Prima pagină » Economic » Care este poziția Consiliului Concurenței privind schimbarea Legii RCA. Bogdan Chirițoiu: „În linii mari, suntem armonizați cu ASF”

Care este poziția Consiliului Concurenței privind schimbarea Legii RCA. Bogdan Chirițoiu: „În linii mari, suntem armonizați cu ASF”

Care este poziția Consiliului Concurenței privind schimbarea Legii RCA. Bogdan Chirițoiu: „În linii mari, suntem armonizați cu ASF”

Consiliul Concurenți analizează în această perioadă amendamentele depuse pentru modificarea Legii RCA, aflată în comisiile de specialitate din camera decizională a Parlamentului, și, cel mai probabil, va trimite aleșilor poziția oficială săptămâna viitoare, a anunțat, sâmbătă, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

Specialiștii autorității de reglementare în domeniul concurenței pregătesc răspunsul cerut de comisiile de raport din Camera Deputaților, unde Partidul Social Democrat a depus o serie de amendamente, printre care cel mai de impact este introducerea unui preț de referință în cazul reparațiilor pe polița de asigurare de răspundere civilă auto (RCA) cu scopul eliminării prețurilor speculative.

„În linii mari, suntem armonizați cu Autoritatea de Supraveghere Financiară, deci susținem proiectul de lege, susține, poziția ASF-ului. Acum, ni s-a cerut poziția pe fiecare amendament, sunt în analiză la noi, sper că săptămâna viitoare vom avea o poziție a Consiliului pe care o putem transmite Parlamentului. Dar, în linii mari, repet, în linii mari, mergem pe linia ASF-ului, am discutat înainte”, a declarat Bogdan Chirițoiu, la întrebarea Gândul, la evenimentul „Concurența în domeniul farmaceutic”, organizat de Consiliu, împreună cu Asociația Română a Producătorilor Internaționali de Medicamente (ARPIM), sâmbătă, la Sinaia.

Președintele autorității de reglementare în domeniul concurenței a precizat că o problemă identificată de Consiliu, la fel ca și specialiștii din ASF, este faptul că mecanismele legale actuale nu permit un control bun al costurilor, sunt inflaționiste, duc la duc la o creștere a costurilor și implicit la o creștere a prețului RCA.

Trebuie să găsim o soluție ca acest lucru să nu se mai întâmple. Acum, noi, la un moment dat, am propus o referențiere, nu o plafonare, doar o referențiere a prețului, deci un preț recomandat pentru tarifele de reparații. ASF, înțeleg, care are altă variantă, dar repet, obiectivul e același: să avem un instrument prin care să permitem pieței să regleze, pentru că dacă tot cresc costurile de reparație, astea inevitabil se vor duce în prețul produsului final, al RCA”, a explicat Bogdan Chirițoiu.

„N-am nicio expertiză mai bună decât a voastră să-mi dau părerea dacă o să treacă sau nu legea. Noi încercăm – repet, lucrând cu ASF-ul și consiliind Parlamentul – să ajungem la un text cât mai bun”, a spus președintele Consiliului Concurenței, atunci când a fost întrebat când vede votată legea.

Traseul legii

Legea privind polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) este în prezent în comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților, după ce o primă variantă a proiectului de lege a trecut de Senat.

Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie (PL-x nr. 216/2024) a intrat pe rolul comisiilor de specialitate ale Camerei Deputaților, for decizional, în urmă cu aproximativ o lună și jumătate, pe 2 aprilie, după ce a fost adoptat de camera superioară a Parlamentului, pe 25 martie. A fost primul proiect de lege al Senatului din acest an, inițiat de Guvern – L1/2024 –, trecut cu 56 de voturi ”pentru”, niciunul ”împotrivă”, dar cu 32 de abțineri.

În raportul comisiei de fond din Senat, care a propus admiterea proiectului – cu 39 de amendamente acceptate și 9 respinse -, se atrage atenția că „neadoptarea proiectului de act normativ poate avea drept consecințe declanșarea de către Uniunea Europeană a procedurii de infringement pentru nerespectarea obligațiilor de transpunere a legislației europene, obligație ce revine și României în calitate de stat membru”.

Conform documentului de la Senat, aspectele reglementate în concordanță cu prevederile Directivei 2021/2118/CE vizează:

  • Definiția „vehiculului”, în sensul în care obligația de asigurare se raportează la anumite criterii de natură tehnică. Ca urmare, vor intra sub obligația de asigurare și vehiculele care, conform legislației naționale, nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării (trotinete electrice, bicicletele electrice și alte vehicule);
  • Limitarea acoperirii RCA pe baza noțiunii de utilizare a unui vehicul. Sunt eliminate cazurile în care accidentele sunt produse în situații în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport.
  • Reglementarea limitelor minime de despăgubire și stabilirea referinței acestora în lei la cursul indicat de directivă.
  • Modalitatea de control a asigurării RCA. Se permite utilizarea unor dispozitive electronice de control al asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislația GDPR este respectată;
  • Introducerea unui tipizat standardizat la nivel european în ceea ce privește atestarea istoricului daunelor întâmplate acoperite de RCA ale asiguratului;
  • Reglementarea posibilității suspendării efectelor contractului RCA la cerere pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului cu introducerea unor obligații în sarcina asiguratului în această perioadă.

Forma adoptată de senatori a fost trimisă pentru aviz deputaților la Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare și, pentru a întocmi raportul comun de admitere sau respingere, către Comisia pentru buget, finanţe şi bănci, Comisia pentru industrii şi servicii, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi și Comisia pentru transporturi şi infrastructură.

Teoretic, termenul depunere a amendamentelor era 10 aprilie, iar pentru finalizarea și depunerea raportului – pasul esențial pentru a fi trimis la vot în plen – 17 aprilie.

Lista cu amendamente

Conform listei cu amendamente consultate de Gândul, parlamentarii PSD propun o serie de schimbări esențiale pe piața RCA, dintre care cea mai importantă modificare vizează articolul 14, alineatul 3) din Legea 132/2017, privind cuantumul despăgubirilor, care în prezent prevede că „valoarea reparaţiei se stabileşte folosind sistemele de evaluare specializate sau prin documente emise în condiţiile legii, în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată.

Amendamentul PSD prevede modificarea:

În cazul unui bun avariat, cuantumul despăgubirii se stabilește numai prin convenție între asigurătorul RCA și persoana prejudiciată, pe baza prețurilor/costurilor de piață ale bunurilor, pieselor componente, subansamblelor, materialelor, cât și ale manoperei necesare reparației/recondiționării bunului.

„Art. 14 are ca scop reglementarea mecanismului de stabilire a cuantumului despăgubirilor acordate de către asigurătorii RCA și nu contravaloarea reparației (legea nu își propune să reglementeze prețurile unităților service) pe care un agent economic o poate factura persoanei prejudiciate și pe care o poate încasa în locul persoanei prejudiciate de la asigurător.

Acordarea despăgubirii în amiabil presupune realizarea unei convenții între asigurător și persoana prejudiciată. (Cod Civil – Art. 2.225. – Dacă nu se prevede altfel prin lege, despăgubirea se stabileşte prin convenţie încheiată între asigurat, terţa persoană prejudiciată şi asigurător sau, în caz de neînţelegere, prin hotărâre judecătorească.)

Persoana prejudiciată poate repara bunul la o unitatea reparatoare cu care asigurătorul are încheiată o convenție de colaborare sau poate repara la o altă unitate reparatoare, cu condiția ca asigurătorul să își exprime acordul în prealabil asupra costurilor pe care acesta urmează să le suporte ca despăgubire.

În cazul în care părțile nu se înțeleg, sunt aplicabile prevederile art. 21 alin. (4) din Lege 132/2017 (modificate de Proiect L1/2024) și cele modificate ale art. 23 alin. (5) – (7) din prezentul proiect.”

Conform procedurii legislative, după ce trece de plen, un proiect de lege adoptat de forul decizional din Parlament este supus controlului de constituționalitate, apoi este trimis la Palatul Cotroceni, unde președintele analizează și promulgă legea, care intră în vigoare la trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial sau, dimpotrivă, șeful statului consideră că legea nu respectă normele constituționale și o retrimite Parlamentului pentru reexaminare.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și