Prima pagină » Economic » Cât se așteaptă Ministerul Transporturilor să câștige din vânzarea CFR Marfă

Cât se așteaptă Ministerul Transporturilor să câștige din vânzarea CFR Marfă

Cât se așteaptă Ministerul Transporturilor să câștige din vânzarea CFR Marfă
Ministerul Transporturilor se așteaptă să câștige din vânzarea pachetului de 51% din acțiunile CFR Marfă cel puțin 268,75 milioane lei (61,5 milioane euro), sumă rezultată după plata cheltuielilor legate de privatizare și programate în acest an la circa 22 milioane lei.

Ministerul Transporturilor se așteaptă să câștige din vânzarea pachetului de 51% din acțiunile CFR Marfă cel puțin 268,75 milioane lei (61,5 milioane euro), sumă rezultată după plata cheltuielilor legate de privatizare și programate în acest an la circa 22 milioane lei.

Potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea bugetului propriu de venituri și cheltuieli al Ministerului Transporturilor privind activitatea de privatizare pe anul 2013, instituția va vira la buget suma de 268,75 milioane lei în urma vânzării a 51% din capitalul CFR Marfă, în condițiile în care în acest an așteaptă venituri totale de 291 milioane lei din activitatea de privatizare.

Documentul indică un nivel al veniturilor și cheltuielilor totale de 341,1 milioane lei, în prima categorie intrând și încasări de 50 milioane lei din dividendele aferente exercițiului financiar 2012.

„Se estimează că veniturile din privatizare vor înregistra un nivel de 291,09 milioane lei, rezultat în principal din vânzarea unui pachet majoritar de acțiuni ce reprezintă 51% din capitalul social al CFR Marfă prin licitație publică cu strigare cu criterii de precalificare și decontarea tranzacției pe parcursul anului 2013. În consecință, prin adoptarea actului normativ propus, veniturile bugetare aferente
anului 2013 vor fi alimentate cu suma de 50,01 milioane lei reprezentând transferuri către bugetul de stat din dividende și dobânzi încasate de MT în calitate de instituție publică implicată în procesul de privatizare iar suma de 268,75 milioane lei va fi vărsată suplimentar la trezoreria statului ca urmare a derulării procesului de privatizare, respectiv de vânzare de acțiuni CFR Marfă”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

În aceste condiții, estimarea actuală pentru veniturile din privatizarea CFR este în jur de 280-290 de milioane lei.

La capitolul cheltuieli sunt prevăzute sumele de 10,1 milioane lei pentru plata onorariilor pentru consultanți, agenții de privatizare sau firme de avocatură și cele pentru pregătirea și realizarea privatizării societăților comerciale, respectiv de 11 milioane lei pentru rapoarte de evaluare în procesul de privatizare și post privatizare pentru expertize, cauțiuni, evaluări în litigii, onorarii executori judecătorești sau documentații pentru obținerea avizului de mediu.

La capitolul „Alte drepturi salariale în bani” s-a estimat suma de 810.000 lei care include funcționarea pe parcursul anului a două comisii de privatizare, pentru TAROM și CFR Marfă.

Cheltuielile totale aferente veniturilor înscrise în buget reprezintă limite maxime care nu pot fi depășite decât în cazuri justificate și numai cu aprobarea Guvernului. În cazul în care în execuția bugetului vor fi înregistrate nerealizări ale veniturilor totale aprobate, Ministerul Transporturilor va efectua cheltuieli totale proporțional cu gradul de realizare a veniturilor totale, se arată în proiect.

„În scopul desfășurării corespunzătoare a activității sale, Ministerul Transporturilor reține la dispoziția sa, din veniturile încasate în cursul anului 2013, o sumă reprezentând jumătate din cuantumul cheltuielilor prevăzute în bugetul său de venituri și cheltuieli aferent activității de privatizare pe anul 2013”, potrivit sursei citate.

Guvernul s-a angajat față de FMI, în cadrul acordului de tip preventiv aflat în derulare, să vândă participații deținute de stat la companii strategice din domeniile energiei și transporturilor, inclusiv Transgaz (15%), Romgaz (10%), Hidroelectrica (10%), Nuclearelectrica (10%), Oltchim (privatizare integrală), CFR Marfă (privatizare pachet majoritar), Tarom (20%), Electrica Furnizare și cele trei companii de distribuție ale Electrica (participații majoritare).

Potrivit proiectului strategiei de privatizare, statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfă prin negociere pe bază de oferte preliminare și neangajante, etapă urmată de licitație cu ofertă în plic, unde garanția de participare va fi echivalentul în lei a 10 milioane euro, reprezentând 17% din valoarea nominală a acțiunilor.

Guvernul s-a angajat în ultimele negocieri cu FMI să publice anunțul de privatizare a CFR Marfă în luna martie a acestui an și să semneze contractul de vânzare a unui pachet majoritar de acțiuni până la jumătatea lui mai, tranzacția urmând să fie încheiată atunci când „toate condițiile vor fi îndeplinite”.

Citește și