Care este impactul plecării din România a companiei Enel asupra consumatorilor? Precizările președinților ANRE și al Consiliului Concurenței
Anunțul privind plecarea companiei Enel de pe piața românească, de anul viitor, a atras o serie de precizări din partea celor două autorități naționale în domeniile energiei și concurenți, ai căror președinți au ținut să dea asigurări consumatorilor finali.
Grupul Enel – care Grupul Enel deserveşte în România 3 milioane de clienţi prin reţeaua sa de furnizare şi distribuţie, în toată țara – a dat, marți, o veste cu potențial de neliniște pentru consumatori și anume a anunţat ieșirea de pe piața locală începând cu anul viitor. Conform declarațiilor oficialilor, în actualizarea strategiei sale pentru perioada 2023-2025, Enel plănuieşte vânzări de active în valoare de 21 miliarde de euro pentru a-şi reduce datoria netă.
La scurt timp după anunțul Enel, conducerea Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a transmis că a luat măsuri privind accesul neîntrerupt la alimentarea cu energie electrică şi gaze naturale pentru clienții finali.
„Având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public în cursul zilei de astăzi, 22 noiembrie 2022, conform cărora grupul italian de utilități Enel și-a anunțat intenția de a pleca din România în cursul anului 2023, respectiv, a anunţat o eventuală intenție de vânzare a unor active aparținând grupului Enel, fac precizarea că acest gen de situație nu presupune ieșirea din piața de energie a companiei Enel România, ci poate presupune doar schimbarea proprietarului activelor/schimbarea acționariatului etc”, a transmis Dumitru Chiriţă, preşedinte al ANRE.
Conform oficialului, ANRE nu a primit în mod oficial de la acest operator economic licențiat nici o notificare în acest sens, aşa cum prevede legea.
Dumitru Chiriță a reamintit faptul că, în ceea ce privește asigurarea furnizării de energie electrică/gaze naturale clienților finali și în perspectiva respectării drepturilor acestora, ANRE a aprobat două acte normative care garantează accesul neîntrerupt la cele două utilități, și anume Regulamentul privind furnizarea de ultimă instanță a energiei electrice, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 91/2022, respectiv Regulamentul privind furnizarea de ultimă instanţă a gazelor naturale, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 173/2020.
„Cu toate acestea, doresc să subliniez faptul că în situația în care orice operator economic cu activitate în sectorul de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale se retrage din piața din România, clienții finali de energie electrică/gaze naturale vor avea asigurată, în mod neîntrerupt, continuitatea furnizării cu energie electrică/gaze naturale, după caz”, a conchis Dumitru Chiriţă.
Bogdan Chirițoiu: „Nu este nicio tragedie”
Și preşedintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a dat, marți, asigurări consumatorilor români, mai concret, a spus că plecarea Enel din România nu ar trebui privită ca o tragedie, iar clienţii nu vor fi afectaţi.
„Piaţa de energie trece printr-o perioadă dificilă. Este o criză care afectează şi companiile şi clienţii. Guvernul a luat măsuri, în decurs de un an au fost patru ordonanţe de urgenţă. Când e criză şi faci lucrurile în viteză, evident că nu totul iese perfect. S-au adus tot felul de corecţii şi sunt convins că putem discuta alte măsuri de corecţie a cadrului legal şi de a asigura cât se poate predictibilitatea operatorilor. Dar, din nou, e criză, nu ai cum să prevezi totul. Aceasta este provocarea momentului, să ajungem la o reglementare inteligentă în energie”, a spus Bogdan Chiriţoiu,l a conferinţa „Concurenţa în sectoare inovative” unde a fost întrebat de jurnalişti care vor fi efectele ieşirii Enel de pe piaţa din România, potrivit Agerpres.
Președintele Consiliului Concurenței a arătat că, pe partea de furnizare, concurenţa are o importanţă redusă în această perioadă de criză. „Enel era un operator în expansiune şi am apreciat poziţia lor în piaţă. Se schimbă proprietarul, nu dispare compania. Vă dau exemplul CEZ, care se numeşte în continuare CEZ, deşi proprietarul nu mai este compania din Cehia, ci un fond de investiţii australian localizat la Londra. Dar clienţii au contract cu compania CEZ şi primesc serviciile CEZ. Nu există niciun motiv pentru care vânzarea ar afecta clienţii. Ieşirea unei companii nu este o tragedie în sine, companiile vin şi ies. Repet, la CEZ, schimbarea mi s-a părut că a decurs bine, nu am văzut nicio schimbare în piaţă. Nu văd de ce ieşirea Enel ar trebui privită altfel decât ieşirea CEZ”, a conchis Bogdan Chiriţoiu, conform sursei citate.