Care sunt piedicile în calea autorizării capacităților de producere a energiei verzi? Concluziile și recomandările Consiliului Concurenței
Autoritatea de concurență a identificat mai multe aspecte care îngreunează procesul de autorizare și împiedică accesul investitorilor pe piața producerii energiei din surse regenerabile, în contextul eforturilor de la nivel european și național de reducere a utilizării gazului rusesc. În urma cercetărilor, în care au fost implicate și autorități, dar și actori din mediul privat, Consiliul Concurenței a transmis o serie de recomandări către ministerele de resort.
Consiliul Concurenței a anunțat, joi, finalizarea studiul privind procesul de autorizare a noilor capacități de producere a energiei din surse regenerabile, în urma căruia a făcut o serie de recomandări ministerelor implicate.
Conform documentului oficial, acest demers datează de la începutul anului 2022, când reprezentanții României în cadrul Grupului operativ comun pentru asigurarea respectării normelor privind piața unică – Single Market Enforcement Task force (SMET – instituit în baza Comunicării CE din 2020 cu scopul de a consolida cooperarea dintre Statele Membre și CE în vederea eliminării obstacolelor existente în cadrul pieței interne) au informat autoritatea de concurență cu privire la barierele identificate la nivelul pieței unice, de natură să producă un impact negativ semnificativ asupra bunei funcționări a acesteia și să întârzie punerea în aplicare a planurilor naționale de redresare și reziliență, în special în domeniul producerii de energie din surse regenerabile.
În acest context, s-a subliniat că unul dintre cele mai mari obstacole în calea dezvoltării proiectelor de energie eoliană și solară este reprezentat de cerințele de autorizare a acestora la nivelul statelor membre, care conduc la proceduri lungi și de durată, care îngreunează accesul pe piață al operatorilor economici.
„Astfel, în lumina demersurilor pentru reducerea dependenței de gazul rusesc, optimizarea procedurilor de autorizare/avizare din domeniul tehnologiilor pentru energii regenerabile, cu scopul reducerii timpilor de implementare a proiectelor pentru centralele eoliene și câmpurile de panouri foto-voltaice, a devenit o prioritate atât la nivelul Uniunii Europene, cât și la nivel național”, se arată în raportul citata
Specialiștii Consiliului Concurenței precizează că, pentru a avea o imagine cât mai clară a procesului de autorizare/avizare a investițiilor în capacități energetice din surse regenerabile, pe parcursul derulării studiului au fost solicitate date și informații asociațiilor profesionale din domeniul energiei regenerabile, precum și membrilor acestora – Asociația Română pentru Energie Eoliană; Asociația Română a Industriei Fotovoltaice; Organizația Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile.
Astfel, autorii studiului au constatat că un operator economic care dorește să intre pe această piață trebuie să îndeplinească mai multe condiții și să dețină toate autorizațiile/avizele impuse de legislația incidentă, documente emise de mai multe autorități publice, atât centrale, cât și locale, precum și de operatorul de transport/distribuție a energiei electrice, ceea ce transformă autorizarea întru-un proces complex și anevoios.
Potrivit studiului, informațiile obținute în cadrul documentării au evidențiat că obținerea autorizației de construire, care presupune parcurgerea mai multor etape, inclusiv evaluarea impactului investiției asupra mediului, precum și interacțiuni repetate cu numeroase instituții și autorități publice, reprezintă cea mai mare provocare cu care se confruntă un investitor în relația cu autoritățile publice.
Recomandări pentru ministerele Dezvoltării și al Agriculturii
În urma studiului, autoritatea de concurență a constat că printre aspectele care îngreunează procesul de autorizare și împiedică accesul investitorilor pe piață se regăsește interpretarea neunitară a prevederilor legale la nivelul administrației locale, respectiv a Unităților Administrativ Teritoriale (UAT).
Ca urmare, Consiliul Concurenței a recomandat Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MLDPA) asigurarea unei interpretări unitare la nivelul UAT-urilor, prin adoptarea, în cadrul legislației secundare, a prevederilor din proiectul Codului amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor, respectiv Anexa nr .6 – Avize necesare la autorizarea construcțiilor noi (varianta inițială).
De asemenea, Consiliul Concurenței face o serie de recomandări pentru a simplifica procedura, în contextul în care scoaterea terenului din circuitul agricol este o procedură obligatorie pentru a putea construi capacități de producere a energiei regenerabile, proiecte ce se pot construi în extravilan, în limita a 50 ha pentru terenurile agricole de clasa a III-a, a IV-a și a V-a de calitate.
Astfel, autoritatea de concurență recomandă Ministerului Agriculturii să identifice soluții care să faciliteze procedura de scoatere a terenului extravilan din circuitul agricol, astfel încât solicitantul să interacționeze doar cu Direcția Agricolă Județeană, prin depunerea unei singure documentații, fără să fie implicate mai multe instituții din subordinea ministerului.
Totodată, sunt necesare demersuri pentru a permite construirea parcurilor fotovoltaice și eoliene pe terenurile agricole, situate în extravilan, având clasa III, IV și V de calitate (terenuri mai puțin fertile), indiferent de suprafață, dar și a construirii parcurilor eoliene pe terenurile agricole, situate în extravilan, având clasa I 2 și II de calitate (cele mai fertile), cu asigurarea scopului urmărit din perspectiva producției agricole prin utilizarea în sistem dual a acestor terenuri.
„Procesul se va simplifica odată cu intrarea în vigoare a Codului amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor și punerea în aplicare a Ordonanței de Urgență privind licența industrială unică, promovată de Consiliul Concurenței și Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și care urmărește debirocratizarea mediului de afaceri”, potrivit reprezentanților Consiliului Concurenței.
Potrivit autorilor, în acest fel, toate licențele, autorizațiile, acordurile, avizele sau permisele necesare desfășurării activității vor fi obținute în cadrul unei singure proceduri, realizată electronic, prin intermediul Punctului de contact unic electronic pentru licența industrială, autorizația de construire urmând să fie inclusă în licența unică industrială începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Pe parcursul derulării studiului, Consiliul Concurenței a colaborat cu reprezentanții MDLPA și MADR pentru a identifica soluții de eficientizare a procesului de autorizare a lucrărilor de construcții.
Autoritatea de concurență a amintit și că a finalizat un alt studiu ce vizează posibila restricționare a accesului pe piață al producătorilor de energie din surse regenerabile în cadrul procesului de obținere a avizului tehnic de racordare (ATR) de la operatorul de transport/distribuție a energiei electrice. Participanții la procesul de racordare la rețea întâmpină bariere legislative, bariere birocratice, bariere asociate finanțării, dar și unele generate de dezvoltarea insuficientă a rețelelor electrice de transport și distribuție, este concluzia studiului realizat de Consiliul Concurenței și Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Creșterea accelerată a numărului de prosumatori, dar mai ales inițierea unor investiții cu un potențial caracter speculativ, care impiedică racordarea altor persoane fizice sau juridice este una dintre provocările de pe piața de producere a energiei electrice din surse regenerabile, după cum au atras atenția recent și marii jucători din energie, dar și conducerea ANRE.
Varianta finală a „Studiului privind posibila restricționare a accesului pe piață producătorilor de energie din surse regenerabile, în cadrul procesului de autorizare/avizare de către autoritățile publice”, poate fi consultată aici.