Când va fi semnat „cu siguranță” contractul de concesiune pentru autostrada Comarnic-Brașov
Directorul companiei de drumuri, Narcis Neaga, a dat miercuri asigurări că semnarea contractului de concesiune pentru Comarnic-Brașov va avea loc luna viitoare.
Autostrada va fi realizată în etape, Neaga estimând că lucrările la Comarnic -Brașov vor începe la o lună după semnarea contractului.
În ceea ce privește termenul de finalizare și costul total de finanțare, șeful CNADNR a arătat că acestea vor fi făcute publice odată cu semnarea contractului de concesiune, după ce vor fi finalizate negocierile aflate în derulare.
„În luna iunie semnăm cu siguranță contractul pentru Comarnic-Brașov. În cea mai mare parte s-a găsit finanțare pentru acest contract. Vreau să infirm zvonurile de retragere a firmei Vinci din acest proiect”, a declarat Narcis Neaga. El a refuzat să răspundă la întrebarea care sunt băncile comerciale care vor finanța proiectul de concesionare.
„Nu pot spune dacă taxa va fi de 7 sau 10 lei. Se fac simulări”
În ceea ce privește taxa de autostradă, directorul general al companiei a precizat că în prezent se fac simulări. „Nu pot spune dacă taxa va fi de 7 sau 10 lei”. „În acest contract riscul de trafic este de partea statului. Partenerul privat nu are nicio opțiune de stabilirea taxei, este o opțiune a statului. Nicio bancă după 2007 nu mai dorește să preia riscul de trafic”, a explicat Neaga.
În legătură cu costul per kilometru de autostradă construit, șeful CNADNR a precizat că în România se respectă standardele de cost în vigoare din 2010-2011, urmând ca la jumătatea acestui an să fie făcute publice standarde de cost actualizate. El a făcut o comparație cu autostrăzile din Franța. „Dacă am compara prețul pe kilometru al unei autostrăzi în zona de munte, la aceeași altitudine, în Franța e de 28-30 milioane euro pe kilometru. În Slovacia estede 35 milioane de euro. Când discutăm de România, dacă ne raportăm la prețurile din licitație, vedem că la momentul licitației este un preț, la finalul contractului este alt preț”, a spus Neaga.
Ministrul Dan Șova anunța, la finele lunii martie, că semnarea contractului pentru Comarnic – Brașov va avea loc în iunie, nu în aprilie, așa cum s-a anunțat inițial, iar amânarea termenului este un lucru „eminamente pozitiv” întrucât statul a reușit să obțină angajamentul „ferm și sigur” din partea BEI, BERD și BM pentru susținerea proiectului.
Gândul a scris că finanțarea construcției autostrăzii Comarnic-Brașov și modul în care a fost selectat câștigătorul licitației sunt puse sub semnul întrebării în raportul de țară realizat de FMI pentru România. Din document reiese că autostrada nu are deocamdată finanțarea garantată și că posibilul sprijin financiar din partea BEI și BERD pentru construcția autostrăzii ar putea fi nesigur dacă selecția câștigătorului concesiunii nu se face cu respectarea prevederilor și practicilor europene