Romstrade a fost acționat în judecată, Narcis Neaga șeful CNADNR reamintind că lucrările de modernizare ale Transalpinei au fost realizate fără acord de mediu.
‘Am demarat procedura de reziliere a contractului cu firma care s-a ocupat de Transalpina. Am acționat în judecată constructorul, pentru că doar așa poate fi reziliat contractul. Asta după ce am realizat două expertize foarte importante: o expertiză tehnică și una contabilă. Pentru prima dată spun public treaba aceasta: expertiza contabilă a arătat un prejudiciu de aproximativ 100 de milioane de euro. Este o sumă foarte mare. (…) Reprezintă lucrări care au ajuns într-o stare de degradare extrem de avansată și lucrări plătite și neefectuate. Urmează să defalcăm cât la sută din această cifră înseamnă lucrări plătite și neefectuate și cât înseamnă degradări. Transalpina e o afacere încâlcită. Plus că dacă noi ne apucăm să lucrăm la drum, trebuie să obținem acordul de mediu. Știți că lucrările s-au efectuat fără acord de mediu. Din primăvară, CNADNR va intra pe acest drum și va pune în siguranță drumul”, a afirmat marți Narcis Neaga, șeful CNADNR, citat de Agerpres.
El a arătat că în cadrul CNADNR vor fi calculate și pierderile suportate de cabanierii din zona tranzitată de Transalpina, Neaga menționând va fi pentru prima dată în cadrul instituției când vor fi făcute astfel de calcule.
‘Urmează să calculăm și pierderile pe care le-au suportat agenții economici care își desfășoară activitatea în zonă. Această cifră include doar aspectele tehnice ale drumului. Până la sfârșitul anului avem și pierderile suferite de agenții economici. Abia atunci putem vorbi despre o sumă globală. De regulă, în companie s-a calculat până acum impactul asupra drumului, dar noi vrem să schimbăm această abordare, pentru că impactul nu este doar asupra asfaltului sau asupra pietrei. Statul nu a încasat rovinietă, pentru că pe acolo nu au circulat mașini, iar cabanierii nu au putut să își folosească unitățile de cazare, iar asta înseamnă pierderi. Va fi pentru prima dată în companie când se face un asemenea calcul. (…) Așteptăm o decizie a instanței de judecată care să ne permită rezilierea contractului și urmează preluarea drumului”, a mai spus directorul CNADNR.
Contractul de execuție lucrări de „Modernizare DN67C Bengești – Sebeș, km 0+000 – km 148+414” încheiat între CNADNR și Romstrade a fost suspendat în 5 octombrie 2012, în prezent antreprenorul Romstrade fiind în insolvență.
Gândul a scris că Nelu Iordache, firma Romstrade și mai mulți șefi de la Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova au fost trimiși în judecată în luna mai în acest an pentru fapte de corupție privind lucrări de modernizare a 184 de kilometri din DN 67C Transalpina, potrivit Direcției Naționale Anticorupție (DNA).
Nelu Iordache, administrator al societății Romstrade SRL, este acuzat de instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată și instigare la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecințe deosebit de grave, se arată într-un comunicat de presă al Direcției Naționale Anticorupție transmis în luna mai agenției Mediafax.
Directorul Departamentului Analize-Decontări al firmei Romstrade, Nicolae Dorel Mircea, a fost trimis și el în judecată, sub acuzația de fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată și instigare la abuz în serviciu contra intereselor publice, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecințe deosebit de grave.
Pentru aceleași infracțiuni a fost trimisă în judecată și societatea Romstrade.
Potrivit rechizitoriului procurorilor DNA, în perioada august 2009 – iunie 2010, în condițiile executării lucrărilor de modernizare a drumului național DN 67 C Bengești – Novaci – Rânca – Obârșia Lotrului – Sebeș (Transalpina), pe o lungime de 184 de kilometri, în cadrul unui contract finanțat de DRDP Craiova, mai mulți angajați ai direcției, respectiv diriginții de șantier Ion Dina și Marin Tudor, responsabilul cu derularea contractului, Luchian Toma Panduru, Mihai Adrian Radu, Ștefan Radu, Constantin Șerban și Ștefan Brânaru, au certificat și vizat, pentru a fi decontate, situații de lucrări fictive sau neexecutate și materiale de construcții care figurau că ar fi fost achiziționate, încălcându-și astfel atribuțiile și sarcinile de serviciu.
Pentru ca angajații DRDP Craiova să aprobe plata lucrărilor neefectuate și materialele de construcție inexistente, Nelu Iordache, în calitate de administrator al Romstrade, societate care a primit contractul de executare a lucrărilor, l-ar fi determinat pe Nicolae Dorel Mircea să falsifice mai multe situații de lucrări și facturile aferente.
Nicolae Dorel Mircea ar fi falsificat două situații de lucrări prin care s-a atestat în mod nereal că firma Romstrade ar fi executat lucrări la trei poduri, valoarea totală confirmată și neexecutată fiind de 1.750.962 de lei. El ar mai fi falsificat și o situație de lucrări în care a inclus aprovizionarea cu materiale de construcții în valoare de 17.034.324,75 lei, documente pe care le-a depus la sediul DRDP Craiova, pentru a fi decontate mai multe facturi cu lucrări neexecutate și materiale achiziționate, au scris procurorii în actul de sesizare a instanței.
Directorul de la Departamentul Analize – Decontări al Romstrade ar fi falsificat, de asemenea, mai multe situații de lucrări prin care s-a atestat, în mod nereal, că societatea comercială ar fi executat lucrări constând în „doborârea copacilor cu diametre mai mari de 40 cm” și „scoaterea rădăcinilor și a buturugilor cu diametre mai mari de 40 cm”, valoarea totală a plăților nelegale efectuate de DRDP Craiova fiind de 4.063.978,44 lei.
În acest fel, Compania Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a fost prejudiciată cu aproape 23 de milioane de lei, întrucât DRDP Craiova este o subunitate a acesteia. Banii au fost recuperați în cursul urmăririi penale, în urma solicitării procurorilor DNA, se mai arată în documentul citat.