Un șofer de TIR care se ocupă cu transportul de mărfuri poate câștiga un salariu mediu de 1.200 de lei pe lună, la care se adaugă diurne. Diurna pentru curse interne este de 25 de lei pe zi, iar cea primită pentru cursele externe este de 35 de lei pe zi. Există însă și cazuri în care angajatorii practică plata la kilometru a șoferilor pentru a evita impozitarea. Această modalitate de renumerație este folosită și în alte state ale Uniunii Europene, motiv pentru care șoferii români își pot găsi ușor de lucru în străinătate, potrivit informațiilor obținute de gândul de la surse din piață.
Puține dintre companiile din domeniu oferă bonuri de masă șoferilor. Acestea sunt primite, de cele mai multe ori, de angajații care ocupă posturi pe partea tehnică sau logistică și de managerilor parcurilor auto.
Cele mai bine plătite curse sunt cele unde logistica necesită un efort suplimentar, precum cele care ajung în diferite destinații din Rusia, Turcia și Iran. Pentru cursele din Europa, marjele de profit sunt mult mai mic și pot ajunge la doar 100 de euro pe cursă.
Care este programul unui șofer de TIR
Programul de lucru al șoferilor de TIR este foarte bine definit. Aceștia au voie să conducă într-o zi 4 ore și jumătate, urmate de 45 de minute de pauză și apoi de alte 4 ore și jumătate de condus.
O singură dată pe săptămână, pot merge o oră în plus.
De obicei, pe cursele interne, TIR-urile și camioanele încărcate cu marfă pleacă la drum cu un singur șofer. Pentru transporturile externe, în special cele de pasageri, vehiculele pleacă la drum cu doi sau chiar trei șoferi, în cazul autocarelor.
Totodată, într-un singur an, un șofer de TIR poate schimba chiar și cinci sau șase angajatori.
Ce transporturi de marfă pleacă din România
Cele mai multe transporturi din România pleacă în Vest spre țări precum Danemarca, Italia, Austria, Germania, Spania, Franța și Anglia, iar în Est spre Rusia și Turcia.
În Italia și în Spania se exportă cu TIR-uri feroase, neferoase, produse finite mecanice și textile, în timp ce în Rusia ajung cu TIR-urile românești materii prime din lemn și piese de mobilier.
În 2013, în România existau circa 128.000 de vehicule de transport marfă și pasageri de peste 3,5 tone și în jur de 40.000 de vehicule de mare tonaj, respectiv de peste 7,5 tone.