Prima pagină » Economic » Cariere » Tendințe » Studiu Colliers: Investițiile în industria ospitalității continuă în România. În 2021 ar putea intra pe piață noi mărci internaționale

Studiu Colliers: Investițiile în industria ospitalității continuă în România. În 2021 ar putea intra pe piață noi mărci internaționale

Studiu Colliers: Investițiile în industria ospitalității continuă în România. În 2021 ar putea intra pe piață noi mărci internaționale

Industria ospitalității s-a numărat printre primele afectate de criza generată de coronavirus, vor mai urma ani dificili, dar chiar și așa investițiile vor continua pe piața locală. Este de așteptat ca 2021 să fie un an bun de intrare pentru mărci noi internaționale, chiar și pentru cele existente, care plănuiesc extinderea rețelei.

Pandemia și-a spus puternic cuvântul în București, anul trecut, gradul de ocupare pe timpul verii fiind de până la 15%, din păcate,și premisele pentru 2021 se anunță la fel, arată raportul anual Colliers pentru 2020.

Până când călătoriile de afaceri internaționale își vor reveni, va trebui să mizăm tot mai mult pe turismul local. 2021 va aduce noi tendințe în zona ospitalității – minimizarea risipei alimentare, grija pentru clădiri verzi și sustenabilitate și preferința pentru alimente produse local, dar și dispozitivele smart concepute să diminueze consumul de energie.

Având în vedere istoricul pieței și evoluția dinaintea pandemiei, consultanții Colliers sunt optimiști privind capacitatea de revenire și interesul investitorilor, chiar dacă vor veni ani dificili.

Unii dezvoltatori și-au continuat proiectele din zona de ospitalitate și au găsit modalități de a negocia cu băncile finanțatoare, confirmând încrederea pe termen lung în această piață. Astfel de exemple sunt hotelul Moxy, deschis în iulie 2020, în Centrul Vechi al Bucureștiului de către grupul Apex, și Ibis Style City Center, de 150 de camere, situat pe strada Știrbei Vodă, deschis de Dentotal în colaborare cu hotelurile Accor, în iunie 2020.

În plină pandemie, au contat noutatea brandului, designul atractiv și un bun raport calitate-preţ, care au atras un grad de ocupare de 20-30% în timpul săptămânii și de 45-50% în weekend-uri.

Proiecte viitoare

În prezent, există încă puține hoteluri în lucru, iar mărcile caută locații bune pentru a se afilia, se arată în raport De exemplu, lanțul Accor a semnat un nou acord de management cu Alexandra Residence Design pentru construirea unui nou hotel sub brandul Ibis, cu 144 de camere, un SPA și un centru de evenimente de 1.000 de metri pătrați.

Până la sfârșitul lui 2021, consultanții Colliers se așteaptă la deschiderea hotelului Ibis Airport (85 de camere) și a noului hotel de lux Autograph Collection by Marriott din centrul vechi al Bucureștiului (217 camere), întrucât acestea se află într-un stadiu avansat de construcție.

Alte proiecte mai includ un nou brand sub umbrela Accor (100 de camere), Corinthia Grand Hotel du Boulevard (50 de camere) sau reconversia Palatului Oscar Maugsch, vândut recent de BCR unui grup de investitori din industria hotelieră, și sunt așteptate să își anunțe strategia în viitorul apropiat.

„Perspectivele pe termen mediu rămân pline de provocări. La nivel global, turismul a scăzut în 2020 la cel mai mic nivel din ultimii 30 de ani în ceea ce privește activitatea. În Europa, conform unui sondaj al Organizației Mondiale a Turismului, majoritatea experților văd revenirea activității la nivelurile pre-pandemice ale călătoriilor în străinătate nu mai devreme de 2023. Mai mult, sondajul arată că o revenire mai importantă în zona de turism internațional vom vedea în a doua jumătate a anului 2021 – cel mai probabil în funcție de vaccinare, dar sunt destui care avansează termenul în 2022. Ne-am aștepta ca România să urmeze exemplul altor țări europene și să revină într-un ritm similar. Și deși, în ansamblu, România nu s-a bazat atât de mult pe turiștii străini (țara a avut printre cei mai puțini vizitatori străini din Europa Centrală și de Est), Bucureștiul va avea de suferit, pentru că înainte de pandemie a înregistrat o creștere atât a turismului de afaceri, cât și de agrement”, explică Raluca Buciuc, Partner & Head of Valuation Services and Hospitality Advisory Services al Colliers.

Grad redus de ocupare în București

În București, gradul de ocupare a continuat să fie redus, în 2020. Un hotel bun de 4 stele din zona centrală, de exemplu, a înregistrat un grad de ocupare de aproximativ 30%, comparativ cu peste 80% în 2019. Într-un scenariu decent, gradul de ocupare ar fi trebuit să crească până la 50% până la sfârșitul lui 2020 pentru hotelurile renumite, dar al doilea val de teste pozitive de Covid-19 a amânat revenirea industriei. Cum Bucureștiul nu este o opțiune tradițională de vacanță de vară și este legat mai degrabă de zona călătoriilor de afaceri, gradul de ocupare a rămas scăzut în timpul verii, în zona de 10-15%.

Venitul mediu zilnic pe cameră disponibilă (ADR) a fost, de asemenea, afectat, dar într-o măsură mai mică. Media ADR între iunie și august a scăzut cu 20-25%, comparativ cu media înregistrată în 2019, în aceeași perioadă, atingând un nivel de 250 lei/cameră/noapte. Mai mult, rezultatul combinat al limitărilor de călătorie și al regulilor guvernamentale privind distanțarea socială au contribuit la amânarea sau anularea multor evenimente, conferințe sau convenții de nivel înalt, care au dus direct la scăderea călătoriilor pentru afaceri și agrement.

„Într-un an normal, la un hotel de 4 stele care permitea evenimente private, aceste servicii au adăugat în jur de 40% din veniturile anuale, în timp ce pentru hotelurile de 5 stele căutate, procentul a depășit cu ușurință pragul de 50%. Interesant este că hotelurile mai noi și mai flexibile pot fi oarecum mai avantajate de această situație, deoarece au avut tendința de a pune un accent mai mic pe restaurante / evenimente. Vedem 2021 ca fiind un an bun de intrare pe piață pentru noile mărci internaționale sau pentru cele existente, care plănuiesc extinderea rețelei, atâta timp cât proiectele în discuție sunt bine amplasate și cu un număr suficient de camere pentru a susține modelul de afaceri. 2022 este de așteptat să fie anul unei activități revenite la o oarecare normalitate și, prin urmare, vedem jucătorii pe termen lung pregătind terenul în acest sens”, afirmă Anca Merdescu, Associate Director Investment Services la Colliers.

Turismul local câștigă teren

Pandemia a schimbat fundamental experiența clienților și anumite tipuri de călătorii, precum summit-urile, care ar putea să nu mai revină niciodată pe deplin la nivelurile pre-pandemie. Cum va dura ceva timp până când și călătoriile de afaceri internaționale își vor reveni, turismul local va continua să joace acum mai mult decât oricând un rol foarte important. Schimbările operaționale, în special legate de sănătate, curățenie și flexibilitate și folosirea spațiilor exterioare vor fi în prim-plan.

Autoritățile române, ca de altfel multe alte guverne, au adoptat o schemă de ajutor de stat pentru a compensa pierderile suferite de companiile din domeniul HoReCa, industria hotelieră și agențiile de turism, în valoare de 20% din cifra de afaceri înregistrată în 2020, comparativ cu 2019. Purtarea măștii, prezentarea unui test PCR cu rezultat negativ sau a adeverinței de vaccinare împotriva Covid-19 sunt necesare pentru ca industria turismului și a ospitalității să recâștige o oarecare vitalitate, susțin autorii raportului.

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI este unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor. Compania are venituri anuale de 3 miliarde de dolari (3,3 miliarde de dolari inclusiv afiliații) și active gestionate de 40 miliarde de dolari, derulând operațiuni în 67 de țări.

Citeste si https://www.gandul.ro/financiar/macroeconomie/agricultura/go-agro-conference-stefan-constantin-director-general-anif-avem-35-obiective-de-investitii-in-suma-totala-de-350-milioane-lei-alte-200-milioane-euro-vor-veni-prin-pnrr-19607177