Discriminarea la angajare în funcție de vârstă este încă prezentă în companii. De multe ori candidaților mai în vârstă li se reduc șansele de angajare doar pentru că impresia angajatorului este că nu au energia, flexibilitatea și disponibilitatea unor angajați mai tineri.
Cifrele ne arată că aproape 60% dintre persoanele de peste 50 de ani consideră că le este greu sau foarte greu să găsească un job cu experiență avuta la momentul respectiv, în timp ce procentul scade la 43% în rândul celor de 35 – 45 de ani. În 2019, doar 1 din 4 candidați peste 50 ani și-a găsit un job, în timp ce în cazul celor mai tineri 1 la 3 candidați s-au angajat, conform unui studiu de specialitate.
Dacă vorbim despre specialiști și middle manageri, companiile preferă angajați de până în 45 – 50 de ani. Pentru top management, angajatorii acceptă și candidați între 50 și 55 de ani. Contează mult senioritatea în acest caz, experiența acumulată, perioada lunga în care au fost team leaderi, diferite situații prin care au trecut, crize financiare și implicit managementul în această perioadă, fuziuni și achiziții, restructurări, reorganizări, creșteri, planuri pe termen scurt, mediu și lung, cunoașterea pieței și rețeaua de networking formată. Bineînțeles că un angajator se uită mereu ca acel candidat să fie dinamic, motivat și să mai aibă câțiva ani buni până la pensionare pentru a oferi stabilitate companiei și a avea timp să performeze și, implicit, să aducă rezultate.
Când vorbim de recrutarea specialiștilor și middle managerilor pe funcții de vânzări sau roluri care necesită mult călătorit, atunci intervine și preferința lor de a-și alege un candidat mai tânăr decât unul de peste 50 de ani. Nu multe persoane peste 50 de ani mai au dorința și energia de a călători și a fi departe de casă și familie.
De obicei vârstă cea mai indicată, în viziunea angajatorilor, pentru aceste roluri este între 30 și 40 ani. Desigur, există și excepții și am avut recrutări unde compania a ales un candidat 50+ care era foarte energic, doritor de a învăța, de a se dezvolta în continuare.
Contează însă foarte mult și ce fel de echipe au companiile respective, cât de bine se integrează, dacă au o cultură și valori care să se potrivească cu dorință lor. La fel de importantă este și media vârstei angajaților în companie, cât de bine se vă integra.
Cert este că majoritatea candidaților de peste 50 de ani pot aduce plus valoare prin experiență lor acumulată
Candidații seniori ca vârstă au însă mai multe șanse la joburile statice, de birou, unde media de vârstă este mai ridicată, echipele sunt deschise, flexibile și fără prejudecăți.
Este foarte bine că statul a început să susțină această inițiativă și oferă subvenții companiilor care angajează persoane de peste 50 de ani.
Fiecare companie și manager trebuie să învețe că a avea asemenea angajați în companie, a-i integra și a le oferi postul potrivit îți poate aduce plus valoare.
Este important ca angajatorii să formeze echipe diverse și complexe unde fiecare să-și aducă aportul. Persoanele tinere vin cu partea de tehnologie, digitalizare, iar cei seniori cu experiența, people skills și cultura organizațională.
Trăim în secolul vitezei și automat și cei seniori se adaptează noilor procese de lucru, softuri, proceduri și tehnologii. Totul depinde de onboarding-ul realizat de companii, de cum știu să-i integreze, de managerul direct și, bineînțeles, de colegii care ar trebui să-i integreze.
Candidații de peste 50 de ani ar trebui să fie deschiși la training-uri, să fie la curent cu ce se întâmplă nou și să fie motivați. Este important să-și prezinte la interviu realizările, punctele forte și să dea dovadă de deschidere la schimbări. Să fie deschiși la reconversie profesională, să accepte un salariu similar sau poate un pic mai mic la început și, nu în ultimul rând, să fie deschiși să învețe de la cei mai tineri și să le ofere din experiență acumulată de a lungul anilor.
În domeniul construcțiilor, retail, vânzări imobiliare, auto, cererea de angajați seniori cu experiență este chiar mare. Companiile caută astfel de candidați pentru că se bazează mai mult pe loialitatea și pe experiența lor.
Angajarea unui senior a fost întotdeauna o provocare și diferă de la domeniu la domeniu, de aceea contează foarte mult procesul de integrare. Acesta este important indiferent de vârsta candidatului, dar are un rol mai mare în cazul persoanelor peste o anumită vârstă.