Jumătate dintre români își propun să scoată mai puțini bani din portofel în perioada Crăciunului, conform unui studiu făcut de compania de consultanță fiscală și audit Deloitte. Față de anul trecut, consumatorii doresc să investească mai mulți bani în casă decât în haine sau obiecte personale.
Jumătate dintre românii chestionați au spus că vor cheltui mai puțin de Crăciun decât anul trecut, în vreme ce 39% au anunțat că vor păstra nivelul din 2019 iar 15%, că îl vor depăși.
Conform studiului Deloitte 2020 Holiday Retail Survey, românii se dovedesc a fi printre cei mai prudenți cumpărători din lume.
La nivel mondial, oamenii mai săraci sunt cei care-și taie cel mai mult din cheltuieli. 42% dintre cei cu venituri mici (sub 50.000 dolari/ an) și-au propus un buget redus de Crăciun, față de numai 36% dintre cei încadrați la venituri medii (50 – 100.000 dolari/ an) și 35% la venituri mari (peste 100.000 dolari/ an).
Casa în prim plan, hainele și îngrijirea personală în plan secund
Cât privește categoria în care românii sunt dispuși să investească mai mult decât în 2019, casa și bucătăria sunt marii câștigători, cu 49% dintre opțiuni. Hainele, accesoriile și îngrijirea personală ocupă poziția a doua (29%), urmate de cardurile – cadouri (12%) și electronicele (10%).
„Produsele pentru casă și bucătărie pot să rămână în atenția consumatorilor pentru o lungă perioadă de timp, datorită creșterii timpului petrecut acasă, în timpul pandemiei”, susțin autorii studiului, care vin și cu o serie de recomandări destinate comercianților din domeniu.
Se propune o mai bună orientare a vânzătorilor către mediul on-line, livrarea gratuită și oferirea de sfaturi specializate în selectarea produsului cel mai potrivit. Cardurile – cadou pentru produse de casă și bucătărie pot fi, de asemenea, demne de luat în considerare.
Două treimi dintre români (67%) și-ar dori să cumpere on-line, plătind cu cardul, cu o mică excepție, de 4%, ce ar dori să achite cash, la primirea produsului.
33% dintre conaționali ar vrea totuși să meargă la magazin.
„Cumpărăturile on-line și plățile cu cardul continuă să fie cea mai preferată metodă pentru consumatorii români, așa cum au subliniat încă o dată sondajele LinkedIn în decembrie 2020”, susțin reprezentanții Deloitte.
Aceștia arată că, în iunie, 38% dintre respondenți au ales canalele on-line ca principală soluție de cumpărături. Numărul a scăzut în următoarele luni (32% în iulie, 26% în octombrie), a crescut în Black Friday (49%) și a atins un vârf în decembrie, în ceea ce privește cumpărăturile de Crăciun (67%).
Teama schimbă comportamentul cumpărătorilor la nivel internațional
Pe plan extern, cardurile cadou sunt preferatele consumatorilor în acest an (48%), urmate de articolele vestimentare (43%), jocuri și jucării (40%). La polul opus, bijuteriile, jucăriile pentru animalele de companie, obiectele de decor și accesoriile (24%) sunt ultimele pe lista opțiunilor în materie de cadouri pentru sărbătorile din acest an.
„La nivel global, în ultimele luni consumatorii au resimțit un nivel ridicat de anxietate și sunt preocupați de situația lor financiară. Pe măsură ce ne apropiem de sfârșitul de an, ei înclină spre un comportament prudent legat de cheltuielile de Crăciun”, a declarat pentru Mediafax Oana Buhăescu, director audit Deloitte România.
Studiul subliniază că neliniștea legată de problemele financiare a schimbat atitudinea consumatorilor față de cumpărăturile de sărbători, principalele motive pentru precauția lor fiind instabilitatea economică (50%) și planurile de a economisi (40%).
În plan extern, studiul a fost realizat în rândul a peste 4.000 de consumatori din SUA și oferă informații despre modul în care pandemia influențează perioada sărbătorilor.