Doborârea aeronavei Malaysia Airlines, soldată cu moartea a 298 de persoane, a dus la închiderea culoarului din estul țării, unde armata ucraineană se luptă cu rebelii proruși. O parte din operatorii aerieni au ales România ca rută alternativă, iar traficul a crescut în doar câteva zile cu 15%.
Reprezentanții ROMATSA spun, însă, că veniturile companiei nu sunt influențate de această creștere a traficului, cu toate că volumul de muncă al controlorilor a crescut.
„Veniturile ROMATSA nu sunt influențate semnificativ. Traficul unitar se calculează pe distanță și greutate (masa maximă autorizată a aeronavei la decolare). Din cauza conflictului din Crimeea distanțele s-au micșorat și atunci s-a creat o situație paradoxală: responsabilitate și muncă mai multă și venituri aproximativ aceleași (creștere de circa 1%)”, au explicat reprezentanții ROMATSA pentru gândul.
România a înregistrat însă creșteri semnificative și în luna precedentă, când numărul de aeronave care au tranzitat Ucraina a scăzut, în medie, cu 231 pe zi, o reducere de circa 40% față de aceeași perioadă a anului trecut, reiese din datele Eurocontrol.
Conflictele ce au rezultat ca urmare a anexării Crimeei de către Rusia a dus la creșterea cu 21% a traficului aerian din spațiul românesc, în timp ce în Bulgaria acesta a crescut cu 26 de procente, iar în Turcia cu 12%. Totodată, în iunie s-a înregistrat și o scădere a traficului aerian din Republica Moldova, de circa 24 la sută față de iunie 2013, reiese din datele Eurocontrol, Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene.
În imaginea de mai jos se pot observa scăderile de trafic aerian din Ucraina, în luna iunie, comparată cu iunie 2013.
Cum arată traficul din spațiul aerian românesc după accidentul din Ucraina
Traficul aerian din România a crescut cu circa 15% ca urmare a accidentului din Ucraina.
ROMATSA încasează o sumă de bani pentru fiecare avion care tranzitează spațiul aerian al României și care este supravegheat și îndrumat de companie. Tariful perceput depinde de două variabile, respectiv distanța dintre punctul de intrare și punctul de ieșire și greutatea aeronavei.
În mod normal, veniturile ar fi trebuit să crească, însă conflictul din Crimeea a făcut ca distanțele parcurse să fie mai mici și să nu influențeze astfel semnificativ profitul ROMATSA.
În medie, în lunile de vară România este tranzitată de 2.200-2.300 de aeronave în 24 de ore, față de 1.600-1.800 pe perioada iernii. O creștere de 15% a traficului aerian ar însemna o medie zilnica de circa 2.587 aeronave, cu 337 în plus față de media așteptată din această perioadă.
După cum reiese și din imaginea de mai jos, care reprezintă o captură a aeronavelor care tranzitau Europa luni, zona de est a Ucrainei este evitată de aproape toți operatorii. După închiderea culoarului, numeroare aeronave au ales o rută ocolitoare, prin Rusia (partea din dreapta a imaginii), în timp ce altele au ales să tranziteze România.
Și compania Malaysian Airlines a ales să direcționeze o parte din trafic către România.
„49 de aeronave Malaysia Airlines au survolat spațiul aerian al României în ultimele 5 zile, cu 45% mai multe față de perioada dinaintea catastrofei aviatice”, au precizat reprezentanții ROMATSA pentru gândul.
Captură flightradar24.com, 21 iulie, ora 18
Captură flightradar24.com, 22 iulie, ora 12:30
Cât câștigă și cum lucrează un controlor de trafic aerian
ROMATSA a precizat într-un comunicat transmis după accidentul din Ucraina că este pregătită să facă față creșterii de 15% a traficului aerian prin personalul calificat și antrenat pentru astfel de situații.
La ROMATSA lucrează în jur de 1.550 de salariați. Dintre ei, 584 ocupă posturi de controlori de trafic aerian, potrivit raportului întocmit de Corpul de control al premierului la începutul acestui an.
Pentru anul curent, compania a bugetat cheltuieli cu salariile de 358 de milioane de lei. Prin urmare, salariul mediu brut al unui angajat este de circa 19.164 de lei, iar netul de circa 14.119 lei, adică 3.100 de euro, la un curs de 4,45 lei/euro.
Controlorii de trafic aerian beneficiază, prin contractele colective de muncă, pe lângă salariul de bază de prime de fidelitate, de vacanță, de Paști și de Crăciun. Ei își pot totodată deconta costului prestațiilor turistice de din perioada concediilor de odihnă, o călătorie pe cursele aeriene internaționale și 12 călătorii pe cursele aeriene interne. Mai mult, ei se bucură de ajutoare acordate cu ocazia primei căsătorii, a nașterii/adopției unui copil, precum și de sporuri de vechime. La pensionare ei primescf 60 de salarii de bază.
În ceea ce privește productivitatea personalului ROMATSA, din bugetul aprobat pentru 2014 reiese că fiecare angajat aduce companiei venituri de peste jumătate de milion de lei anual.
Programul de lucru al controlorilor de trafic aerian este diferit față de celui al unui angajat obișnuit din economie. Astfel, el va lucra timp de o oră și jumătate, două, după care va lua o pauză de alte două ore. Când se reîntoarce la post, controlorul de trafic aerian va relua munca dintr-o poziție secundară, de „back-up”, respectiv îl va supraveghea pe un alt coleg pentru a se asigura că lucrurile merg bine, iar de-abia apoi va relua munca.
Cum va evolua traficul din spațiul aerian românesc
Potrivit Eurocontrol, anul acesta, spațiul aerian al României va fi tranzitat de circa 535.000 de aeronave. Anul viitor, numărul acestora ar urma să ajungă la 559.000, iar până în 2020 să depășească 685.000 de avioane.
Practic, anul este așteptată o creștere de 4,2% a traficului aerian.
De aceste evoluții depind și veniturile ROMATSA. Din raportul de activitate pe anul trecut reiese că aproape 94% din veniturile din exploatare ale companiei, respectiv 691,8 milioane de lei, au fost încasate de la operatorii străini.
Traficul exprimat în număr de zboruri a înregistrat o creștere de 5,07% față de anul anterior.
În ceea ce privește traficul aerian terminal, s-a înregistrat o scădere a numărului de zboruri facturate față de 2012, cu 5,75%, datorită reducerii accentuate a zborurilor la majoritatea aeroporturilor din țară.