Într-o economie tot mai concentrată pe creșterea gradului de digitalizare, în care joburile la distanță și noile tehnologii aduc noi provocări pe piața muncii, cei mai mulți angajații români (70%) plănuiesc să își dezvolte abilitățile tehnice, arată rezultatele unui sondaj realizat de platforma de recritare BestJob.
Șapte din zece angajați români își doresc dezvoltarea competențelor tehnice, printre care se numără și abilitățile digitale necesare pe o piață a muncii în schimbare, conform sondajului BestJobs.
Competențele tehnice pe care angajații români plănuiesc să le învețe în viitorul apropiat sunt, în primul rând, dezvoltarea abilităților specifice meseriei pe care o practică (36% dintre respondenți), fluența într-o limbă străină (32,3%), cursuri de calificare (22%), programare (19,5%), project management (16,4%), digital marketing (15,2%), inteligență artificială (9,1%) și product management (8,5%).
În atenția angajaților români este și dobândirea de competențe de Computer Networking, Cloud Computing, analiză Big Data, Business Intelligence, Digital Business Analysis și Securitatea Informației, arată sondajul BestJobs.
Nevoile de dezvoltare profesională vin în contextul în care România se situa pe locul 27 din cele 28 de țări ale UE în ceea ce privește competențele digitale ale capitalul uman, la fel ca și în anul precent, potrivit celui mai recent Raport al Comisiei Europene privind Indicele economiei și societății digitale (DESI) 2020, cu date din 2019.
Nivelurile competențelor digitale cel puțin elementare și al competențelor cel puțin elementare în materie de software plasau România pe locul 27 în rândul statelor membre ale UE. Mai puțin de o treime dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani au competențe digitale cel puțin elementare (58% la nivelul UE în ansamblu), în timp ce 35% au competențe cel puțin elementare în materie de software (față de o medie a UE de 61%). În ceea ce privește competențele digitale peste nivelul elementar, România se situează pe ultimul loc în UE, cu doar 10% dintre persoane.
În noua piață a muncii schimbată de pandemia de COVID-19, multe domenii în care respondenții își caută un job permit lucrul de la distanță sau ca freelancer.
De altfel, numărul de joburi la distanță/în regim de telemuncă (remote,work from home) postate de angajatori continuă să crească de la o lună la alta, iar în luna aprilie a fost înregistrată o creștere de peste 50% față de aceeași lună a anului trecut. În cifre absolute, este vorba de aproximativ 3.000, respectiv 10% din totalul noilor locuri de muncă postate în aprilie, intră în această categorie.
Cele mai atractive zone de activitate sunt, conform răspunsurilor la sondaj, IT/Telecom (16,6%), Management (14,9%), Marketing (14,4%), Administrativ/Secretariat (13%), Resurse Umane (12,2%), Finanțe-Bănci/ Contabilitate (12,2%), Producție/Logistică (12,5%), Call center/Servicii clienți (10,8%), Inginerie (10,8%), Medicină/Sănătate (9,5%), Industrii creative (9,2%), Retail (8,4%), Transporturi/Distribuție (8,4%), Consultanță (7,6%).
Domeniile care îi atrag pe mai puțini respondenți sunt Administrație publică, Construcții/Instalații, Auto, Turism/HORECA.
Pentru a se angaja în domeniul și departamentul pe care și-l doresc, majoritatea respondenților (60%) mizează în primul rând pe abilitățile specifice dobândite odată cu experiența într-un domeniu. Alte competențe tehnice pe care le au sunt: fluența într-o limbă străină (39,6%), cursuri de calificare într-un anumit domeniu (35%) și permisul de conducere (34%).
Dezvoltarea abilitățile soft este mult mai importantă decât cele tehnice pentru unul din patru angajați, mai arată sondajul BestJobs.
Cei mai mulți dintre respondenți (31,4%) au spus că vor să își dezvolte competențele de negociere, de rezolvare complexă a problemelor (24,8%), precum și capabilitățile de învățare continuă (24,4%). Aproape la fel de importante sunt managementul echipelor (22,5%), inteligența emoțională (20,2%), gândirea critică (17,8%), creativitatea (16,4%), precum și capacitatea de planificare și organizare (15%).
Sondajul arată că sunt și angajați care doresc să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare (13,1%), capacitatea de analiză a informațiilor (12,7%), de lucru în echipă (12,2%), disciplina (11,7%), adaptabilitatea (10,8%), orientarea către client (8,4%), autonomia (8%) și proactivitatea (6,1%).
În prezent, doar puțini respondenți (4% ) spun că au suficiente abilități de negociere și 8,6% capabilități suficient de bune de rezolvare a problemelor pentru a se angaja în domeniul sau departamentul dorit la un nou loc de muncă. Abilitățile soft pe care cei mai mulți dintre respondenți spun că le au sunt adaptabilitatea (47,2% dintre respondenți), disciplina și organizarea (33%) și învățarea continuă (19,4%).
Sondajul BestJobs a fost efectuat în perioada 27 aprilie – 7 mai pe un eșantion de 1.028 de utilizatori de internet din România.