Prețurile mari practicate de hotelieri la munte, peste cele din Austria, Slovenia sau Bulgaria, opțiunile limitate de agrement, dar și majoritatea restaurantelor și magazinelor închise în prima zi din noul an țin turiștii străini departe de România de Revelion, potrivit agențiilor de turism, scrie Mediafax.
Mai puțin de 1% din clienții hotelurilor din România de Revelion sunt turiști străini, spre deosebire de țări din zonă, precum Austria, Slovacia, Slovenia sau Cehia, unde străinii predomină în structurile de cazare, afirmă reprezentanții agențiilor de turism.
„În România Revelionul este foarte scump în zona montană, dacă ne comparăm cu Bulgaria, Slovacia, Slovenia și chiar cu Austria. Pe Valea Prahovei, un Revelion este mai scump decât în Elveția și costă cu 20-30% mai mult decât în Austria. Tarifele de la munte de la noi sunt cu 40% mai mari decât în Bulgaria”, a declarat agenției Mediafax Gheorghe Mărginean, proprietarul Karpaten Turism, cea mai mare agenție din România specializată în incoming.
El spune că nici Bucureștiul nu atrage turiști străini pentru a petrece noaptea dintre ani, așa cum se întâmplă cu alte capitale europene.
„În Budapesta, Viena sau Praga, ca să nu mai vorbim de Roma, Londra sau Paris, sunt preograme speciale pentru turiștii de Revelion, iar magazinele sunt deschise și în ultima zi a anului, și pe 1sau 2 ianuarie. La București, în afară de a te îmbăta în noaptea de Revelion, nu ai ce face. Turistul de Revelion nu este turist care vrea să viziteze muzee sau sa facă circuite, ci caută să se distreze și să facă shopping. Trebuie să îi dai o preocupare și pe 1 ianuarie, când la noi totul e închis, iar românul geme că îl doare capul după noaptea de Revelion”, a afirmat Mărginean.
Acesta a dat ca exemplu agenția pe care o conduce și care aduce în România, în perioada martie-noiembrie, în medie, grupuri care cumulează peste 3.800 de turiști pe lună. În schimb, în decembrie și ianuarie grupurile organizate de turiști străini nu mai vin în România. Străinii ar putea fi atrași de revelion aici cu o imagine mai bună, cu tarife mai mici, mai ales la munte și cu dezvoltarea infrastructurii de agrement.
„Mai trebuie să creștem și securitatea. Turistul străin trebuie să se simtă sigur în baruri și pe străzi, chiar dacă este turmentat, și să fie sigur că ajunge în regulă la hotel”, a mai spus proprietarul Karpaten.
Și Mircea Vladu, directorul agenției Prestige Tours, afirmă la rândul său că prețurile practicate de Revelion de hotelieri la munte sunt mai mari decât în Austria, Bulgaria sau Munții Tatra.
În București, în schimb, dacă tarifele la hoteluri sunt acceptabile în această perioadă și nu sunt mai mari decât cele din țările din zonă, masa de Revelion este foarte scumpă.
„Străinii nu vor să plătească 300-400 de euro doar pentru masa de Revelion la un hotel de cinci stele în București. În alte capitale, precum Praga, Budapesta sau Viena, masa de Revelion în hotel costă în jur de 100 de euro. Prețurile sunt așa de mari pentru că sunt dispuși să le plătească românii, persoane publice și diverse staruri și starlete care vor să fie văzute”, a mai spus Vladu.
El a explicat că o altă problemă este că hotelurile din București nu le dau agențiilor prețurile pentru Revelion din timp, iar dacă acestea le cer cu un an înainte, primesc tarife foarte mari pentru cazare. Abia cu o lună sau două înainte de Revelion, când străinii au rezervat deja în alte părți, hotelurile care nu s-au umplut cu români reduc tarifele.
Pentru vestul Europei, Revelionul nu este un eveniment atât de important cât este pentru români. Tradiția petrecerii până dimineața a Revelionului, în general înâlnită la români și alte țări est-europene, își poate avea originea în comunism, când doar în noaptea dintre ani emisiunile la televizor durau până dimineața.
„Revelionul nu este pentru autrieci sau germani, în mod tradițional, un eveniment care trebuie sărbătorit până dimineața. Pe de altă parte, asta nu însemnă că niciun austriac nu petrece până în zori, dar de regulă acest lucru se întampla privat și aproape exclusiv la tineri. Sărbatorile de iarnă sunt percepute în mod tradițional ca niște sărbători de familie. Pe de alta parte, există austrieci care folosesc zilele libere pentru a-și petrece câteva zile de concediu, preferând însă destinații dacă nu exotice, cel puțin mai calde, pentru a evita câteva zile frigul iernii”, a spus Simion Giurcă, directorul Biroului de promovare turistică a României la Viena.
El afirmă că România poate atrage turiști în perioada sărbătorilor de iarnă cu condiția să le ofere programe compacte, cu alternativă pentru timp nefavorabil, cu expoziții, muzee și alte atracții turistice deschise, așa cum se întâmplă cu Palatul Schönbrunn din Viena, care este deschis și de sărbători, și chiar cu evenimente speciale de mare atractivitate.
„Trebuie însă să le organizăm când vor turiștii și nu când putem sau vrem noi. Șansa noastră, când discutăm despre atragerea de turiști străini pentru sărbătorile de iarnă, o reprezintă programele combinate în care petrecerea trebuie să fie ofertă suplimentară, dacă vreți, frișca de pe tort, și nu motivația principală”, a adăugat Giurcă.
Javier Garcia del Valle, directorul general al Happy Tour, afirmă că România nu este o destinație de Revelion și nici de Crăciun pentru străini.
„Ce avem în România pentru Crăciun? Avem o piață de Crăciun? Nu. Familia mea vine în România pentru că sunt eu aici. (…) Crăciunul este pentru familie. Magazinele sunt închise de Crăciun tocmai pentru că se știe că nu vin turiști de Crăciun. Muzeele sunt închise. În primul rând, trebuie să facem din România o destinație, pentru unii va fi de Revelion, pentru alții de vară. Eu vreau să vin în România ca turist doar dacă știu că voi avea unde să merg și am posibilitatea să ajung la destinația dorită în siguranță și în cel mai scurt timp posibil”, a spus el.
Prețurile sunt în regulă, crede el, dar problema este ce servicii primești pentru banii aceștia.
„Problema este relația calitate-preț. Când mergi într-o vacanță nu vrei stres, nervi, vrei plăcere, relaxare. Asta nu se întâmplă peste tot în România. România este o țară fantastică, o iubesc, dar aici se pune mai mult accent pe obținerea imediată de bani, însă turismul este o afacere pe termen lung, trebuie să crești în credibilitate”, a mai spus Javier Garcia del Valle.
Prețul pe care trebuie să-l plătească turiștii români pentru un pachet de revelion pe Valea Prahovei și Poiana Brașov ajunge la multe hoteluri între 400 și 1.000 de euro, mai scump decât în capitalele europene, inclusiv Paris sau Roma, unde 4-5 nopți de cazare, cu zbor inclus, costă sub 600 de euro.
Hotelurile deținute de George Copos la Poiana Brașov sunt printre cele mai scumpe de la munte. Tariful pentru un pachet de cinci nopți la hotelul Sport, cu demipensiune, este de 968 de euro de persoană, potrivit ofertelor prezentate pe pagina de internet a Ana Hotels. Cu acești bani, un român își poate face revelionul, incluzând patru nopți de cazare, mic dejun și transport cu avionul în aproape oricare capitală din Europa, în Malta, în Egipt și chiar în Dubai.
Cinci nopți de Revelion la hotel Bradul, deținut tot de Copos în Poiana Brașov, costă de la 656 euro de persoană, iar un pachet similar la hotelul Poiana poate fi cumpărat cu minim 600 de euro.
Hotelul Alpin din Poiana Brașov vinde pachetul de cinci nopți de Revelion, care include mic dejun și cine tematice, cu 719 euro de persoană, iar patru nopți de cazare, plus mic dejun, la Piatra Mare din Poiana Brașov pot fi achiziționate cu 2.520 de lei de persoană (560 de euro).
Cei care vor să petreacă patru nopți de cazare cu demipensiune la hotelurile Rina Vista și Rina Tirol din Poiana Brașov trebuie să plătească 400 de euro, iar patru nopți cu mic dejun la hotelul Orizont din Predeal costă 2.600 de lei (570 de euro). Un pachet similar la hotelul de patru stele Palace din Sinaia costă 1.900 de lei (420 de euro), iar la hotelul Sinaia din aceeași stațiune costă 1.645 de lei (365 euro).
Operatorii din turism spun că tarifele din stațiunile montane românești, în acest an, de revelion, „s-au menținut scumpe”, deși există voci potrivit cărora tarifele au crescut cu până la 10%.
În schimb, prețurile pentru ofertele din străinătate au scăzut ușor în acest an.