Ce crede Ponta despre linia de metrou spre aeroportul Henri Coandă-Otopeni

Publicat: 08 11. 2013, 14:17
Actualizat: 31 10. 2016, 23:50

Linia de metrou care leagă Aeroportul Henri Coandă de București este, din păcate, ineficientă din punct de vedere economic, deoarece traficul de pasageri ar fi mic, iar veniturile din bilete nu ar acoperi nici măcar costul de întreținere, nu numai investiția, consideră premierul Victor Ponta.

Șeful Executivului a făcut această afirmație în timp ce aștepta ca scutul de forare să străpungă peretele stației de metrou Orizont, pe șantierul de construcție al liniei de metrou Drumul Taberei-Universitate, în contextul în care a anunțat că pentru linia de metrou spre aeroportul Henri Coandă-Otopeni au fost alocați bani doar pentru studii de fezabilitate.

„Sigur că e o chestiune modernă să ai legătură de metrou cu aeroportul, orice capitală are chestia asta, dar problema e să ai și trafic, că, dacă n-ai trafic, ai băgat banii și nu-ți scoți nici banii de întreținere”, le-a spus premierul ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, și reprezentanților constructorului, firma Astaldi, implicați în proiectul din Drumul Taberei.

Oficiali din Ministerul Transporturilor au precizat că viitoarea linie preia și călătorii care s-ar îndrepta spre zonele de locuit din zona de nord a Capitalei, o zonă în plină dezvoltare, precum și pe cei care s-ar duce la cumpărături în centrele comerciale aflate în preajmă.

„Știu că sunt și mall-uri, cu toate celelalte, dar câți se duc cu metroul la mall ? Știți vreunul care merge cu metroul la mall ?”, i-a întrebat Ponta.
„Mai merg. Acum s-a deschis și promenada și se circulă mult cu metroul, mai ales tineretul”, a spus unul dintre cei prezenți, iar ministrul Transporturilor a arătat că, în urma unui studiu făcut de japonezi, s-a constatat că traficul ar fi de 40.000 de călători pe zi, pe cele 12 stații ale tronsonului.

„Dar nu acoperă. Nu vorbesc de costurile investiției, vorbesc de întreținere”, a explicat premierul.

Reprezentanții Ministerului Transporturilor i-au spus lui Ponta că va fi o ședință comună cu toate părțile implicate în construcția acestei linii de metrou pentru a analiza o posibilă reducere a costurilor.

„Japonezii ne păstrează creditul, dar la prețul ăla, e greu”, le-a mai spus primul-ministru.
În urmă cu două luni, premierul a anunțat că proiectul Magistralei 6 de metrou, pe tronsonul Gara de Nord-Aeroportul Henri Coandă, început în 1999, va fi finalizat doar după ce autoritățile vor încheia lucrările la tronsonul Drumul Taberei-Universitate și linia spre Lacul Străulești.

La acel moment, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, s-a întâlnit cu ambasadorul Japoniei la București, Keiji Yamamoto, subiectul central al discuției fiind proiectul Magistralei 6 Gara de Nord – Aeroportul Henri Coandă, care, începând din 2010, beneficiază de un sprijin important din partea guvernului Japoniei printr-un împrumut de 41,8 miliarde yeni (aproximativ 300 milioane de euro) acordat României.

După întâlnire a fost transmis un comunicat în care ministrul afirma că dorește continuarea construcției Magistralei 6 de metrou, care să lege rețeaua existentă cu Aeroportul Otopeni, proiect despre care fostul ministru Relu Fenechiu spunea că este prea scump și nu este justificat de traficul existent.

Ministrul Transporturilor a precizat că susține construcția acestei magistrale și chiar posibilitatea dezvoltării unor stații multimodale de tren și metrou pentru cele două extreme, la Gara de Nord și la Aeroportul Henri Coandă.

Ambasadorul Japoniei la București a menționat la rândul său că, în perioada următoare, Guvernul Japoniei așteaptă o scrisoare din partea Guvernului României cu privire la soluțiile avute în vedere pentru continuarea proiectului.
Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat în iulie că această investiție este una „uriașă” și nu este justificată de traficul existent, urmând să propună în loc un proiect suprateran mai ieftin.

Întrebat în luna martie despre Magistrala 6, Fenechiu spunea că acest tronson se află în stadiul de proiectare, fiind vizată atragerea de fonduri europene pentru finanțarea lucrărilor.
Administratorul rețelei de metrou a lansat în mai 2012 anunțul de intenție pentru licitația privind construcția Magistralei 6, potrivit căruia linia ar fi urmat să fie pusă în funcțiune în 2017-2018, iar valoarea estimativă a contractului era de 1,05 miliarde euro, fără TVA.

Metrorex a încheiat la finele lui 2011 un contract de 66,6 milioane euro cu asocierea Padeco (Japonia)/Oriental Consultants (Japonia)/Metroul SA România/Seneca Group International/Systra (Franța) pentru consultanță la legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Otopeni.