Prima pagină » Economic » Cât cheltuiesc, în medie, românii care fac cumpărături online

Cât cheltuiesc, în medie, românii care fac cumpărături online

Cât cheltuiesc, în medie, românii care fac cumpărături online
Circa 40% dintre consumatori estimează o creștere a cheltuielilor pe cumpărături online, unde coșul mediu este de 470 lei, iar electronicele vor domina în continuare vânzările, însă unele categorii preferate până acum, precum hainele, computerele, filmele și muzica, vor scădea în popularitate.

„40% dintre consumatorii actuali anticipează o creștere a cheltuielilor lor și doar 1 din 5 utilizatori indică o scădere a cheltuielilor lor online în anul care vine”, se arată un studiu realizat de compania poloneză de consultanță și cercetare online Gemius.

Din punct de vedere al banilor cheltuiți online, coșul mediu de cumpărături are valoarea de 470 de lei, în timp ce cheltuielile anuale ale unui utilizator se ridică la 2.260 de lei.

Cei mai mulți bani sunt alocați pentru călătorii – 1.230 lei, urmate de electronice – 990 lei, smartphone&gadgets – 810 lei, haine – 280 lei și cosmetice – 230 lei.

„În timp ce interesul pentru haine și accesorii va înregistra o scădere în rândul utilizatorilor de internet cu experiență în cumpărături online, pentru cei care nu au achizitionat încă produse online, acestea se situeaza în topul preferintelor, urmate de produsele electronice. Se poate spune astfel ca hainele și electronicele sunt «poarta de intrare» în achizițiile online”, se arată în raport.

Întrebați care sunt categoriile de produse cel mai des cumpărate online, participanții la studiu au indicat hainele și accesoriile (58%) electrocasnicele (47%), cărțile, filmele și muzica (44%), gadget-urile – smartphone-uri și tablete (42%).

Potrivit sursei citate, în viitor, popularitatea hainelor și accesoriilor va scădea cu 18 puncte procentuale, computerele și hardware cu 11 puncte, iar filmele, muzica și cărțile cu 7 puncte.

Cele mai puține achiziții online sunt înregistrate de produse cum ar fi mâncarea (11%), jocurile video (10%) și obiectele pentru colecționari (5%).

„În cazul ultimelor două categorii, cauza este motivată probabil de faptul că sunt produse de nișă, în timp ce, pentru mâncare, este posibil ca utilizatorii să nu aibă încredere în achizițiile online”, se arată în raport.

Conform rezultatelor studiului, din punct de vedere al numărului total de mențiuni, în acest an, eMag.ro a fost site-ul favorit de comerț online, urmat de OLX.ro și Tocmai.ro. Top zece este completat în ordine de cel.ro, okazii.ro, altex.ro, bonprix.ro, domo.ro, elefant.ro și miniprix.ro.

Mai mult de două treimi dintre utilizatorii de internet din România au făcut cumpărături online în trecut, iar 21% dintre cei care nu au cumpărat încă nimic online planifică să facă acest lucru în viitor.

Cei care au luat parte la studiu sunt de părere că avantajele principale ale comerțului online sunt livrarea la domiciliu (74%), faptul că nu sunt nevoiți să plece de acasă (61%) și prețurile mai mici decât în magazinele tradiționale (53%). Pe de altă parte, ca dezavantaje, ei menționează costurile de livrare ridicate (31%) sau problemele cu garanția produselor (19%).

Opțiunea preferată de plată a utilizatorilor români de internet este de departe plata prin ramburs – 4 din 5 utilizatori o indică că fiind varianta cea mai des folosită în detrimentul plății cu cardul, a transferului online din contul bancar sau a plății de pe mobil. În consecință, livrarea prin curier este cea mai des folosită metodă de livrare.

În ceea ce privește comerțul mobil, pentru români, cea mai acceptată formă de plata de pe mobil este via mesaj text/sms; aproape jumătate dintre participanții la studiu manifestându-și disponibilitatea de a o folosi.

De asemenea, 1 din 5 utilizatori ar fi dispus să facă plăți din contul lui bancar sau de pe cardul lui printr-o platforma mobilă.

Studiul s-a derulat pe un eșantion de 1.200 de respondenți. Compania poloneză Gemius este prezentă în 35 de țări.

Citește și