România ar fi trebuit să dispună, până în anul 2015, de 1.736 de kilometri de autostradă, conform „Programului prioritar de construcție a autostrăzilor și drumurilor naționale” aprobat în 2003. La ora actuală, șoferii pot circula însă doar pe 545 de kilometri de autostradă, un „număr foarte mic, dacă este raportat la suprafața țării, dar și comparativ cu statele din regiune”, se menționează în „Investigația sectorială pe piața lucrărilor de construcții de drumuri și autostrăzi”, raport elaborat de Consiliul Concurenței.
Totodată, pentru a traversa România pornind de la Constanța pentru a ajunge la Mako, oraș situat în apropierea frontierei cu Ungaria, ai nevoie de cel puțin 13 – 14 ore, în ciuda faptului că dintre cei 900 de kilometri ce trebuie parcurși 400 de kilometri sunt de autostradă, mai exact Constanța – Pitești, Simeria – Deva, Timișoara – Arad, la care se adaugă centurile municipiilor Pitești, Sibiu, Timișoara și Arad.
Descarcă aici raportul complet al Consiliului Concurenței
„Acest timp este echivalent cu cel necesar pentru traversarea întregii Europe, exclusiv pe autostradă, de la Mako la Rotterdam Olanda”, explică reprezentanții Consiliului Concurenței.
207 kilometri de autostradă în execuție
La ora actuală, se află în execuție 207 kilometri de autostradă, împărțiți pe mai multe tronsoane. Cel mai devreme ar putea fi inaugurate tronsoanele Orăștie – Sibiu, Lugoj – Deva, Nădlac – Arad, Suplacu de Barcău – Borș și Coridorul IV Paneuropean al căror termen de finalizare este anul în curs.
Grafic: Stadiul autostrăzilor din România
Sursă: Consiliul Concurenței
Ele ar trebui să fie urmate în 2015 de tronsonul Gilău – Nădășelu și de varianta de ocolire a Constanței, și de București – Moara Vlăsiei în 2016.
Cum a evoluat construcția de autostrăzi din 1972 până în prezent
Primul tronson de autostradă a fost inaugurat în România în anul 1972, acesta fiind segmentul București – Pitești al A1. Șoferii au putut să circule, 15 ani mai târziu, pe tronsonul Fetești-Cernavodă al Autostrăzii Soarelui, al doilea deschis circulației în țara noastră.
După inaugurare au urmat 17 ani de pauză, între anii 1987 și 2004, în care niciun kilometru de autostradă nu a mai fost dat în folosință în țara noastră.
Grafic: Total kilometri de autostradă dați în folosință anual în România
Sursă: Consiliul Concurenței
Cel mai bun an pentru români a fost 2012 când au fost inaugurați 164 de kilometri de autostradă. Printre aceștia s-au numărat și cei 42,5 kilometri ai tronsonului Moara Vlăsiei – Ploiești.
„Este de remarcat faptul că lucrările de construcție pentru tronsonul Moara Vlăsiei – Ploiești al Autostrăzii Transilvania, primul tronson de autostradă realizat de constructori români, au început în anul 2007 și recepția finală a avut loc în anul 2012”, se subliniază în raportul Consiliului Concurenței.
Grafic: Total kilometri de autostradă dați în folosință în România
Sursă: Consiliul Concurenței