Ce a decis ASF, după discuțiile cu transportatorii și asigurătorii? Măsurile menite să diminueze efortul financiar al posesorilor de polițe RCA
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) analizează o serie de măsuri pe piața asigurărilor auto obligatorii (RCA), a transmis instituția, joi, după ce, pe parcursul ultimelor zile, a mai multe runde de discuții și consultări cu reprezentanții transportatorilor din România, precum și cu cei ai companiilor de asigurări.
Autoritatea de reglementare în domeniul asigurărilor a precizat, joi, că, prin discuțiile cu entitățile din piața asigurărilor a creat un cadru mai amplu de analiză și de identificare a unor soluții concrete și sustenabile necesare rezolvării problemelor cu care se confruntă industria de transport referitoare la polițele RCA.
Plata în rate, indiferent ce sumă
„ASF a luat în considerare, împreună cu partenerii de dialog, toate abordările posibile ca răspuns la solicitările transportatorilor. Autoritatea are în vedere măsuri ce sunt incluse într-un plan de acțiune care cuprinde și activități care, în bună măsură, urmau să fie adoptate de către ASF în perioada imediat următoare”, au transmis reprezentanți autorității, printr-un comunicat de presă.
Astfel, printre măsurile menite să diminueze efortul financiar al posesorilor de polițe RCA se numără:
- Posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat, cu prelungirea valabilității acestuia cu perioada în care a fost suspendat;
- Efectuarea plății primei RCA în rate indiferent de nivelul acesteia, atât la persoanele fizice, cât și la persoanele juridice, opțiunea plății în rate aparținând potențialului asigurat;
- Revizuirea modalității de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferențe atât de mari între polițele anuale și cele subanuale.
„În urma discuțiilor avute a fost subliniată, de asemenea, necesitatea ca Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) să analizeze și să găsească soluții ce privesc statutul asiguratului cu risc ridicat. Din această perspectivă, analiza are în vedere, cu precădere, identificarea unor propuneri destinate transportatorilor de mărfuri pentru ca aceștia să aibă acces la un tarif de primă echilibrat în cazul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto, astfel încât valorile tarifelor recomandate să fie într-un interval mai apropiat de tariful de referință”, se arată în comunicatul transmis.
Potrivit oficialilor ASF, discuțiile vor continua pe parcursul zilelor imediat următoare în vederea consolidării unui pachet de măsuri care să poată fi aplicat imediat pentru soluționarea problemelor ridicate de reprezentanții transportatorilor.
Într-un comentariu publicat miercuri seara pe rețeaua LinkedIn, Alexandru Ciuncan, președinte și director general al Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), apreciază că dialogul este, cu siguranță, calea pentru a depăși situația actuală care impactează piața de asigurări RCA din România, dar este important ca soluțiile identificate să fie fundamentate economic și sustenabile pe termen lung, pentru toate părțile implicate.
„Să nu uităm că am avut 4 falimente ale unor asigurători care operau preponderent pe zona RCA și care practicau tarife subdimensionate, tarife care nu le-au permis să își achite obligațiile asumate față de clienți și păgubiți. Trebuie lucrat la cauze, nu la efecte, iar industria de asigurări este pregătită să-și ofere know-how-ul în vederea îmbunătățirii modului în care funcționează asigurarea RCA – în beneficiul asiguraților, terțelor persoane prejudiciate și asigurătorilor, deopotrivă”, a precizat Alexandru Ciuncan.
UNSAR reprezintă 21 de companii de profil, ce dețin o pondere de aproximativ 90% din piața locală de asigurări.