarat Mirela Călugăreanu.
ANAF a anunțat, în 31 decembrie, că a semnat contractul privind dezvoltarea sistemului informatic SAF-T, partea proiectului „Consolidarea capacității Agenției Naționale de Administrare Fiscală de a susține inițiativele de modernizare”, pe care ANAF, în calitate de beneficiar, îl implementează cu sprijinul Ministerului Finanțelor.
Fișierul Standard de Audit (SAF-T) reprezintă, conform proiectului, o structură standardizată a informațiilor relevante pentru controalele fiscale în vederea reducerii costului conformăarii pentru societăți.
Potrivit oficialilor, digitalizarea și aplicarea de standarde în colaborarea dintre administrația fiscală și contribuabili va duce la creșterea gradului de încredere reciprocă prin asigurarea unui nivel ridicat de transparență și predictibilitate.
„SAF-T va contribui la asigurarea echității în derularea activităților economice, precum și la îmbunătățirea conformării voluntare prin reducerea efortului ambelor părți în ceea ce privește alocarea resurselor umane și materiale”, au transmis oficialii.
Mirela Călugăreanu: Procesul de modernizare a agenției este ireversibil
Sistemul informatic SAF-T este unul dintre cele șapte proiecte derulate în acest an de ANAF, care își propune să demareze în 2021 alte 11, așa cum a declarat Mirela Călugăreanu, ca parte a procesului de modernizare a instituției.
„Procesul de modernizare a agenției, proces aflat în derulare, din perspectiva noastră, este un proces ireversibil”, a spus președintele ANAF.
În acest context, Mirela Călugăreanu a fost întrebată despre cât de pregătit e ANAF pentru digitalizare, atâta vreme cât și pe perioada pandemiei s-a derulat clasic inspecția fiscală.
„Pandemia a fost de fapt un catalizator, a accelerat procesul de digitalizare, însă noi am pregătit acest proces încă înainte de declanașarea pandemiei. Am reușit undeva la finalul anului 2019 să ne conturăm o strategie privind informatizarea și digitalizarea. Și vreau și știți că ne-am învățat bine lecțiile din trecut, cu plusurile și minusurile lor, căpătând o experiență, spun eu, consistentă în acest sens”, a spus președintele ANAF.
De altfel, ca urmare a procesului de reorganizare, ANAF a să creat o nouă structură, un nou departament – Unitatea de Management a Informaţiei – structură care este dedicată susţinerii şi accelerării procesului de informatizare a agenţiei. „Ne preocupăm să o consolidăm şi care sperăm ca în cel mai scurt timp, respectiv în primul trimestru al acestui an, să fie populată atât cu specialişti din cadrul direcţiilor de business, dar nu în ultimul rând şi cu specialişti din zona IT. Este nevoie de o interferenţă între zona de business şi partea de IT”, a spus Mirela Călugăreanu.
Plan: 11 noi proiecte informatice în 2021
În privinţa procesului de informatizare, președintele ANAF a precizat că instituția a reușit anul trecut să finalizeze patru proiecte importante: interconectarea aplicaţiei Phoenix cu Sistemul de administrare a creanţelor fiscale (SIACF), am operaţionalizat sistemul e-Popriri, am simplificat fişa pe plătitor şi am implementat atât programarea online a contribuabililor, cât şi identificarea vizuală de la distanţă pentru înregistrarea în Spaţiul Privat Virtual.
Mirela Călugăreanu anunșa recent că peste 10.000 de contribuabili au fost înrolaţi în SPV de la distanţă.
În ceea ce privește cele șapte proiecte semnificative în derulare, alături de SAF-T, șeful ANAF a menționat și Trafic control, sistemul informatic de monitorizare a tranzacţiilor intracomunitare de bunuri. Ambele proiecte sunt realizate prin fonduri europene.
Printre cele 11 proiecte pe care ANAF intenţionează să le demareze în acest an, Mirela Călugăreanu a făcut referire la două, SFERA și APIC.
Serviciul SFERA – Servicii fiscale eficiente pentru administrație și cetățeni – implică actualizarea sistemelor informatice de administrare fiscală, asigurarea interoperabilității acestora cu sistemele informatice ale altor instituții ale statului și centralizarea bazelor de date pentru persoane juridice.
APIC – Administrație Performantă prin Informație Consolidată – presupune dezvoltarea unei platforme de tip Big Data care va permite gestionarea unui volum masiv de date, analiză și modelare, implementarea unui sistem informatic integrat care să asigure realizarea în mod automat a analizei de risc.
Plan operațional: „Dorim să asigurăm transformarea agenției într-o organizație performantă și inteligentă”
În cadrul Conferinței conferinței anuale de fiscalitate organizată de EY România, președintele ANAF a trecut în revistă și o parte dintre componentele Planul operațional de eficientizare a colectării veniturilor, elaborat de ANAF în contextul situației economice afectată de criza sanitară.
Președintele ANAF a anunțat că acest plan, care se va derula pentru o perioadă de 12 luni, va fi făcut public în curând. „Sperăm ca la începutul lunii februarie să fie postat pe site-ul ANAF după ce va fi discutat în Consiliul consulativ al agenției”, a spus Mirela Călugăreanu.
Planul este structurat pe trei capitole, capitole care vizează în primul rând consolidarea relației de parteneriat cu contribuabilii, printr-un design nou și inovator al proceselor de activitate și al serviciilor, iar acest design va fi centrat pe contribuabili. „Avem în vedere dezvoltarea și extinderea de servicii simple și accesibile, prin care să putem sprijini contribuabilii în a înțelege mai rapid, mai simplu și corect obligațiile pe care le au în legătură cu Fiscul din România”, a spus Mirela Călgăreanu.
Tot la capitolul consolidării relației de parteneriat cu contribuabilii și mediul de afaceri, președintele ANAF a menționat că își dorește întărirea mecanismului consultativ inițiat la finalul anului 2019. „Este un mecanism care ne asigură o bună colaborare cu mediul de afaceri și contribuabilii și care ne-a inspirat în implementarea multor măsuri pe care le-ați văzut, inclusiv în perioada pandemiei ca fiind activate pe partea de procedură fiscală”, a spus Mirela Călugăreanu.
Capitolul doi al planului se referă la soluțiile digitale integrate, unele dintre ele detaliate în cadrul conferinței EY. „Prin acestea ne dorim să asigurăm transformarea agenției într-o organizație performantă și inteligentă, care să utilizeze la maximum datele și informațiile disponibile”, a precizat președintele ANAF.
Dezvolatarea acestor servicii se regăsește și în programul de guvernare 2021 – 2014, care prevede soluțiile și etapizarea procesului de tranziție a României către o economie digitală. Pentru România, potențialele beneficii economice ale digitalizării ar aduce o contribuție de 42 de miliarde de euro la PIB până în anul 2025.
Al treilea capitol al planului de la nivelul Agenției privește prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, obiectivul principal fiind acela de a sprijini conformarea contribuabililor și de a menține un mediu economic echitabil. „Și ne-am gândit aici la flexibilizarea atât a modului, cât și a mediului de lucru, de asemenea, la ajustarea resurselor umane existente pentru a ne adapta unui mediu în contnuă schimbare, de asemenea, la conștientizarea schimbărilor rapide în necesarul de competențe, nu în ultimul rând la dematerializarea fluxurilor de activitate și la tranziția către un mod de lucru preponderent digital”, a subliniat Mirela Călugăreanu.
Alte segmente din plan vizează creșterea transpaenței modului nostru de lucru pentru a facilita colaborarea chiar și în interiorul organizației și consolidarea colaborării cu alte administrații fiscale și organizațiile internaționale.
Pe termen mediu, pentru susținerea implementării obiectivelor amintite, responsabilii ANAF au în vedere diferitele inițiative la nivel global și european, cât și bunele practici și tendințe evidențiate în rapoartele internaționale de profil și alte administrații fiscale, a explicat Mirela Călugăreanu.