Printre cele mai optimiste sectoare în ceea ce privește revenirea economică după #coronacriza se numără cel al comunicațiilor, mass-media și al divertismentului, unde 52% dintre liderii afacerilor la nivel mondial se așteaptă la o revenire în formă de V pe piețele europene, urmat de cel de asigurări cu 47%.
O perspectivă optimistă se poate observa și în domeniul produselor farmaceutice, biotehnologie și științele vieții, cu 34% dintre liderii acestui sector așteptându-se la o creștere a cererii în Europa ca urmare a pandemiei, potrivit unui nou studiu Accenture.
La polul opus se află sectorul auto și cel al companiilor aeriene, turism și transporturi cu doar 7%, respectiv 12% dintre respondenți așteptându-se la o revenire rapidă.
În general, două treimi (66%) dintre intervievați sunt încrezători că piața europeană va înregistra o revenire relativ rapidă în urma recesiunii economice cauzate de pandemia COVID-19.
Pe de altă parte, 37% anticipează o revenire mai lentă, dar constantă, în formă de U în următoarele 12 luni.
Doar trei din 10 de respondenți (29%) se așteaptă ca revenirea economică în Europa să fie destul de rapidă („în formă de V”).
Raportul intitulat „Bold Moves in Tough Times”, bazat pe sondajul amintit mai sus, relevă totodată că managerii intervievați se așteaptă ca economiile din Germania, Marea Britanie și Țările Nordice să se refacă cel mai rapid după recesiune, urmate de Franța, Spania și Italia.
În plus, oamenii de afaceri europeni sunt optimiști în ceea ce privește competitivitatea Europei, în condițiile în care patru din 10 respondenți (39%) consideră că firmele europene vor fi mai competitive față de cele din SUA decât au fost înainte de criză și chiar mai mulți (43%) cred că firmele europene vor fi mai competitive în comparație cu cele chineze.
Cercetarea a scos la iveală un alt fapt interesant în contextul efectelor #coronacrizei, și anume că există riscul ca directorii din Europa să fie prea prudenți în ceea ce privește modul în care se pregătesc pentru revenire, în comparație cu cei din America de Nord și Asia-Pacific.
Mai exact, aceștia s-ar axa pe o inovare progresivă, mai degrabă decât pe una radicală. Mai mult de jumătate (53%) dintre respondenții europeni au declarat că încetinesc investițiile în inovare și nu vor relansa nicio inițiativă în următoarele șase luni, comparativ cu 33% dintre respondenții din America de Nord și 49% în Asia Pacific.
Totodată, managerii europeni investesc insuficient în viitorul afacerii. Pe Bătrânul Continent, doar una din șapte companii (16%) investește deja în inițiative pentru pregătirea revenirii, comparativ cu una din patru (25%) în Asia Pacific și una din trei (34%) în America de Nord.
În plus, liderii de afaceri din Europa sunt mai puțin înclinați decât cei din America de Nord și Asia-Pacific să colaboreze cu alte companii pentru a atenua impactul crizei și pentru a se redresa mai repede (48% dintre cei din Europa, comparativ cu 53% în America de Nord și 55% în Asia-Pacific).
Concluziile raportului citat au evidențiat inclusiv domeniile critice pe care companiile europene trebuie să se concentreze, astfel încât să elimine decalajul de competitivitate față de omologii lor nord-americani și asiatici.
Mai exact, precizează experții, trebuie avute în vedere, în primă instanță, majorarea ritmului și a sferei de aplicare a transformării digitale. De altfel, companiile care au fost cele mai reziliente în timpul pandemiei, au cele mai avansate capacități digitale, ceea ce le-a permis rapid și la scară largă să-și echipeze forțele de muncă pentru lucrul de la distanță, să își adapteze lanțurile de aprovizionare și să țină cont de noile modalități de cumpărare.
Executivii europeni văd acum, în mod clar, necesitatea creșterii vitezei schimbării digitale, deoarece aproape două treimi (63%) au declarat că firmele lor își vor accelera transformarea digitală, inclusiv utilizarea cloud.
Un alt aspect demn de luat în seamă este cel al creării de experiențe pentru consumatorii din ce în ce mai responsabili. Conform experților, obiceiurile de cumpărare în timpul COVID-19 – cu consumatorii care fac achiziții mai responsabile și trec masiv la canalele online – vor rămâne în lumea post-pandemică.
Circa două treimi (62%) dintre liderii de afaceri europeni, dintr-un grup de industrii care au legătură cu consumatorii, văd oportunități în a se baza pe obiceiuri de cumpărare care sunt din ce în ce mai mult determinate de criterii sociale și de mediu.
Nu în ultimul rând, experții au identificat ca necesitate utilizarea tehnologiei pentru reinventarea sectorului industrial. COVID-19 a declanșat dezbateri cu privire la nevoia companiilor de a-și readuce operațiunile pe piețele interne.
Cu toate acestea, „re-localizarea” s-ar putea să nu fie panaceul pentru „renașterea industrială” europeană. Pentru a construi reziliență operațională pe termen lung, a reinventa modele de afaceri și a crea noi fluxuri de venituri, companiile trebuie să utilizeze tehnologii digitale avansate, cum ar fi modelarea predictivă, „digital twins” și „edge computing”, printre altele.
Cu 42% dintre respondenții europeni din sectorul producției care intenționează să accelereze investițiile în transformarea digitală, comparativ cu doar 32% în America de Nord și 30% în Asia, există o oportunitate pentru companiile europene de a prelua conducerea în sectorul industrial.
Raportul „Bold Moves in Tough Times” se bazează pe un sondaj efectuat cu sprijinul a 478 de directori de companii din 15 țări și 15 industrii. Studiul a fost realizat în luna mai 2020 și acoperă companii cu venituri anuale care depășesc 500 milioane dolari.
Țările reprezentate includ Australia, Austria, Belgia, Canada, China, Franța, Germania, Italia, Japonia, Luxemburg, Olanda, Spania, Elveția, Regatul Unit și Statele Unite.