România are termen două luni pentru a armoniza legislația națională cu cea a UE în privința actualizării listei de excepții de la interdicția de a utiliza metale periculoase, precum plumbul, mercurul și cadmiul, în materiale și componente ale vehiculelor, a anunțat, joi, CE, potrivit Mediafax.
Scopul este ca acestea să nu contamineze mediul odată cu ajungerea vehiculelor la sfârșitul duratei de viață utilă.
O cerere similară a fost adresată de CE Slovaciei.
Legislația care vizează vehiculele scoase din uz trebuia să intre în vigoare la sfârșitul anului trecut, se arată într-un comunicat al CE. La sfârșitul lunii ianuarie, Comisia a transmis României și Slovaciei scrisori de punere în întârziere.
România a răspuns că o lege de transpunere a directivei este avută în vedere, dar nu a fost încă adoptată, și nu a comunicat CE niciun termen în acest sens, se arată în comunicat. Slovacia a anunțat că va adopta în aprilie un decret în sensul cererii executivului comunitar, dar acest lucru nu s-a întâmplat.
„La recomandarea comisarului pentru mediu, Janez Potocnik, Comisia trimite, așadar, avize motivate și solicită țărilor să se conformeze în termen de două luni. În cazul în care cele două țări nu fac acest lucru, Comisia poate deferi cazurile Curții de Justiție a UE”, potrivit comunicatului.
România trebuie să transpună în legislația națională o directivă din 2011, privind vehiculele scoase din uz, care actualizează lista materialelor și componentelor exceptate de la interdicția privind utilizarea plumbului, a mercurului, a cadmiului și a cromului hexavalent pentru vehiculele introduse pe piață după 1 iulie 2003.
Directiva modifică reglementări comunitare din 2000, care prevăd că statele trebuie să instituie sisteme de colectare și să se asigure că vehiculele ajunse la sfârșitul duratei de viață utilă sunt transferate către instalații de tratare autorizate și dezmembrate înainte de tratare. Țările membre trebuie să se asigure că toate componentele periculoase din punct de vedere ecologic sunt valorificate.