Dezvoltarea serviciilor publice electronice, esențiale în procesele decizionale destinate mediului de afaceri, inclusiv prin implementarea unui fişier standard internaţional de audit pentru toţi operatorii economici, face obiectul celui mai important proiect ANAF din începutul acestui an, SAF-T.
Este vorba despre ”Consolidarea capacităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de a susţine iniţiativele de modernizare”, proiect este co-finanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020 (cod SIPOCA 604). ANAF tocmai a semnat contractul de dezvoltare și, dacă lucrurile se vor derula potrivit etapelor prevăzute, acesta ar putea fi implementat, conform anunțului celor două instituții, până la finalul lunii iulie a.c.
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă creșterea capacităţii agenţiei de a susţine iniţiativele de modernizare, digitalizarea şi aplicarea unor standarde foarte clare în colaborarea dintre administraţia fiscală şi contribuabili.
Consecința, pe termen lung, ar trebui să fie creşterea gradului de încredere reciprocă prin asigurarea unui nivel ridicat de transparenţă şi predictibilitate, spun reprezentanții ANAF și ai MF.
În următoarele două luni, vor avea loc mai multe întâlniri între reprezentanți ai autorității fiscale din România, ministerul Finanțelor și reprezentanți ai mediului de afaceri, dezvoltatori de programe în contabilitate şi membri ai Corpului Experților Contabili din România (CECCAR), pentru identifica eventuale probleme și a asigurara înţelegerea modului de implementare a sistemului.
Consultările vor analiza capabilităţile SAF-T, impactul schimbărilor asupra sistemelor interne ale companiilor, fluxul procesului de control fiscal, standardul SAF-T, tipul de date și tot felul de alte probleme care ar putea apărea pe parcursul implementării proiectului.
„Termenul de raportare a fişierului SAF-T de către companii va fi definit având la bază analizele efectuate în cadrul consultărilor, experienţa altor administraţii fiscale europene, dar şi posibilităţile reale de ajustare a sistemelor informatice de către companii”, se arată în comunicatul ANAF.
SAF-T va contribui la asigurarea echităţii în derularea activităţilor economice, precum şi la îmbunătăţirea conformării voluntare prin reducerea efortului ambelor părţi în ceea ce priveşte alocarea resurselor umane şi materiale.
Contribuabilii vor fi informați constant despre stadiul implementării SAF-T, în scopul pregătirii acestora pentru conformarea cu cerinţele de export ale fişierului standard de control fiscal, precizează ANAF.