Prima pagină » Economic » Cariere » Piața muncii » Revenirea la birou. Care sunt așteptările angajaților și ce-și doresc angajatorii

Revenirea la birou. Care sunt așteptările angajaților și ce-și doresc angajatorii

Revenirea la birou. Care sunt așteptările angajaților și ce-și doresc angajatorii

Munca de acasă a devenit o parte importantă a noii normalități, în contextul pandemiei de COVID-19, arată cercetările recente. Totuși, pe de o parte, angajații, dacă s-ar simți în siguranță, ar reveni, cel puțin parțial, la birou, iar, de cealaltă parte, angajatorii i-ar aduce câteva zile să lucreze la sediu, pentru a încuraja lucrul în echipă.

Mai mult de o treime (36,5%) dintre angajații români cred că întreaga echipă din compania în care lucrează se va întoarce la birou în 2021, arată datele unui sondaj recent inițiat de Genesis Property, unul dintre cei mai importanți dezvoltatori de birouri de clasa A din România.

Decizia lor ține atât de nivelul de încredere în măsurile sanitare implementate de companie, cât și de nevoia de interacționa cu colegi, și asta chiar dacă munca la distanță va deveni o opțiune permanentă de lucru. De altfel, și firmele vor dori să își aducă angajații înapoi la birou cel puțin 3 zile pe săptămână, pentru a încuraja munca în echipă și cultura organizațională, potrivit unei analize a companiei Colliers International.

O revenire mai semnificativă la birou a angajaților, de la mijlocul anului 2021

Conform datelor Colliers, mai mult de 50% din companiile cu sediul în clădiri de birouri din București aveau mai puțin de 10% din angajați prezenți la sediu, la sfârșitul lunii septembrie 2020. O revenire mai semnificativă la birou a angajaților este așteptată începând cu mijlocul anului 2021, iar cele mai vizibile rezultate ar trebui să fie în cazul clădirilor situate în zone rezidențiale, care asigură un timp mai redus de navetă, arată cea mai recentă analiză a pieței imobiliare publicată de Colliers Internațional.

La nivelul pieței din România, 20% din companii au implementat munca la distanță pentru toți angajații, iar 80% au implementat munca la distanță doar pentru anumite categorii de angajați, conform cercetării companiei PwC, dată publicității în noiembrie 2020. La acea dată nu exista nicio companie în eșantionul de participanți care să nu fi implementat munca de la distanță.

Potrivit studiului PwC, aproape jumătate (49%) dintre angajatori au implementat munca la distanță obligatoriu, în ture de una sau două săptămâni, 29% pe bază de opțiune individuală, iar 22% alte opțiuni (permanent sau hibrid – munca la distanță în ture de 2-3 zile / săptămână).

Biroul a devenit un criteriu mai important pentru alegerea jobului

După declanșarea pandemiei de COVID-19, biroul a devenit pentru cei mai mulți o parte mai importantă a jobului lor și peste 57% spun că vor evalua mai atent acest criteriu în viitor, când se vor afla în situația de a-și căuta un nou loc de muncă, arată datele sondajului Genesis Property.

În luarea deciziei pentru alegerea biroului, proximitatea față de casă rămâne un factor important pentru majoritatea angajaților (65%), dar anul pandemia a a crescut importanța măsurilor sanitare luate în clădire (51% dintre respondenți) și a modului de organizare a spațiului, cu accent mai mare pe birouri delimitate care facilitează distanțarea (49,3% dintre respondenți). În același timp, 41% spun că vor evalua atent, de-acum înainte, și tehnologiile adoptate în spațiul de birouri pentru mai multă siguranță privind sănătatea lor și a colegilor.

Motiv: Atingerea unui echilibru mai bun între viața personală și cea profesională

Pericolul să se îmbolnăvească rămâne principalul motiv pentru care cei mai mulți angajați continuă să lucreze la distanță, arătau concluziile din prima parte a sondajului Genesis Property, date publicității în decembrie 2020.

Totuși, aproape 60% dintre angajați spuneau că interacționează mai bine cu colegii când merg la birou, peste 40% erau de părere că revenirea la birou îi poate ajuta să mențină un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională, iar 22% spuneau că așa pot inclusiv să evite probleme de sănătate psiho-emoțională.

Dacă biroul ar fi mai sigur pentru sănătatea lor, 55% dintre respondenții la sondajul Genesis Property spun că ar prefera să lucreze cel puțin 3-4 zile pe săptămână sau chiar exclusiv de la birou, indiferent de contextul epidemiologic. Aproape 60% dintre respondenți spuneau că lucrează în continuare în cea mai mare parte sau chiar în totalitate de acasă, 16% își desfășoară activitatea mai mult la birou și numai 24% își reluaseră complet lucrul la sediul companiei.

„Oamenii simt tot mai mult nevoia să interacționeze cu colegii și vor să facă acest lucru într-un mediu mai sigur pentru sănătate, care le pune în valoare abilitățile și creativitatea. Prin urmare, anul care tocmai s-a încheiat nu este doar anul pandemiei, ci și anul care a declanșat schimbarea privind viața la birou și modul în care vor fi gândite birourile de-aici înainte”, spune Darren Allen, director de dezvoltare în cadrul Genesis Property.

Darren Allen este și responsabil de implementarea proiectului IMMUNE™, care, spune el, „vine ca o soluție prin care riscurile pentru sănătate și îngrijorările angajaților pot fi atenuate, așa încât oamenii să poată redescoperi biroul, așa cum va arăta în viitor”. Potrivit reprezentanților companiei, acesta este primul standard global open source care evaluează rezistența clădirilor de birouri la amenințări pentru sănătate, cum este și COVID-19, și propune peste 120 de măsuri relevante pe care orice proprietar de clădiri de birouri sau angajator care își desfășoară activitatea în clădire le poate lua pentru a îmbunătăți imunitatea birourilor.

Biroul post-pandemic, mai sigur și mai creativ

În perspectivă, pe lângă măsurile pentru sănătate, pe care peste 60% dintre respondenții la sondajul Genesis Property le văd necesare în clădirile de birouri astăzi și în viitor, mulți angajați consideră că este loc și pentru alte schimbări. Spre exemplu, 52% cred că, în viitor, birourile ar trebui să ofere angajaților o experiență integrată de muncă, stil de viață, divertisment și socializare.

Alți 45% particanți la sondaj consideră că situația actuală reprezintă o oportunitate pentru integrarea de tehnologii bazate pe inteligența artificială, care pot elimina activități repetitive și de rutină, redefinind modul în care vor lucra în viitor. Nu în ultimul rând, 40% își doresc ca, pe viitor, să aibă oportunitatea să lucreze în spații care le ofere un mediu mai bun pentru a-și manifesta și creativitatea.

Sondajul Genesis Property privind percepția angajaților despre viitorul birourilor a fost desfășurat în luna noiembrie 2020 prin platforma iVox, pe un eșantion de 1.062 de utilizatori de internet din toată țara. 8 din 10 au în acest moment un job full-time și aproximativ 77% ocupă poziții cu activitate de birou, în arii precum IT, consultanță, financiar, energie, imobiliare, auto, sau comerț, în timp ce peste 17% sunt antreprenori sau au funcție de conducere. Aproape 60% dintre respondenți sunt femei, iar peste 70% au vârsta între 25 și 40 de ani.

Piața birourilor, rata de neocupare de peste 10% în Capitală

Genesis Property este unul dintre cei mai importanți dezvoltatori de birouri de clasa A din România. Cu o experiență de peste 20 de ani în industrie, compania deține peste 150.000 de metri pătrați de spații de birouri de clasa A care găzduiesc peste 20.000 de angajați: Novo Park din Pipera și West Gate Business District din zona Militari. Genesis Property este, de asemenea, dezvoltatorul primului campus studențesc privat din România, West Gate Studios, și al unității de cazare de 4 stele Studio One Accommodation Suites.

Piața spațiilor moderne de birouri din Capitală a ajuns la o rată de neocupare de peste 10%, potrivit consultanților Colliers, iar piața secundară de subînchiere, în creștere rapidă în ultima periodă, a ajuns la peste 2% din stocul actual de birouri. conform estimărilor conservatoare din prezent.

Stocul modern de birouri destinat închirierii din Capitală a ajuns la aproape 3 milioane de metri pătrați în decembrie 2020, iar consultanții Colliers International vorbesc despre un calendar solid de livrări, cu aproximativ 260.000 de metri pătrați de birouri moderne planificate să fie finalizate în București în 2021. „Piața de birouri să revină la echilibru cândva în prima jumătate a acestui deceniu”, au transmis consultanții Colliers.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele