Fie că sunt contractori direcți, sau subcontractori ai unor firme deja prezente pe aceste piețe, constructorii români au început să prindă contracte de milioane de dolari în străinătate. Astfel, Pa&Co International, deținută de omul de afaceri Costel Cășuneanu, a încasat în 2013 în Republica Moldova 11,48 milioane de euro din reabilitări de drumuri. La rândul său, Florea Diaconu, care controlează Delta ACM 93, construiește 21 de kilometri de autostradă în Irak, iar în Gabon construiește infrastructura aferentă unui cartier de locuințe. Valoarea contractului din Gabon este de 10 milioane de euro.
Unul dintre regii asfaltului, care nu a dorit să îi fie făcut public numele, ne-a descris plastic situația de pe piața infrastructurii rutiere din România, în care firmele străine câștigă tot mai multe contracte în timp ce drumarii din România trebuie să se mulțumească cu contracte mai mici. „Cum ar fi să vină la dumneavoastră la masă copiii vecinului și pe ai dumneavoastră să îi trimiteți de acasă: plecați de aici, veniți și mâncați dacă mai rămâne ceva după ce se satură copiii vecinului”, comentează el.
Până la publicarea articolului, Ministerul Afacerilor Externe și Departamentul de Comert Exterior din Ministerul Economiei nu au răspuns la solicitarea gândul pentru informații legate de afacerile firmelor românești de construcții pe piețele externe.
Delta ACM 93 – 100 de milioane de dolari pentru 21 de kilometri de autostradă în Irak
Unul dintre primii cinci jucători de pe piața construcțiilor de drumuri și autostrăzi din perioada 2007-2011, Delta ACM 93, controlată de omul de afaceri Florea Diaconu, și-a îndreptat atenția către Orientul Mijlociu, unde este prezentă din 2010, dar și către Africa, unde a ajuns din 2011.
Contactat de gândul, Florea Diaconu spune că în prezent aproximativ 15-20% din cifra de afaceri a firmei sale este realizată din contracte de pe piața externă și estimează că ponderea va crește pe măsură ce proiectele pe care le are din afara României se dezvoltă.
În prezent firma sa construiește un tronson de 21 de kilometri la autostrada Erbil-Koya, din regiunea Kurdistanului Irakian, care va fi gata în 2015. Florea Diaconu spune că valoarea finală a contractului va ajunge la 100 de milioane de dolari. Astfel că prețul per kilometru construit va fi de 4,76 milioane de dolari.
„În Irak avem un contract pentru 21 de kilometri de autostradă (primul tronson al autostrazii Erbil-Koya, din regiunea Kurdistanului Irakian n.n.). Lucrările au început în urmă cu circa trei ani și estimăm că vor fi gata peste un an. Valoarea lucrărilor este de 80 de milioane de dolari până acum și estimăm că va ajunge la 100 de milioane de dolari la final”, a declarat pentru gândul Florea Diaconu.
Este primul tronson din autostrada Erbil – Koysinjaq, în lungime totală de 58,3 kilometri.
Contract de 10 milioane de euro în Gabon
În Gabon, Delta ACM 93 a demarat anul trecut lucrările în cadrul unui contract pentru amenajarea infrastructurii – străzi, sisteme de apă și canalizare – într-un cartier de locuințe. Valoarea contractului din Gabon este de 10 milioane de euro.
Sursa koaci.com
Anul trecut firma lui Florea Diaconu a câștigat două contracte în valoare totală de aproximativ 70 de milioane de euro pentru construcția a 2.700 de locuințe sociale în localitățile Tebessa și El Bayadh din Algeria. Delta ACM 93 ar urma să realizeze și infrastructura adiacentă celor 2.700 de locuințe, adică străzi și sisteme de apă-canalizare. „Într-o lună începem și lucrările în Algeria pentru construcția a 2.700 de locuințe”, a declarat pentru gândul Florea Diaconu.
O altă piață pe care este prezent Delta ACM este Republica Moldova. În Chișinău, Delta ACM are două contracte pentru reabilitarea a două străzi, fiecare contract având o valoare de circa 5 milioane de euro.
„Am participat la licitații. Suntem contractori, nu subcontractori în toate contractele pe care le avem”, ține să precizeze Florea Diaconu.
Delta ACM, unul dintre cei mai mari constructori români, a fost înființată în 1993 și a încheiat anul trecut cu afaceri de 544 milioane lei (123 milioane euro), având și peste 1.500 de angajați. Delta ACM va realiza magistrala 5 a metroului din București, precum și lărgirea șoselei de centura a Bucureștiului.
Pa&Co International a încasat în 2013 în R. Moldova 11,48 milioane de euro din reabilitări de drumuri
Pa&Co International, controlată de omul de afaceri Costel Cășuneanu, este o altă firmă „abonată” la contracte cu bani de la stat.
În Republica Moldova firma Pa&Co International are două contracte cu Administrația de Stat a Drumurilor din Republica Moldova. Unul pentru reabilitarea drumului R14 Bălți-Sărățeni, km 10-km 26, în valoare de 10.910.391 dolari, încheiat în 2011 și unul pentru reabilitarea drumului M3 Chișinău-Giurgiulești, secțiunile km 96-km 122 și km 122- km 151, în valoare de 32,9 milioane de dolari, parafat în iunie 2012, potrivit site-ului companiei.
Compania Pa&Co International SRL, prin filiala sa din Republica Moldova, a demarat proiectul de reabilitare a drumului magistral M3 Chișinău – Giurgiulești, pe tronsoanele între km 96 și km 122 și respectiv între km 122 și km 151.
În Raportul anual pe 2013 al Administrației de Stat a Drumurilor (ASD) din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor din Republica Moldova se arată că Pa&Co International a executat în 2013 lucrări, aferente celor două contracte, de 215.994.000 lei moldovenești (circa 11, 48 milioane de euro) , reprezentând 41,8% din valoarea totală plătită din surse externe (împrumuturi și credite) de ASD în 2013.
„Acestea reprezintă două proiecte majore din planul de dezvoltare a infrastructurii de drumuri din Republica Moldova, plan finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție si Dezvoltare. Drumul național M3 este de o importanță strategică, el făcând legătura între capitala tării, Chișinău, și extremitatea sudică, Giurgiulești, singurul port moldovenesc, situat atât la granița cu România, cât și cu Ucraina”, se mândrește pe site-ul său compania Pa&Co International.
Reprezentanții Pa&Co nu au răspuns până la publicarea articolului la solicitarea gândul pentru informații despre aceste contracte.
În România, unele dintre contractele reprezentative ale Pa&Co International sunt autostrada Moara Vlăsiei-Ploiești, un contract cu o valoare de 296 milioane euro, executat în asociere cu Spedition UMB, Euro Construct Trading 98, centura Ploiești Vest, pasajul Pipera București, reabilitarea pistei de aterizare – decolare a aeroportului internațional Henri Coandă Otopeni.
Nelu Iordache, autostrada în Irak
Un alt rege al asfaltului, Nelu Iordache, aflat în prezent în arest la domiciliu, a anunțat în 2009 a câștigat un contract pentru realizarea unui tronson de 35 de kilometri de autostradă în Irak. Însă din cauza problemelor legate de birocrația din țara arabă contractul nu demarase în 2011. În aprilie 2013, Nelu Iordache, administratorul firmei Romstrade, a fost trimis în judecată în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson din autostrada Nădlac – Arad, de aproximativ 22 de kilometri, fiind acuzat de delapidare, fals în înscrisuri, spălare de bani și înșelăciune.
Omul de afaceri Nelu Iordache se află, din 8 mai, în arest la domiciliu, după ce fost deținut un an și cinci luni.
Drumar nemulțumit: „Cum ar fi să vină la dvs. la masă copiii vecinului și pe ai dvs. să îi trimiteți de acasă: plecați de aici, veniți și mâncați dacă mai rămâne ceva după ce se satură copiii vecinului”
Un alt drumar își arată nemulțumirea față de situația de pe piața construcțiilor de drumuri din România, arătând că firmele străine câștigă tot mai multe contracte pentru construcția de drumuri și autostrăzi în România, în timp ce firmele din România, care nu au acces pe piețele străine, trebuie să se mulțumească cu contracte mai mici.
„Firmele românești nu au acces la contracte în străinătate. Aici este un singur sens. Vin străinii și câștigă contractele în România. Cum ar fi să vină la dvs la masă copiii vecinului și ai dvs să îi trimiteți de acasă: plecați de aici, veniți și mâncați dacă mai rămâne ceva după ce se satură copiii vecinului. Cum ar fi?”, a descris situația pentru gândul unul dintre așa-numiții regi ai asfaltului din România.
Laurențiu Plosceanu, președinte ARACO: „Nu cred că cei care au ieșit pe alte piețe lucrează în pierdere”
Președintele ARACO, Laurențiu Plosceanu, spune că de regulă firmele românești de construcții ajung pe piețele străine ca și subcontractori ai companiilor prezente deja pe piețele străine.
„Se intră greu pe alte piețe. De regulă trebuie să te asociezi mai întâi cu alte firme prezente pe acele piețe. Marja de profit este astfel mult mai mică. Dar nu cred că cei care au ieșit pe alte piețe lucrează în pierdere. Pe piața locală investițiile au scăzut an de an, abuzurile sunt multe”, a declarat pentru gândul Laurențiu Plosceanu, președinte ARACO.
Plosceanu spune că în prezent există oportunități de afaceri pentru proiecte în domeniul energiei, lucrărilor civile și al instalațiilor. Se caută subcontractori pentru Irak, dar și pentru construcția de locuințe în India și Angola.