Carrefour vrea să deschidă magazine în opt țări din Africa
Carrefour s-a asociat cu grupul CFAO, distribuitor de mărfuri, de la automobile, camioane și până la farmaceutice, pentru deschiderea de magazine în opt țări din Africa până în 2015, pentru a profita de un ritm de dezvoltare de trei ori mai rapid decât cel din SUA, relatează Bloomberg.
Retailerul francez s-a retras în ultimii doi ani din regiuni unde nu a reușit să domine, cum ar fi Columbia și Grecia, anul trecut suportând costuri de 220 de milioane de euro pentru ieșirea de pe piața elenă.
Pentru dezvoltarea operațiunilor din Africa și reducerea riscurilor, directorul general al Carrefour, Georges Plassat, a decis parteneriatul cu CFAO, companie deținută de grupul Kering, proprietarul Gucci. Prin acest parteneriat, Plassat speră să evite principala problemă cu care s-au confruntat concurenți ca grupul american Wal-Mart Stores, respectiv lipsa distribuitorilor și a spațiilor comerciale.
Primul proiect al CFAO cu Carrefour va începe în acest an în Abidjan, Coasta de Fildeș, care va deveni operațional în 2015.
Acordul mai include Nigeria, Ghana, Camerun, Congo, Republica Democrată Congo, Gabon și Senegal.
„Carrefour vrea să profite din timp de interesul în creștere al africanilor pentru cumpărăturile săptămânale. Stabilirea unor canale eficiente de distribuție în Africa poate fi foarte dificilă, iar legăturile locale ale CFAO cu companii și relațiile cu autoritățile guvernamentale reprezintă un avantaj”, a declarat Michael Dennis, analist la Cantor Fitzgerald.
CFAO, care va deține 55% dintr-o companie mixtă cu Carrefour, vrea să obțină venituri anuale de circa 1 miliard de euro în 10 ani din această asociere, precum și din mall-urile pe care intenționează să le construiască. Grupul CFAO este prezent în 32 de țări africane, șapte teritorii străine franceze, Vietnam, Danemarca și India.
Divizia sud-africană a Wal-Mart a anunțat la rândul ei luni că a avut întâlniri cu mai mulți reprezentanți importanți ai industriei de retail din Kenya, în vederea extinderii în alte țări.
Potențialul de dezvoltare al Carrefour în Africa este semnificativ. PIB-ul Ghanei, de exemplu, este cu circa 25% sub cel al Braziliei din 1976, an când retailerul francez a intrat pe această piață, potrivit datelor Bloomberg. Carrefour a generat anul trecut 11,3 miliarde de euro din vânzările pe piața braziliană.
Potrivit estimărilor McKinsey & Co, principalele 18 orașe din Africa vor avea o putere ce cumpărare de 1.300 miliarde de dolari până în 2030, față de estimările unui consum de 539 miliarde de dolari în cazul Franței.
Carrefour are 4.635 de magazine doar în Franța, astfel că există condiții să înființeze sute de magazine în Africa, a declarat Wayne McCurrie, manager de portofolii la Momentum Asset Management în Johannesburg.