Care sunt autostrăzile și linia de metrou aflate pe lista proiectelor transmise de România la Comisia Europeană
România încearcă să obțină finanțare pentru 200 de proiecte pe baza unui nou mecanism inițiat de președintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, pentru perioada 2015-2017.
Investiția totală pentru cele 200 de proiecte transmise de România este de 62,5 miliarde de euro. Toate cele 28 de state membre UE au transmis Comisiei Europene un număr de 2.000 de propuneri de proiecte reprezentând investiții de 500 de miliarde de euro.
Cele mai mari proiecte transmise de România la CE
Autostrada „Montana”, dintre Borș și Ungheni, va traversa longitudinal România în partea de nord. Autostrada are o lungime de 584 kilometri, din care au fost construiți 52 kilometri (Gilău – Câmpia Turzii), 8 kilometri sunt în construcție (Gilău – Nădășel), iar 37 kilometri sunt în curs de pregătire (Câmpia Turzii – Tg. Mureș). Pentru 495 de kilometri este gata studiul de fezabilitate.
Autostrada va lega regiuni precum nordul Transilvaniei, al Bucovinei de Nord și al Moldovei, urmând să treacă prin Oradea, Zalău, Cluj-Napoca, Târgu Mureș și Iași.
Proiectul are un cost estimat la 7,5 miliarde de euro.
Autostrada Danubius
Autostrada „Danubius – Marea Neagră” va asigura o conexiune între Europa Centrală și de Vest, cel mai mare port la Marea Neagra – Constanța, zona de sud (Sofia, Atena), partea de sud-est a Europei (Istanbul) și Asia Mică.
Autostrada are o lungime de 1.209 kilometri (între Nădlac și Portul Constanța), din care 286 kilometri sunt în operare (Arad-Izvin și București-Constanța Port) și 74 kilometri în construcții (Nădlac-Arad și Izvin-Lugoj).
Valoarea proiectului este estimată la 6,28 miliarde de euro.
Centura București la profil de autostradă
Inelul 2 de centură al Bucureștiului, care va fi construit la nivel de autostradă, de 101 kilometri, va avea un impact economic pozitiv, susțin autorii listei de proiecte. Proiectul are două segmente. Inelul de nord, cu o lungime de 53 de kilometri, și inelul de sud, cu o lungime de 48 de kilometri. Autoritățile au în pregătire studiul de fezabilitate. Valoarea proiectului este de 1,5 miliarde de euro.
Cale ferată între Transilvania și Moldova
Calea ferată va lega orașele Iași, Suceava, Cluj NApoca, Oradea și va avea o lungime de 655 de kilometri. Investiția este estimată la 4,3 miliarde de euro. În prezent, este in pregatire un studiu de fezabilitate pentru 655 kilometri de cale ferată
Podul Brăila-Galați
Podul va avea 4 benzi și o lungime de 2,5 kilometri. Valoarea proiectului este de 496 de milioane de euro. Studiul de fezabilitate este în pregătire.
Pentru a crește mobilitatea populației și mediului de afaceri între rețeaua TEN-T din România și statele învecinate, România propune construcția a mai multor poduri – peste Dunăre, peste Tisa și peste Prut, după cum urmează: podul de la Turnu Măgurele- Nicopole, Călărași-Silistra, Ungheni, Sighetul Marmației.
A fost elaborat studiul de prefezabilitate, iar acum se fac pregătirile pentru elaborarea studiului de fezabilitate. Valoarea investiției este de 1,5 miliarde de euro.
Pe lista proiectelor propuse apar și investiții la mai multe companii de utilități și de apă canal, precum Compania de Utilități Publice Focșani, Apa Serv Valea Jiului, Companie de apă Arieș, Apă Canal Alexandria, Compania de Apă Brașov. Proiectele vizează extinderea și reabilitarea rețelei de ape și ape uzate.
Ministerul Sănătății are pe listă mai multe proiecte, între care construirea de spitale regionale în Iași, Cluj, Craiova.Romgaz are proiecte pentru creșterea capacității de stocare a gazelor. Complexul Energetic Oltenia, Transelectrica.
Linie de metrou Gara de Nord-Gara Progresu
Metrorex are mai multe proiecte. Linia de metrou 5, segmentul I, Drumul Taberei-Universitate (investiție de 774 milioane de euro) și segmental II, Universitate – Pantelimon (investiție de 1,02 miliarde de euro), dar și achiziția a 51 de trenuri de metrou care vor circula pe linia 5 de metrou, Drumul Taberei-Pantelimon.
Trenurile vor fi cumpărate în perioada 2015-2020, cu o investiție de 434 de milioane de euro.
Metroul Gara de Nord-Gara Progresu
Pe lista proiectelor este și un proiect pentru o linie de metrou Gara de Nord-Gara Progresu, cu o lungime de 14 kilometri și 14 stații. Valoarea proiectului este de 9,95 milioane de euro.