Cât mai costă o asigurare RCA. Care este cea mai ieftină poliță din piață
Prețul unei asigurări RCA încheiată pentru același autovehicul și șofer poate fi de două sau trei ori mai ridicat decât cea mai ieftină poliță disponibilă pe piață, în funcție de compania care o emite, reiese din datele afișate pe site-urile care încheie online astfel de contracte, potrivit Mediafax.
Astfel, în varianta pentru șase luni, cea mai ieftină poliță RCA costă 161 lei, iar cea mai scumpă poate fi încheiată pentru 534 lei. Pentru 12 luni, polița RCA are un preț minim de 293 lei și unul maxim de 1.007 lei.
Conform legii, polița RCA este obligatorie. Prin intermediul acestui contract de asigurare, persoanele prejudiciate în urma unui accident auto produs din vina conducătorului auto asigurat primesc despăgubiri pentru daunele materiale și/sau vătămările corporale suferite.
Scopul poliței este ca persoanele păgubite să primească obligatoriu despăgubiri pentru daunele suferite, independent de situația materială a celui care a produs paguba.
Potrivit Codului Rutier, șoferilor depistați fără RCA li se va reține talonul mașinii și plăcuțele de înmatriculare.
În 2011, veniturile din subscrieri RCA au cumulat aproape 2 miliarde de lei și au reprezentat un sfert din totalul pieței de asigurări generale și de viață. Alături de polițele faculative auto CASCO, care anul trecut au generat tot 2 miliarde de lei, cele două tipuri de contracte de asigurare au o pondere de peste 50% din veniturile industriei.
Prin practicarea de tarife scăzute la RCA, companiile reușesc, pe termen scurt, să atragă numeroși clienți și, implicit, să își majoreze veniturile din subscrieri și cota de piață.
Pe de altă parte, un nivel scăzut al prețurilor la RCA nu poate fi sustenabil pe termen lung, în condițiile în care creșterea portofoliului de polițe va avea ca efect și majorarea frecvenței daunelor și a despăgubirilor pe care asigurătorul trebuie să le achite.
În plus, valoarea parcului auto național s-a modificat semnificativ în ultimii zece ani, mașiniile fiind mai scumpe, și a condus la creșterea daunei medii.
De asemenea, limitele de despăbubire ale polițelor RCA au crescut, în acest an, de la 750.000 la 1.000.000 de euro, în cazul daunelor materiale din accidente rutiere, și de la 3,5 milioane la 5 milioane de euro, pentru vătămări corporale și decese.
În 2008, limita de despăbubire în cazul daunelor materiale din accidente rutiere era de 150.000 euro, iar la vătămări corporale de 750.000 euro.
În acest context, societățile care practică tarife scăzute la polițele RCA au început să aibă dificultăți în achitarea despăgubirilor către șoferii prejudiciați.
Practic, pentru a aduce autovehiculul avariat la starea inițială, șoferii prejudiciați au fost nevoiți să achite din propriul buzunar contravaloarea reparațiilor efectuate în service-urile auto, urmând ca recuperarea banilor de la asigurător să se facă pe cale amiabilă sau în justiție, sau au acceptat de la companie o sumă inferioară valorii daunei.
Tergiversarea achitării daunelor a avut ca efect și creșterea numărului de reclamații înaintate CSA. Astfel, în 2011, instituția a primit 7.570 de reclamații privind serviciile asigurătorilor și brokerilor, majoritatea vizând asigurările auto.
Polițele RCA și CASCO dețin cumulat 89,79% din totalul reclamațiilor, de la 91,52% în 2010.
Totodată, tarifele scăzute la RCA atrag după sine și pierderi pentru asigurătorii care emit astfel de contracte, cu impact asupra rezultatului net al industriei, care, în ultimii cinci ani, a fost negativ.
Anul trecut, pierderile nete ale asigurătorilor au atins 329,7 milioane lei, în creștere de opt ori față de nivelul consemnat în 2010.
Potrivit CSA, societățile autorizate să emită RCA sunt ABC Asigurări, Allianz-Țiriac Asigurări, Generali România, Asirom, Euroins, Astra Asigurări, Omniasig, Carpatica Asig, Groupama Asigurări, UNIQA Asigurări și City Insurance.