Prima pagină » Economic » Cât trebuie să muncească un român și un neamț pentru un litru de bere

Cât trebuie să muncească un român și un neamț pentru un litru de bere

Cât trebuie să muncească un român și un neamț pentru un litru de bere
Românii plătesc pe litrul de bere cu 30 de eurocenți mai puțin decât Germanii, în condițiile în care salariile nemților sunt de aproape șase ori mai mari. Cu toate acestea, în țara noastră se înregistrează unul dintre cele mai mici prețuri din Europa la bere, susține Constantin Bratu, directorul Asociației Berarii României.

Românii plătesc pe litrul de bere cu 30 de eurocenți mai puțin decât germanii, în condițiile în care salariile nemților sunt de aproape șase ori mai mari. Cu toate acestea, în țara noastră se înregistrează unul dintre cele mai mici prețuri din Europa la bere, susține Constantin Bratu, directorul Asociației Berarii României.

„Un român trebuie să muncească 25 de minute să poată să își cumpere un litru de bere. În Germania trebuie să lucrezi doar 4 minute”, a declarat Bratu în cadrul ediției de joi a ZF Live, adăugând că valoarea absolută a accizei la bere este însă mai mare decât în Germania și că jumătate din prețul mediu de vânzare al berii se întoarce la stat.

Un avantaj pentru români îl reprezintă faptul că berea consumată în oraș, la un bar sau restaurant, nu reprezintă un moft costisitor așa cum se întâmplă în alte state europene.

„În România se înregistrează cel mai mic raport între prețul de vânzare în retail al berii față de horeca”, a spus directoul Asociației Berarii României, menționând că în Germania este de șapte ori mai scump să bei berea la un restaurant decât să o cumperi de la magazin, iar în Belgia trebuie să plătești de cinci ori mai mult să bei berea în oraș.

Ambalajul preferat al românilor este sticla PET, în special pentru că aceasta este mai accesibilă, iar berea blondă este cel mai consumat sortiment, mai spune Constantin Bratu. „PET-ul este o alternativă pentru a fenta puterea de cumpărare. Îți oferă un preț mediu mai mic, motiv pentru care 50%-52% dintre români îl aleg”, a explicat el, adăugând că în urmă cu cinci ani doar 35% dintre români cumpărau berea la PET.

Piața berii, sufocată de taxe

Directorul Asociației Berarii României susține că piața berii a fost sufocată de taxe odată cu creșterea accizei, care a făcut în final ca statul să încaseze mai puțini bani de pe urma acestei piețe decât anul trecut. „Este vorba despre creșterea cu zece puncte procentuale a accizei în euro și apoi calculul cu indicele de consum care a făcut ca statul să încaseze cu 60 de milioane de lei mai puțin decât anul trecut”, spune Bratu.

El explică, totodată, că această creștere a accizei la bere a fost coroborată cu alte modificări, precum creșterea accizei la carburanți, și dă vina pe acestea pentru scăderea de 9% înregistrată în piață în primele șase luni ale lui 2014.

La ora actuală, 97% din berea consumată în România este produsă pe plan local, în 20 de fabrici de bere. Fabricile reușesc să producă 4,5% din berea din Europa. Piața berii din România însumează 1,6 – 1,7 miliarde de euro anual.

Citește și