Cât reprezintă taxele din prețul unui litru la benzină. Comparație între România și Bulgaria
Anunțul premierului Victor Ponta referitor la posibilitatea introducerii unei anumite taxe pe prețul benzinei și al motorinei, pentru suplimentarea fondurilor necesare construcției de infrastructură rutieră, aduce în discuție structura prețului unui litru de benzină.
Ponderea accizelor și TVA în prețul unui litru de benzină din România reprezintă aproximativ 48%, iar în Bulgaria 43%, reiese din calcule gândul pe baza datelor Comisiei Europene.
Concret, în România, prețul mediu la pompă al unui litru de benzină este compus din prețul materiei prime (care are o pondere de 38,35 %), la care se adaugă costurile companiei cu transportul, distribuția și vânzarea către consumatori (pondere de 13,5%), accize (28,8%) și TVA (19,3 %).
În România, costul cu accizele în prețul unui litru de benzină este de 0,360 euro, la fel ca și în Bulgaria (0,363 euro).
În Bulgaria, prețul unui litru de benzină este compus din prețul materiei prime (0,479 euro), plus costurile companiei cu transportul, distribuția și vânzarea către consumatori (0,248 euro), accize (0,363 euro) și TVA (0,218 euro).
Ponderea accizelor în prețul unui litru de benzină este, în cazul României, între cele mai reduse, la nivelul UE.
Astfel, costul cu accizele în prețul unui litru de benzină în Uniunea Europeană variază între 0,747 euro în Olanda, 0,728 euro în Italia, și 0,359 euro în Cipru, 0,363 euro în Bulgaria și 0,360 în România.
În prezent, șoferii din România plătesc deja o taxă pentru utilizarea drumurilor publice – rovinieta. În septembrie autoritățile au anunțat că rovinieta va fi mai scumpă, astfel că pentru 12 luni șoferii vor plăti 32 de euro, inclusiv TVA, față de 28 de euro.
Gândul a scris că Guvernul a anunțat că „analizează” creșterea prețului carburanților cu aproximativ 50 de bani la fiecare litru, ca scenariu pentru a strânge sumele necesare pentru modernizarea infrastructurii.
Propunerea a venit de la fostul ministru al Transporturilor, liberalul Relu Fenechiu, care spune că și-a convins în ultimele două luni atât colegii de partid, cât și pe cei din Parlament că accizarea benzinei și a motorinei și taxarea traficului greu sunt soluția pentru a strânge cele 26 de miliarde de euro cât costă construirea a 4000 de kilometri de autostradă.
Luni, premierul Victor Ponta a admis public că „analizează” această variantă fără a o respinge „în niciun caz de la început”. „Este o idee mai veche, de când domnul Fenechiu era ministru, de a introduce o anumită taxă pe prețul benzinei și motorinei care să alimenteze numai și numai resursele necesare pentru construirea de infrastructură rutieră, nu ca venituri la bugetul general. Trebuie să o analizăm și să vedem. Nu o resping în niciun caz de la început”, a spus premierul într-o intervenție telefonică la RTV.
Dacă va fi asumată politic, majorarea cu 10 eurocenți pe litru a prețului carburanților ar urma să ducă, din 2014, la creșterea cu aproximativ 20 de lei a unui plin de benzină. Prețul mărit la carburanți are însă efect și asupra costurilor de transport al mărfurilor și, implicit, asupra costurilor finale ale produselor, în supermarket.
Incasările din accize, pe primele nouă luni din 2013, au fost de 14,8 miliarde de lei, potrivit execuției bugetare. La nouă luni, veniturile din accize au fost mai mari cu 2,8% datorită majorării accizei la motorină, bere și țigarete, precum și a influenței cursului de schimb luat în calcul la plata acestor taxe.