Să ai în garaj o mașină retro costă însă mult. Pentru fiecare model pasionații de autoturisme de epocă sunt nevoiți să scoată din buzunar cel puțin câteva zeci de mii de euro. Pe lângă achiziție în sine, proprietarii automobilelor trebuie să plătească și pentru restaurarea lor, activitate ce se poate extinde și pe durate de doi ani.
gândul a centralizat datele făcute publice de către reprezentanții Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRCPIV) și trece în revistă cele mai frumoase automobile de epocă înmatriculate în primele trei luni ale lui 2014 și pe parcursul anului trecut.
Au fost luate în considerare doar mașinile fabricate până în anul 1955. Imaginile de mai jos au titlu de prezentare a modelelor și nu reprezintă exact automobilele înmatriculate în România.
Colecționarea mașinilor de epocă, un microb ca și pescuitul. „Nu poți să scapi niciodată”
Valentin Petrescu este unul dintre cei care au investit în ultimii șase ani timp și bani în mașinile de epocă. La 27 de ani, acesta a hotărât să își fructifice pasiunea și a pus bazele unei afaceri de închiriat automobile retro pentru diverse evenimente.
FOTO: YouTube/Valentin Petrescu
„Afacerea a început în anul 2008 cu o mașină, un Morgan. A început din pasiune. Am copilărit printre mașini. Ulterior, a devenit necesitate pentru că eram solicitați de cunoștințe și de prieteni să mergem la diferite evenimente. Ușor, ușor afacerea s-a dezvoltat”, a declarat Petrescu pentru gândul.
Tânărul din Brașov are acum zece automobile de epocă Morgan, JBA Falcon, Bentley T2 și Triumph, dintre care trei în curs de restaurare. El primește comenzi de închiriere a acestora din întreaga țară.
FOTO: YouTube/Valentin Petrescu
„În principiu, e un hobby, un microb ca pescuitul. Nu poți să scapi niciodată. Cum apare o ocazie sari pe ea”, explică Petrescu.
Unele dintre mașinile sale au apărut în videoclipurile Annei Lesko („Wake Up”) și F Charm („Departe de tine”), dar și în deschiderea primei ediții a emisiunii „Românii au talent”. Tot unul dintre automobilele lui Valentin Petrescu a fost folosit anul trecut cu ocazia aniversării lui Radu Beligan.
Sursă: YouTube
Închirierea unei astfel de mașini pentru nunți, botezuri sau alte evenimente poate costa între 90 de euro și 290 de euro. Clienții au posibilitatea de a opta pentru șofer sau de a conduce singuri bijuteriile pe patru roți.
Automobilele de epocă ajunse în colecțiile românilor în 2014. Printre ele, mașina Reginei Marii Britanii
Primul român care și-a înmatriculat anul acesta o bijuterie retro a fost un maramureșean care a ajuns în luna ianuarie la ghișeurile autorității în domeniu pentru a-și înscrie în circulație un Rover 10.
Autoturismul de colecție, care a ieșit de pe porțile fabricii în 1947, are două locuri, un motor cu o capacitate cilindrică de 1.397 centimetri cubi și cu o putere de 35 de kW.
În luna februarie, un gălățean a înmatriculat un Dodge WC56 din 1942, vehicul militar ușor produs de americani în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Mașina era folosită la acea vreme ca vehicul de recunoaștere. Modelul nu a ajuns să fie însă foarte popular pentru că avea o greutate mare care îl făcea mai greu de manevreat decât un Jeep, transformându-l într-o țintă ușoară.
FOTO: Wikipedia – Dodge WC56
Dodge-ul WC56 care a ajuns în județul Galați dispune de tracțiune integrală și de un motor cu o capacitate cilindrică de 3.687 de centimetri cubi și o putere de 63 kW, cu 8 kW în mai mult decât un Logan abia ieșit de pe linia de producție de la Mioveni. Un vehicul similar a fost scos la licitație în 2012 în Statele Unite și vândut cu 47.700 de dolari.
Alte trei automobile de epocă au fost înmatriculate în București în aceeși lună, mai exact un Chrysler cu șase locuri din 1949, un Hudson Commodore și un Rolls-Royce Phantom IV, toate fabricate înainte de 1955.
Hudson Commodore, produs de Hudson Motor în Detroit începând cu anul 1941, era considerat cel mai mare și mai luxos model al companiei americane de la acea vreme. Mașina înmatriculată în Capitală a fost fabricată în 1952, ultimul an de producție al acestui model, și are un motor cu o putere de 94 kW, mai mult decât un Vokswagen Passat din 1998. În străinătate, prețul unui Hudson Commodore pornește de la 17.000 – 18.000 de dolari și poate ajunge chiar și la 99.500 de dolari în cazul versiunii decapotabile.
FOTO: Wikipedia – Hudson Commodore
Rolls-Royce Phantom IV este cel mai excusivist model al constructorilor britanici, doar 18 astfel de mașini fiind produse vreodată. La ora actuală în lume mai există 16 dintre acestea, iar din luna februarie una și-a găsit un loc în colecția privată a omului de afaceri Ion Țiriac. Bijuteria britanicilor a fost creată la cererea Reginei Elisabeta a II-a și a Ducelui de Edinburgh.
Sursă: YouTube
Automobilul fabricat în 1952 a aparținut inițial lui Aga Khan III, al 48-lea Imam al comunității Nizari Ismaili. După moartea acestuia, mașina a ajuns în proprietatea hotelului Mayfair-Lennox din Statele Unite, iar ulterior a fost scoasă la licitație în California în anul 2011. Valoarea sa a fost estimată la 850.000 – 1.100.000 de dolari.
FOTO: tiriaccollection.ro
Sursă: Știrile ProTV
Modelul Rolls-Royce Phantom IV nu și-a găsit un nou proprietar în cadrul acelui eveniment, dar a ajuns apoi în Țiriac Collection, colecția privată a lui Ion Țiriac unde pot fi admirate peste 30 de mărci auto și moto renumite, de la Jaguar, la Cadillac, Ferrari, Harley Davidson și Maserati. Alte cinci modele Rolls-Royce fac parte din aceeași colecție.
FOTO: conceptcarz.com – Rolls-Royce Phantom IV
Tot patru automobile retro au fost înmatriculate în România și în luna martie, toate în Capitală. Printre acestea s-a numărat un Auburn SuperCharged, care a ieșit de pe porțile fabricii în anul 1936 – ultimul an de activitate al constructorului american. Mari case de licitații străine au vândut în ultimii 10 ani mașini din acest model cu sume cuprinse între 67.000 de dolari și 137.000 de dolari.
Un Bentley Derby care se vinde în străinătate cu 47.000 – 49.000 de dolari, un Mercedes-Benz 170V din 1938 și un Volkswagen fabricat în 1953 au fost celelalte trei modele de colecție care au ajuns în acea lună în Capitală.
Noiembrie, august și martie – lunile pasionaților de mașini de epocă în 2013
Mai bine de jumătate dintre mașinile retro ale anului trecut au fost înmatriculate în trei luni, conform datelor DRPCIV centralizate de gândul. Cei mai mulți proprietari și-au înmatriculat bijuteriile pe patru roți în luna noiembrie. Atunci, zece mașini una și una au ajuns în București și în județele Ilfov, Bacău și Buzău. În Capitală au fost înmatriculate un Cadillac 30 de peste 100 de ani, un Lincoln Continental din 1948, un Bristol 401 – model scos la vânzare pe site-urile de profil la ora actuală cu prețuri cuprinse între 47.500 – 58.500 de dolari și un Chevrolet Corvette fabricat în 1954.
FOTO: conceptcarz.com – Chevrolet Corvette
O companie ilfoveană a înmatriculat anul trecut un Rambler model 83 vechi de 100 de ani. Un automobil similar a fost vândut în urmă cu patru ani la o licitație organizată de RM Auctions pentru aproape 47.000 de dolari. Tot în același județ au fost înscrise în circulație și două modele Packard – un 633 ieșit pe porțiele fabricii în anul 1929, respectiv un 200 din 1952 – și un Fiat 501.
FOTO: conceptcarz.com – Rambler 83
Un băcăuan a devenit în aceeași perioadă fericitul proprietar al unui Porche 356, iar un buzoian și-a parcat în garaj un MG TD, ambele fabricate în 1952.
Nouă mașini retro au fost înmatriculate și în luna august, dintre care doar două în București, iar restul în județul Ilfov. Vedetele verii au fost două modele Packard, două modele Pontiac și un Plymouth P2 din 1936.
FOTO: conceptcarz.com – Packard 12
Cel mai vechi automobil a fost înmatriculat în Capitală, aici fiind vorba despre un Fiat 15/20 HP construit de italieni în 1917.
Alte șapte mașini de epocă au ajuns în luna martie a anului trecut în București și în județul Mureș. Pasionații de autoturisme retro din Capitală au adăugat colecțiilor lor un Chevrolet AA, două Rolls-Royce Phantom ieșite de pe liniile de producție ale constructorului britanic în 1930, respectiv în 1938, un Bentley 4 1/4 litre, un Ford T vechi din 1919 și un Jaguar MK V din 1950. În total, constructorul de lux a fabricat puțin peste 10.000 de mașini din modelul MK V.
FOTO: classiccars.com – Ford T
Modelele Chevrolet AA și Ford T înmatriculate de bucureșteni ne amintesc de rivalitatea dintre cele două branduri. Modelul AA s-a vândut în peste 678.000 de unități și a fost lansat în anul în care cei de la Ford au aruncat în luptă modelul A, succesorul modelului T. Pe cei de la Chevrolet, AA i-a ajutat să conteste dominanța Ford pe piață.
Autoturismul retro înmatriculat în Mureș în martie 2013 a fost un model din 1932 al francezilor de la Chenard et Walcker. Compania, care a funcționat doar 46 de ani, a fost pusă pe picioare de Ernest Chenard, un inginer de căi ferate și producător de biciclete, și de Henri Walcker, un inginer specializat în domeniul minier. Cei doi au început prin a realiza motoare pentru triciclete. Abia apoi au demarat afacerea cu automobile, Chenard ocupându-se de design-ul acestora, iar Walcker de vânzarea lor.
Calendarul mașinilor retro ale anului trecut
IANUARIE – Aceasta a fost singura lună a anului trecut când nu a fost înmatriculată nicio mașină retro fabricată înainte de 1955. Cea mai veche mașină înmatriculată în prima lună a lui 2013 a fost un Ford Mustang din 1965.
FOTO: gtplanet.net
FEBRUARIE – Un Citroen 11 Legere a fost înmatriculat de către un timișan (motor capacitate cilindrică 1.911 cmc, 43 kW putere, benzină, tracțiune față, an fabricație 1952).
Sursă: YouTube
MARTIE – În această lună au fost înmatriculate șapte mașini mai vechi de 1955. Acestea au fost Ford T, Chevrolet AA, Rolls-Royce Phantom II, Chenard et Walcker, Bentley 4 1/4 litre și Jaguar MK V.
FOTO: Wikipedia – Rolls-Royce Phantom II
FOTO: Wikimedia Commons – Chevrolet AA
Sursă: YouTube – Jaguar MK V
APRILIE – O companie din județul Ilfov a înmatriculat în această lună un Jeep Willys cu motor de 44 kW și capacitate cilindrică de 2.200 de centrimetri cubi. Automobilul a fost produs în anul 1948.
FOTO: jeepwillys.eu
MAI – Anul trecut, în luna mai, un gălățean și un brașovean au înmatriculat două mașini de epocă. La Galați a ajuns un Oldsmobile Six (fabricat în 1924), iar la Brașov un Citroen 11B cu tracțiune față și motor pe benzină de 1.911 centimetri cubi și 34 kW putere.
Sursă: YouTube
IUNIE – Un Pontiac Chieftain produs în anul 1953 a fost înmatriculat în Capitală. Modelul este unul dintre primele realizate de amenicani după cel de-al Doilea Război Mondial.
FOTO: conceptcarz.com
IULIE – Mercedes-Benz Sport Roadster, MG TD și IFA F8 au fost mașinile de epocă înmatriculate de români în luna iulie a anului trecut. Prima dintre acestea, fabricată în 1937, a ajuns la un băcăuan, iar cea de-a doua la o companie din județul Vâlcea. Modelul nemțesc IFA F8 din 1954, cu motor pe benzină de 659 centimetri cubi și putere de 15 kW, a ajuns în Capitală.
FOTO: hemmings.com – MG TD
FOTO: auta5p.eu – IFA F8
AUGUST – La finalul verii trecute au fost înmatriculate nouă mașini retro în România fabricate înainte de 1955. Acestea au fost modele Fiat 15/20HP, BMW DA1, Ford Tudor, Ford Roadster, Packard 12 și 120 Convertible, Plymouth P2 și două Pontiac (two door sedan, de luxe six torpedo).
FOTO: carinpicture.com – BMW DA1
FOTO: Wikipedia – Ford Tudor
Sursă: YouTube – Plymouth P2
SEPTEMBRIE – Una dintre cele mai vechi mașini retro înmatriculate pe parcursul anului trecut în România, un Renault Ax Phaeton din 1908, a ajuns la o companie bucureșteană. O astfel de mașină există în colecția privată de automobile istorice Țiriac Collection. Tot în luna septembrie au fost înmatriculate în București și un Citroen 11 BL și un Mercedes-Benz 170SB.
FOTO: wallpaperup.com – Renault Ax Phaeton
FOTO: Wikimedia Commons – Citroen 11 BL
FOTO: Wikipedia – Mercedes-Benz 170SB
OCTOMBRIE – Un Rolls-Royce Phantom I fabricat de britanici în anul 1927 a fost înmatriculat în luna octombrie de o companie din Capitală.
FOTO: Wikipedia
NOIEMBRIE – În luna noiembrie au fost înmatriculate zece automobile de epocă în România, respectiv modele Cadillac 30, Rambler 83, Fiat 501, Packard 633 și 200, Lincoln Continental, Bristol 401, Porsche 356, MG TD și Chevrolet Corvette. Primele dintre acestea au fost fabricate în anii 1912 – 1913.
Autoturismul Lincoln Continental a fost înmatriculat de o companie din București. Radu Mazăre, primarul Constanței, deține și el un automobil Lincoln încă din 2008. Acesta nu este original, ci doar o replică a modelului Zephyr.
FOTO: Cristi Cimpoeș/Mediafax Foto
FOTO: Wikipedia – Lincoln Continental
FOTO: conceptcarz.com – Cadillac 30
FOTO: Wikipedia – Fiat 501
FOTO: conceptcarz.com – Packard 633
DECEMBRIE – Un constanțean și un bucureștean au înmatriculat la finalul anului trecut două mașini de epocă, respectiv un Rolls-Royce Silver Dawn și un Citroen Traction 11C. Ambele au fost fabricate în anul 1954.
FOTO: Wikipedia – Rolls-Royce Silver Dawn
FOTO: Wikipedia – Citroen Traction 11C