Prima pagină » Economic » Cariere » Piața muncii » Barometrul HR. Fluctuația de personal în companiile din România a scăzut semnificativ în 2020. Care sunt strategiile angajatorilor privind telemunca

Barometrul HR. Fluctuația de personal în companiile din România a scăzut semnificativ în 2020. Care sunt strategiile angajatorilor privind telemunca

Barometrul HR. Fluctuația de personal în companiile din România a scăzut semnificativ în 2020. Care sunt strategiile angajatorilor privind telemunca
Sursa foto: Shutterstock - caracter ilustrativ

Ponderea angajaților români care și-au schimbat angajatorul în 2020 a scăzut față de anul precent, iar companiile au început să își adapteze strategiile de resurse umane, cu accent pe flexibilitate, astfel că telemunca este de așteptat să continue să fie aplicată pe permen lung, arată cel mai recent barometru privind piața muncii realizat de PwC România.

În contextul incertitudinilor generate de pandemia de COVID-19 la nivelul întregii economii, fluctuația de personal în companiile din România a scăzut semnificativ anul trecut la o rată medie de 17,2%, de la 23,1% în 2019, reiese din raportul HR Barometru realizat de compania de consultanță PwC România.

Cea mai mare parte din procentul de 17,2%, respectiv 13,2%, o reprezintă încetări voluntare ale raporturilor de muncă. Sectorul de Retail și FMCG a înregistrat cea mai mare fluctuație de personal, de 25,1%, iar a capătul opus se află serviciile financiare, cu 8%.

Piața muncii, în transformare pe termen lung

Pandemia de COVID-19 a dus la un ușor îngheț pe piața forței de muncă în 2020, arată raportul HR, angajații preferând stabilitatea și siguranța, iar angajatorii recrutând mai puțin decât în anii anteriori sau chiar deloc. Pe de altă parte, pe măsură ce munca de la distanță s-a dovedit funcțională în multe sectoare, companiile au început să regândească relațiile de muncă, având în prim plan flexibilitatea și mobilitatea.

„Angajatorii au înțeles că schimbările din ultimul an nu sunt conjuncturale și că trebuie să își adapteze modelele de business acestor tendințe. Ne aflăm, deci, în pragul unui proces de transformare care va avea loc pe termen lung, iar faptul că multe companii au inclus în bugetele pentru 2021 creșteri salariale arată că atât angajatorii, cât și angajații se obișnuiesc treptat cu noua normalitate”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner, PwC România.

Bugetul salarial al companiilor respondente în raportul PwC va crește în medie cu 3,8% în acest an, comparativ cu 2020 când procentul a fost de 5,6%.

Telemunca, permanentă pentru unii angajați

Anul pandemic 2020 a transformat telemunca din beneficiu în necesitate, care și-a dovedit și eficiența,  este de așteptat să continue pe termen lung pentru multe organizații.

„Această direcție este datorată, pe de o parte, perspectivei incerte legate de evoluția pandemiei, care nu va dispărea prea curând, iar pe de altă parte, de beneficiile care s-au conturat atât pentru angajați – protecție, flexibilitate, autonomie, cât și pentru angajatori – reduceri de costuri”, a arătat Oana Munteanu, Director People & Organisation PwC România.

Astfel, 43% dintre companiile respondente la HR Barometru au arătat că vor aplica telemunca pe termen lung, 52% încă analizează această perspectivă, iar doar 5% nu iau în calcul permanentizarea telemuncii sau declară că aceasta nu este relevantă pentru activitatea lor.

Modelul aplicat variază în rândul companiilor respondente: 44% au arătat că vor alterna munca la birou cu telemunca, conform opțiunii angajaților, 40% vor combina venirea la birou și telemunca pe baza unei planificări, 16% vor adopta telemunca permanentă pentru anumiți angajați, conform opțiunii acestora, iar 2% telemunca permanentă obligatorie pentru anumiți angajați.

„Provocarea mai departe este de a găsi acea modalitate de permanentiza telemunca pentru a maximiza avantajele pe care le poate aduce, dar și pentru a diminua efectele secundare asupra anumitor procese de business, a căror eficacitate este limitată în mediul virtual, sau asupra stării de bine a angajaților, serios afectată în această perioadă”, a subliniat Oana Munteanu.

În acest context, tehnologia va permite politici foarte versatile și personalizate, dar este nevoie și de o regândire în ansamblu a mai multor politici de resurse umane, în special a strategiilor de compensații și beneficii, spune specialistul PwC.

Din această perspectivă, anul trecut companiile și-au redus bugetul pentru învățare și dezvoltare în medie cu 7% comparativ cu 2019, cea mai mare scădere fiind în Retail și FMCG, de 27,5%. Pentru 2021 însă sectorul Retail/FMCG estimează o creștere cu peste 23% a fondurilor alocate pentru învățare și dezvoltare, iar la nivelul pieței este estimată o majorare de 27,5% comparativ cu 2020.

Studiul HR Barometru a fost derulat de către PwC în perioada 27 Ianuarie – 1 Februarie 2021, pe baza informațiilor furnizate de către 56 de companii participante din IT&C, BPO Produse industriale, Energie (utilități /produse petroliere), Farmaceutic /Medical, Servicii financiare și FMCG/Retail. Aproape o treime (32%) dintre companiile respondente au între 101 – 500 angajați, 23% sub 100 angajați, 18% între 1.001 – 3.000 angajați, 18% peste 3.000 angajați și 9% între 501 – 1.000 angajați.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele